داود نماینده:

کار در رادیو سخت‌تر از تلویزیون است

۱۴۰۰/۰۲/۰۵ - ۱۲:۵۹:۳۴
کد خبر: ۱۱۷۰۱۹۹
کار در رادیو سخت‌تر از تلویزیون است
پیشکسوت رادیو به مناسب هشتاد و یکمین سالروز گرامیداشت راه اندازی رادیو در ایران گفت: کار رادیو خیلی سخت‌تر از تلویزیون است.رادیو ادبیات ویژه ای دارد.

به گزارش برنا، داود نماینده پیشکسوت گویندگی، دوبله در روز رادیو و در گفتگو با وحید رونقی مجری برنامه پشت صحنه درباره رسانه رادیو عنوان کرد: خوشحال هستم که روزی به نام روز رادیو داریم. چند دهه‌ای که از عمر رادیو می گذرد، عزت و حرمت رادیو و دست‌اندرکاران رادیو از تهیه کننده، صدابردار، هماهنگی، گوینده و نویسنده و... روز به روز بیش از پیش می‌شود. چرا که در این شرایط سختی که ما الان داریم، رادیو هم دیدنی و هم شنیدنی است.

وی ادامه داد: کار رادیو خیلی سخت‌تر از تلویزیون است. بیش از تلویزیون دیدنی و شنیدنی است. این روز را به اهالی رادیو و به ویژه عزیزانی که در رادیو تهران هستند تبریک می‌گویم.

داوود نماینده گفت: من یاد روزهایی می‌افتم که آتش‌افروز، محمود شهریاری و... گوینده‌های بسیار توانایی بودند، کارها، دیالوگ‌ها، جملات و تحرکی فرهنگی و اجتماعی در جامعه به وجود می‌آورد. من به سال‌های قبل از انقلاب برگشتم که چه گویندگان بزرگی در نمایش‌‌نامه‌های رادیو، داستان های شب رادیو، اجراهای رادیویی داشتیم. جا دارد از استاد منوچهر نوذری و رامین فرزاد‌ یاد کنیم. از کسانی که در داستان های شب رادیو، قصه شب رادیو بودند و مجموعه نمایششان مثل صحنه تئاتر دیدنی وشنیدنی بود، استاد هوشنگ سارنگ، اکبر مشکین، مسعود تاجبخش یاد کنیم. اعتبارشان تا اکنون بیش و بیش است. ما امروز آن‌ها را نداریم.

وی افزود: وقتی نوجوان بودم و به برنامه جوانان رادیو آمدم. سال ۱۳۴۷  و ۱7-۱6 سالم بود که در دکلمه فن بیان، اول شدم و به رسم آن روزگار من را به برنامه جوانان رادیو معرفی کردند. داستان‌های شب رادیو، تهران را تعطیل می‌کرد. راه شب‌های رادیو، تهران را بیدار نگه می‌داشت. راه شب‌هایی که من یادم است که با رامین فرزاد، از بزرگان نمایش‌ رادیو، با استاد منوچهر نوذری اجرا می‌کردیم. شب‌هایی بسیار عالی بود. در اینجا باید یادی کنیم از استاد محمد صالح‌علاء، استاد آهی، امیر نوری و تمام بزرگانی که الان در ذهن من است، خیلی‌ها هستند، آنقدر پر، بزرگ، کلام سواد و کلام بلد بودند. امیدوارم نسل فعلی از گذشته بیاموزد، هر چه که بیاموزد را تحویل آینده خودش می‌دهد و خودش و جایگاه خودش را ماندنی می‌کند.

این پیشکسوت رادیو در بخش دیگری از این گفتگو بیان کرد: یکی دیگر از خوشحالی‌هایم این است که در جمع غول‌های بازیگری در رادیو همیشه خودم را دیدم، مانند مرحوم حیدر صارمی، مرحوم سارنگ، استاد محتشم که همسر خانم ژاله علو بودند و خیلی های دیگر. ما کوچک بودیم و این‌ها به جهت فکری، سواد و بلد بودن رشدمان دادند،. به همین دلیل هنوز هم احساس می کنم کاش آنها بودند و ما بیشتر یاد میگرفتیم.

وی اضافه کرد: استاد من در کار گفتار و داور ما در مسابقات فن بیان کسی مثل خانم آذر پژوهش بود، گوینده برنامه گلهای رنگارنگ، گلهای جاویدان. استاد مرحوم مانی، استاد من بود. این‌ها خیلی ارزش داشتند. خواهش من از جوان‌هایی که در رادیو هستند، در روز رادیو، این است که  شخصیت خودتان را چنان با ارزش ببینید که دنبال ارزش های فکری بروید. اگر خودتان را فقط در همین مقطع خلاصه کنید که فقط گوینده هستید، این اشتباه است.

داود نماینده در پایان این گفتگوی رادیویی درباره اینکه جوانان رادیو چه منشی را پیروی کنند تا موفق باشند به وحید رونقی گفت: همیشه احساس کنند که نمی‌دانند تا بیشتر بدانند. می‌داند ولی این احساس را داشته باشد که من باید حرص و ولع بیشتر دانستن را در کار رادیو داشته باشم. تکرار می کنم که کار رادیو، بسیار سخت تر از تلویزیون است. همان طورکه شما آقای رونقی، امروز در جایی نشستید باید بدانید که کار سختی را انجام می‌دهید. تهیه کننده شما، صدابردار شما و ... کار سختی را انجام می‌دهند. کارهای شما لحظه‌ای و ثانیه به ثانیه انجام می‌شود.این سخت است. چرا که حرمت شنونده را رعایت می‌کنید. شما باید ادبیات ویژه‌ای را به شنوندگان تحویل بدهید. شنوندگانی که سلایق مختلف و متنوعی دارند. به همین دلیل کار رادیو سخت است. خدا قوت به همه اهالی رادیو می‌گویم و سالروز رادیو را به آنها تبریک می‌گویم، به ویژه کسانی که هنوز جزو بزرگان ما هستند.

«پشت صحنه» برنامه ای است که یک هفته در‌میان به صورت زنده به تهیه کنندگی امیرحسین ثقفی روی آنتن رادیو تهران می‌رود. علاقمندان می‌توانند این برنامه را، این هفته تا سه‌شنبه، هر شب ساعت ۲۱:۳۰ روی موج اف.ام ردیف ۹۴ مگاهرتز به مدت یک ساعت بشنوند.

نظر شما