ساردویی در به «وقت ایران» مطرح کرد:

کشور از کشاورز حمایت نمی‌کند؟

۱۴۰۰/۰۱/۱۸ - ۰۹:۵۱:۵۲
کد خبر: ۱۱۶۱۲۶۶
کشور از کشاورز حمایت نمی‌کند؟
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: دولت‌ها تا آنجا که می‌توانستند سرمایه‌گذاری بسیار خوبی در بخش صنعت انجام داده‌اند لیکن در بخش کشاورزی کم کاری شده است.

به گزارش برنا، برنامه زنده«به وقت ایران» 17 فروردین با حضور علی کیانی‌راد رئیس موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی وزارت جهاد کشاورزی و ذبیح الله اعظمی ساردویی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با موضوع «کشاورزی» از شبکه هفت سیما روی آنتن رفت. 

ذبیح الله اعظمی ساردویی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در حال حاضر یکی از عوامل اصلی و اشکالاتی که در بازار وجود دارد، حتی در موضوع مرغ به قانون تمرکزی بر می گردد که در سال 98، آن را  از وزارت جهاد کشاورزی به شورای سران قوا برده و به وزارت صمت انتقال داده شد. 

وی افزود: وظیفه مجلس این است که قوانین دست و پاگیر را حذف کند و قوانین مورد نیاز مصوب شود. بانک‌ها یکی از موانع اصلی در این مسیر هستند، درصدها  و وثیقه‌هایی که از تولید کننده گرفته می‌شود از موانع  پیش روی تولیدکننده می‌باشد.

ساردویی یکی از اشکالات اساسی را تربیت نکردن کارشناس کشاورزی مهارت محور دانست و گفت: در دانشگاه‌ها و دانشکده‌های کشاورزی کشور کارشناس مهارت محور تربیت نمی‌شود. یکی از نگرانی‌های وزیر جهاد کشاورزی و کمیسیون کشاورزی مجلس این است که در آینده کشاورزی کشور به دست چه کسانی خواهد بود. 

وی بیان کرد: در مدیریت بهره‌وری در بخش کشاورزی،برای آب و زمین باید زیرساخت‌ها فراهم شود. 

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: متاسفانه از 150هزار مهندس کشاورزی در کشور 83هزار نفر آنها بیکار هستند.  

ساردویی با اشاره به اینکه کشاورزی در کشور با ریسک بالا صورت می گیرد، افزود: دولت‌ها تا آنجا که می‌توانستند سرمایه‌گذاری بسیار خوبی در بخش صنعت انجام داده‌اند لیکن در بخش کشاورزی کم کاری شده است. تنها مواردی که با جدیت دنبال شده آبیاری‌های نوین است. 

وی انتقال دانش به کشاورزان را یکی از مسائل مهم دانست و گفت: تولید بذر هیبرید(Hybrid )یکی از مشکلات کشور در بخش کشاورزی است و این موضوعی است که وزارت علوم و وزارت جهاد کشاورزی از آن آگاه هستند. مشکلی که خوشبختانه شرکت‌های دانش بنیان در این مسیر به کمک آمده‌اند.  

ساردویی با بیان اینکه کشاورز تولید می‌کند اما در کشور اصلا حمایت نمی‌شود، گفت: وزارت جهاد کشاورزی آمار دقیقی از سطح زیر کشت ندارد.  

وی افزود: یکی از مشکلات اساسی کشور در بحث زیرساختها مانند مرتب سازی، بازاریابی و بسته بندی شیک است.

در ادامه این برنامه؛ علی کیانی‌راد رئیس موسسه پژوهش‌های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی وزارت جهاد کشاورزی گفت: زنجیره‌های عرضه محصولات کشاورزی و غذا در دنیا جزو پیچیده‌ترین طولانی‌ترین و پرنفع‌ترین زنجیره‌ها به شمار می‌آیند که مدیریت آنها بسیار سخت است. بنابراین؛ وقتی از تولید محصولات کشاورزی صحبت می‌شود بدون توجه به بیش از مزرعه و سفره مردم نمی‌توان از موانع سخن بگوییم. 

وی افزود: بدون داشتن نظام توزیع و الگوی مصرف مناسب در تولید محصولات کشاورزی قطعا نمی‌توان موفق بود. 

کیانی‌راد بیان کرد: بخش کشاورزی از سایر بخش‌های اقتصادی جدا نیست. متاسفانه بیشترین نکته‌ای که باعث عدم پشتیبانی و ایجاد مانع برای بخش کشاورزی می‌شود، این است که به تولید کشاورزی و تولید کننده  به عنوان یک فعالیت اقتصادی در کشور نگاه نمی‌شود. در ایران به اسم حمایت از مصرف کننده سرکوب قیمت را برای تولیدکننده بعمل می‌آید در حالی که باید به این موضوع توجه داشت که وقتی تولیدکننده از قیمت دریافتی بخش کشاورزی حمایت نشود، پایداری امنیت غذایی به خطر خواهد افتاد. 

وی اضافه کرد: متاسفانه مدیریت زنجیره ارزش غذا در کشور از مدیریت واحدی برخوردار نیست. 

کیانی‌راد خاطرنشان کرد: کشور در فرایند تصمیم‌سازی، سیاست‌سازی، تصمیم‌گیری، سیاست‌گذاری و اجرای سیاست‌ها و برنامه‌ها در حوزه کشاورزی دارای نقص است. 

وی افزود: ایجاد، تکمیل، توسعه و حمایت زنجیره ارزش نکته مغفول مانده بخش کشاورزی و تولید غذایی کشور است.

کیانی‌راد همچنین عنوان کرد: یکی از موانع مهمی که در توسعه زنجیره‌های ارزش کشاورزی و غذا در ایران وجود دارد، کمبود سرمایه‌گذاری و عدم توجه تاریخی است. متاسفانه سهم سرمایه‌گذاری انجام شده در بخش کشاورزی نسبت به کل سرمایه‌گذاری در اقتصاد هیچ‌گاه بالای 5درصد نرفته است. سهم سرمایه‌گذاری انجام شده در بخش کشاورزی از کل سرمایه‌گذاری در تمامی بخش‌های اقتصادی کشور از 6/4دهم درصد در سال 90به 6/3 دهم درصد در سال 98رسیده است. این در حالی است که رشد ارزش افزوده بخش کشاورزی از رقم 5و نیم درصد در سال 90 به 8/8 درصد در سال 98 رسیده است. این سوال پیش می‌آید که چطور ممکن است که این اتفاق افتاده باشد، جز این بوده که بر منابع پایه فشار وارد شده است. که در دو حوزه سرمایه‎گذاری زیرساختی و حوزه ماشین‌آلات خود را نشان می‌دهد. 

وی افزود: ترکیب سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی نامناسب بوده و بیشتر در حوزه زیربنایی سرمایه‌گذاری شده که محصول سیاست‌گذاری نامناسب است. 

کیانی‌راد با بیان اینکه تولید در بخش کشاورزی با نگاه بازار صورت نمی‌گیرد، تاکید کرد: مانع اول سرمایه گذاری، مانع دوم سیاست گذاری‌های کلان اقتصادی و نوع نگاه سیاستگذاران به بخش کشاورزی است. 

برنامه «به وقت ایران» در فصل دوم با رویکرد مهارتی و با ساختار گفتگومحور به تهیه کنندگی علیرضا عاصم یوسفی با اجرای ناصر خیرخواه روزهای یکشنبه و سه‌شنبه ساعت ۲۱:۴۵ تا ۲۳ به صورت زنده روی آنتن شبکه آموزش می‌رود.

 

نظر شما