گزارش ویژه؛

سینما چاره‌ای جز افزایش قیمت بلیت نداشت

۱۴۰۰/۰۱/۲۲ - ۰۵:۰۱:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۱۰۴۱
سینما چاره‌ای جز افزایش قیمت بلیت نداشت
انتظار می‌رود هر سال با توجه به تورم اقتصادی موجود قیمت بلیت سینما نیز مثل همه ضروری و غیرضروری افزایش داشته باشد. امسال نیز سینماها کار خود را با افزایش نسبی قیمت بلیت آغاز کردند.

به گزارش خبرنگار برنا، در روزهای پایانی سال 1399 موضوع افزایش قیمت بلیت سینماها در جامعه سینمایی مطرح شد که مخالفان و موافقان بسیاری داشت. برخی بر این عقیده بودند که بهتر است بعد از یک سال تعطیلی و دوری مردم از سینما قیمت بلیت افزایش نداشته باشد اما بسیاری بر این عقیده بودند که عدم افزایش قیمت باعث می‌شود تا فیلم‌ها و سینماها بیش از پیش متضرر شوند.

در نهایت در ابتدای سال جاری با افزایشی نسبی قیمت بلیت سینماها کار خود را آغاز کردند. در حال حاضر بلیت سینماها در سه نرخ 30، 25 و 15 هزار تومان به فروش می‌رسد که در سینماهای مدرن، ممتاز و درجه یک متفاوت است.

در گفت‌وگو با چند سینماگران این موضوع را مورد بررسی قرار دادیم که در ادامه می‌خوانید:

حبیب اسماعیلی: مسئله اصلی سینمای ما امروز قیمت بلیت نیست / هنوز اکثریت مردم از بازگشایی سینماها بی‌خبر هستند

حبیب اسماعیلی تهیه‌کننده سینما در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: قیمت بلیت سینماها در ایران را اگر بخواهیم با قیمت بلیت سینما در کشورهای دیگر مقایسه کنیم باید بپذیریم که قیمت بلیت در کشور ما بسیار پایین است. قیمت بلیت سینماها در کشور ما در قیاس با دیگر اجناس داخلی هم بسیار پایین است ولی متأسفانه این نکته را هم باید در نظر بگیریم که نمی‌توان قیمت بلیت را در مقایسه با دیگر اجناس آنطور که در کشور شاهد هستیم بالا برد و به همین دلیل مجبور هستیم قیمت بلیت سینما را هر سال نهایتاً 20 تا 30 درصد افزایش دهیم.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: به نظر من مشکل اصلی کمبود مخاطب در سینماهای کشور در حال حاضر بالا بودن قیمت بلیت نیست. اگر یک فیلم کیفیت لازم را برای جلب نظر مخاطب داشته باشد قطعاً می‌تواند مردم را به سینماها بکشاند و قیمت چندان اهمیتی در این بین ندارد. اگر بخواهیم مثالی درباره این موضوع داشته باشیم می‌توان به نمایش‌های تئاتر اشاره کرد که با وجود قیمت نسبتاً بالای بلیت هر نمایش، علاقه‌مندان به تئاتر بلیت خریداری می‌کنند و به دیدن نمایش‌ها می‌روند یا ایام جشنواره فیلم فجر هم این مسئله را تأیید می‌کند چرا با قیمت بالای بلیت‌ها دیدیم مردم به خوبی از فیلم‌های تازه و خوب استقبال می‌کنند.

او افزود: همه ما با وضعیت اقتصادی کشور آشنا هستیم و بالا رفتن قیمت‌ها را هر روز مشاهده می‌کنیم. واقعاً قیمت بلیت سینما در حال حاضر قیمت بالایی نیست و اگر بخواهید مقایسه‌ای در مقیاس جهانی داشته باشید قیمت بلیت سینما در ایران کمی بیشتر از یک دلار است. از طرفی برای کسانی که احساس می‌کنند قیمت بلیت سینما بالا است و توانایی خرید بلیت ندارند می‌توانند در ساعاتی از روز به سینما بروند که برخی طرح‌ها برای کاهش قیمت در نظر گرفته شده است یا روزهای سه‌شنبه که بلیت نیم‌بها است زمان مناسبی برای مراجعه این افراد به سینما است.

این تهیه‌کننده در ادامه تأکید کرد: با این حال باید تأکید کنم که مسئله اصلی ما امروز قیمت بلیت نیست. سینما امروز از عدم اطلاع‌رسانی و تبلیغات مناسب درباره اکران فیلم‌ها و بازگشایی سالن‌ها آسیب می‌بیند. مردم این روزها کمتر به سینما می‌روند و اکثراً از بازگشایی سینماها بی اطلاع هستند. متأسفانه تعطیلی‌های مکرر ذهنیت مردم را نسبت به سینما به محلی ناامن تغییر داده و این در حالی است که واقعاً در سالن‌های سینما خطری مخاطبان را برای دیدن فیلم تهدید نمی‌کند. در یک سالن 200 نفره که 5 یا 6 نفر مشغول دیدن فیلم هستند که شاید حتی این افراد از یک خانواده هم باشند در قیاس با یک تاکسی که در یک محیط کوچک 5 نفر قرار گرفته‌اند هیچ خطری ندارد و نکته دیگر این است که خوشبختانه در سینماها با وسواس و دقت پروتکل‌های بهداشتی رعایت می‌شود.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «قرمز» با اشاره به تغییر سطح شغلی سینما به گروه دو گفت: در وهله برای این اتفاق خوب باید از ستاد مبارزه با کرونا و بعد پیگیری‌های آقای انتظامی رئیس سازمان سینمایی تشکر کرد که در ایام تعطیلی نوروز این موضوع را با جدیت دنبال کردند و با پیگیری نتیجه مطلوب حاصل شد. اگر تبلیغات مناسبی برای بازگشایی سینماها صورت گیرد با تدام این وضعیت می‌توان کمی به رونق گیشه امیدوار بود.

او در پایان تصریح کرد: متأسفانه تبلیغی که برای تعطیلی سینماها صورت گرفت را برای بازگشایی شاهد نبودیم و هنوز بسیاری از مردم خبر ندارند که سینماها باز شده‌اند. متأسفانه ارگان‌های رسمی در این زمینه هیچ همکاری ندارند و صداوسیما هم هیچ تلاشی برای اطلاع‌رسانی در این زمینه انجام نمی‌دهد. ممکن است صداوسیما با یک فیلم مشکل داشته باشد اما قطعاً با کلیت سینما مشکلی ندارد و می‌تواند درباره بازگشایی آن به مردم اطلاع‌رسانی کند. به نظر من باید از کسانی که در این شرایط سرمایه خود را صرف فرهنگ و هنر کرده‌اند حمایت کرد و کاش ارگان‌های مختلف از جمله صداوسیما این موضوع را جدی بگیرند.

عبدالله علیخانی: هم افزایش و هم کاهش قیمت بلیت سینما به ضرر تهیه‌کننده‌ها و سینماداران است

عبدالله علیخانی تهیه‌کننده سینما و مدیر سینما عصر جدید در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: بیشتر شدن قیمت بلیت سینما یا حتی ارزان شدن آن در هر صورت به ضرر تهیه‌کننده و سینمادار است و در این بین این دو قشر بازنده‌های اصلی هستند و هیچ راهکاری که بتوان به آن به عنوان یک راه حل امیدوار بود، وجود ندارد.

علیخانی تصریح کرد: هزینه تولید فیلم در یک سال گذشته افزایش چشمگیری داشته، تهیه‌کننده سینما هم مثل همه مردم با افزایش قیمت‌ها هزینه تولید اثرش چند برابر می‌شود و راه کسب درآمدش نیز بالطبع باید افزایش داشته باشد. فروش فیلم در سینماها اصلی‌ترین راه درآمدزایی برای تولیدکنندگان آثار سینمایی است و بالا رفتن قیمت بلیت با توجه به تورمی که در جامعه شاهد هستیم امری طبیعی است.

او افزود: اما اگر بخواهیم تورم را در نظر داشته باشیم قیمت بلیت در مقایسه با آن افزایش چندانی نداشته و هنوز هم نمی‌تواند جوابگوی هزینه‌ها و در واقع سودآوری شود؛ حتی سینمادارها هم نمی‌توانند با این قیمت به درآمدزایی فکر کنند چرا که سینما از سبد خانواده‌ها بیرون آمده و تعداد کمی از مردم به سینما می‌روند و با گران‌تر شدن قیمت‌ها همین قشر اندک هم کمتر از قبل می‌شود. سینماداری که هزینه‌ها برایش دو چندان شده و میزان دستمزد کارگر نسبت به سال گذشته 30 تا 40 درصد افزایش پیدا کرده است چگونه باید بتواند دستمزدها را پرداخت کند و جلوی تعطیلی سینما را بگیرد؟

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «نیش» تأکید کرد: مشکل سینما امروز تنها قیمت بلیت سینما نیست، مشکل اصلی را در جای دیگری باید جستجو کرد. امروز نشریات و خبرگزاری‌های ما متأسفانه جسارت پرداختن به موضوعات اصلی را ندارند و همین مسئله ساده قیمت بلیت را دنبال می‌کنند و کسی نمی‌گوید چرا با گران‌تر شدن همه مایحتاج ابتدایی زندگی سینما نباید قیمت بلیتش را افزایش دهد یا اگر این اتفاق خوشایند نیست باید بررسی شود و راه حلی برای این مشکل پیدا کرد اما متأسفانه هیچ کس به فکر حمایت از سینما نیست.

این تهیه‌کننده در ادامه اظهاراتش گفت: بلیت سینما با همین قیمتی که امسال مشخص شده نسبت به دیگر اقلام مورد نیاز جامعه هیچ افزایش چندانی نداشته است. اما این نکته هم حائز اهمیت است که با افزایش قیمت ممکن است مخاطبان سینما به حداقل برسد و در هر صورت صاحبان آثار و سینماها متضرر می‌شوند.

علیخانی در پایان تصریح کرد: ما بیش از 90 سال است که در کشورمان سینما داریم و در هیچ دوره‌ای به سینما توجه چندانی نمی‌شد و در حال حاضر هم دولت هیچ کمکی به سینما نمی‌کند. اینکه به چند فیلم کمک شود و از چند تهیه‌کننده حمایت شود راهی مناسب برای نجات سینما نیست. اگر دوستان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قصد دارند سینما را از شکست و نابودی نجات دهند باید تمهیداتی درست داشته باشند. متأسفانه در حال حاضر هیچ راه‌حلی جز بالا بردن قیمت بلیت وجود ندارد که همان هم در نهایت به ضرر سینما و سینماگران است.

محمدحسین فرح‌بخش: قیمت بلیت سینماها حداقل باید 40 هزار تومان باشد / امسال اکران نوروزی موفقی خواهیم داشت

محمدحسین فرح‌بخش تهیه‌کننده و کارگردان سینما در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: قیمت بلیت سینماها در سال جدید باید افزایش پیدا کند و مبالغی چون 30 هزار تومان بسیار کمتر از آن است که بتواند سینماها و صاحبان آثار به صرفه باشد، در حال حاضر بلیت در اکران آنلاین به همین قیمت فروش می‌رود و قطعاً با این قیمت هزینه سینماها و مخارج فیلم‌هایی که اکران شده‌اند فراهم نمی‌شود.

فرح‌بخش تأکید کرد: قطعاً افزایش قیمت باید در حدی باشد که برای سینماداران و صاحبان آثار حداقل درآمدی در پی داشته باشد و حداقل قیمت بلیت سینماها باید در سال آینده 40 هزار تومان باشد که البته همین رقم هم نمی‌تواند چندان مقرون به صرفه باشد.

او افزود: تا زمانی که شیوع ویروس کرونا ادامه دارد هیچ چشم‌اندازی را نمی‌توان برای سینمای ایران متصور شد و برای اینکه بتوانیم تحلیل و بررسی درباره آینده سینمای ایران داشته باشیم باید صبر کنیم تا کرونا به پایان برسد و به یک وضعیت ثابت برسیم.

این تهیه‌کننده در پایان اظهار داشت: قطعاً امسال اکران نوروزی موفقی خواهیم داشت و فیلم‌هایی که اکران می‌شوند می‌توانند در گیشه موفق باشند. وضعیت سینماها در حال حاضر نسبت به چند ماه پیش بسیار بهتر شده و کم‌کم مردم با پذیرش وضعیتی که به وجود آمده و رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای دیدن فیلم‌ها به سینما می‌روند. قطعاً آثار طنز و آثاری که بتوانند نظر مردم را به خود جلب کند و با مردم ارتباط برقرار کنند آثار مناسب‌تری برای اکران نوروز خواهند بود.

..................................................................................................

با توجه به شرایط خاصی که امروز سینمای کشور در آن قرار دارد نمی‌توان پیش‌بینی قطعی درباره هر تغییر و تمهیدی داشت. باید منتظر بمانیم و ببینیم که آیا افزایش قیمت بلیت می‌تواند به لحاظ اقتصادی به کمک سینما بیاید یا سینما در وضعیتی بدتر قرار می‌گیرد و تعداد مخاطبانش نسبت به قبل کمتر می‌شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز