همزمان با سالروز درگذشت زنده یاد بیژن ترقی؛

«عطر سوسن» در کاروان شعر و موسیقی می پیچد

۱۴۰۰/۰۲/۰۵ - ۰۷:۴۶:۳۲
کد خبر: ۱۱۶۹۹۴۹
«عطر سوسن» در کاروان شعر و موسیقی می پیچد
برنامه «با کاروان شعر ‌وموسیقی» با پخش«عطر سوسن» یاد « بیژن ترقی» از شاعر این اثر یاد می کند.

به گزارش برنا، به مناسبت سالروز درگذشت زنده یاد بیژن ترقی یکشنبه ۶ اردیبهشت ماه در برنامه « با کاروان شعر ‌وموسیقی» تصنیف «عطر سوسن» پخش و‌بررسی می شود.

«عطر سوسن» قطعه ای از آلبوم استودیویی به همین نام به آهنگسازی محمدجواد ضرابیان و خوانندگی علیرضا افتخاری است که دارای ده قطعه است و در سال ۱۳۷۷ تولید و سال ۱۳۷۸ به بازار عرضه شد.

همچنین در این برنامه صحبت های بیژن ترقی درباره آثارش و ورودش به رادیو پخش می شود.

ترقی ترانه سرا، شاعر و مدیر انتشارات خیام ۱۲ اسفند سال ۱۳۰۸ در تهران متولد شد.

از سال ۱۳۲۰ به دلیل آنکه خانه پدرش محل رفت و آمد شاعران بنامی چون گلچین معانی، امیری فیروزکوهی، استاد شهریار و ... شد ، ذوق فرهنگی وی هم به سمت شعر و شاعری سوق پیدا کرد و از سال‌های میانی دهه ۳۰ با جمعی از اهل موسیقی، همانند مرحومان علی تجویدی، غلامحسین بنان، روح الله خالقی، پرویز یاحقی و ... آشنا شد  و همین آشنایی اسبابی را فراهم ‌آورد تا وی برای آهنگ‌های این بزرگان ترانه بسراید.

برخی از ماندنی‌ترین ترانه‌های این دوران، که به دوران طلایی گل‌ها معروف است، حاصل همکاری ترقی با موزیسن‌های نامدار آن دوران است.

ترانه‌هایی چون آتش کاروان، برگ خزان، تا بهار دلنشین، گل اومد بهار اومد و... از جمله کارهای درخشان وی در این دوره به شمار می‌رود. خود وی در مصاحبه‌ای گفته است که صدها ترانه وتصنیف را در این دوره ساخته است.

ترقی در سال‌های آخر عمر به بیماری قلبی دچار شد و روز جمعه، چهارم اردیبهشت سال ۱۳۸۸ دار فانی را وداع گفت.

برنامه « با کاروان شعر و موسیقی » هرروز ساعت ۱۲:۳۰تهیه کنندگی « یلدا احتشامی» و اجرای « مریم واعظ پور» روی موج اف ام ردیف۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش می شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز