گزارش هفته؛

تغییرات اساسی لازمه رونق گرفتن دوباره رادیو

۱۴۰۰/۰۲/۰۹ - ۰۵:۰۱:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۱۷۱۲
تغییرات اساسی لازمه رونق گرفتن دوباره رادیو
چند روز پیش رادیو در کشور ما 81 ساله شد و این رسانه قدیمی نهمین دهه ظهور خود در ایران را آغاز کرد. رسانه‌ای که در بزنگاه‌های مختلف اجتماعی و سیاسی حضوری پر رنگ و تأثیرگذار داشته و حال با رونق گرفتن رسانه‌های دیگر شاید مخاطبانش به حداقل رسیده باشد اما قطعاً رادیو هنوز از رسانه‌های مهم، پرمخاطب و تأثیرگذار است.

به گزارش خبرنگار برنا، به طور قطع با ریشه‌یابی و بررسی مشکلات و معضلات موجود در رسانه رادیو می‌توان به رونق دوباره آن امیدوار بود. رادیو به عنوان یک رسانه شنیداری طرفداران خاص خود را دارد که حفظ این رسانه و بالا رفتن کیفیت برنامه‌هایش قطعاً یکی از دغدغه‌های آن‌ها به حساب می‌آید.

در این روزها که صحبت‌های زیادی درباره رادیو و مشکلات آن مطرح است به سراغ هنرمندان قدیمی این رسانه رفتیم و درباره مشکلات و معضلات این رسانه گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید:

منوچهر آذری: اوایل انقلاب رادیو یکی از پرمخاطب‌ترین رسانه‌ها بود / پس از تعطیلی «جمعه ایرانی» با رادیو قهر کردم و 10 ماه است که به این رسانه برگشته‌ام

منوچهر آذری گوینده رادیو و بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: من 50 سال در رادیو فعالیت کردم و این رسانه را خانه خود می‌دانم. از طریق رادیو و صدا 50 سال با مردم در ارتباط بودم و در این سال‌ها با فراز و فرودهای این رسانه همراه بوده‌ام.

آذری خاطرنشان کرد: رادیو یک رسانه ارتباط جمعی است که از قدیم در ایران بوده و از روزهای ابتدایی ورودش به ایران با استقبال خوبی روبرو شد. در سال‌های ابتدایی اصلی‌ترین رسانه به حساب می‌آمد و به یاد دارم رادیوهایی نفتی مورد استفاده مردم قرار می‌گرفت و فرستنده رادیو هم در خیابان شریعتی حال حاضر بود که به آن مکان «بی‌سیم» می‌گفتند. گوینده‌های مختلف را به «بی‌سیم» می‌بردند و آنجا خواننده‌ها و گوینده‌ها برنامه اجرا می‌کردند. وضعیت 30 سال به این صورت بود.

او افزود: من از تلویزیون به رادیو رفتم و آن زمان برنامه «شبکه صفر» را با آقای حسن خیاط‌باشی داشتم که یک روز خیاط‌باشی به من گفت به ما یک برنامه دادند که ماهی یک هفته آنتن داریم. آنجا ما برنامه «دوخت و دوز» را تولید کردیم. پس از آن یک روز حمید قنبری من را در حین اجرا دید و از من دعوت کرد که به برنامه «صبح جمعه» بروم و با آن‌ها همکاری کنم. من مسیر بسیار پر پیچ و خمی را در رادیو طی کردم و خوشحالم که توانستم در این مدت با بزرگان این رسانه همکاری داشته باشم.

این بازیگر خاطرنشان کرد: در سال‌های اوایل انقلاب ابزارهای سرگرمی به اندازه‌ای که امروز شاهدش هستیم زیاد نبود. آن زمان دو شبکه تلویزیونی بود و از آنجا که اکثر مردم تلویزیون نداشتند بیشتر رادیو گوش می‌دادند و میزان مخاطبان این رسانه بسیار زیاد بود و در واقع می‌توان آن را پرمخاطب‌ترین رسانه آن زمان دانست. سال‌ها با هنرمندان بسیاری همکاری کردم و بعد در یک سال به برنامه «صبح جمعه با شما» پیوستم که در آن‌جا به هنرمندان، گویندگان و دوبلورهای قدیمی همکاری داشتم. پس از آن سعید توکل «جمعه ایرانی» را راه انداخت و سال‌ها در این برنامه کار کردیم تا اینکه آقای سرافراز رئیس وقت صداوسیما این برنامه را تعطیل کرد.

آذری تصریح کرد: پس از تعطیلی برنامه «جمعه ایرانی» سعید توکل از رادیو کناره‌گیری کرد و من هم همین کار را کردم تا 10 ماه پیش که به من پیشنهاد شد در برنامه «هفت کوچه» حضور داشته باشم و با وجود دلخوری و قهری که داشتم پذیرفتم و در حال حاضر پنج‌شنبه‌ها و جمعه‌ها با این برنامه در خدمت مردم هستم.

این بازیگر تصریح کرد: قهر من با رادیو به تعطیلی برنامه «جمعه ایرانی» برمی‌گردد. آن زمان ما یک گروه 60 نفره از قدیمی‌های رادیو بودیم که این برنامه پرمخاطب و پرطرفدار را روی آنتن می‌بردیم و ضبط این برنامه در ایوان شمس صورت می‌گرفت و مردم به صورت رایگان به سالن ایوان شمس می‌آمدند و ضبط برنامه را شاهد بودند. پس از تعطیلی برنامه آقای توکل ترجیح داد که دیگر با رادیو همکاری نکند و من هم چنین تصمیمی گرفتم اما پس از اینکه آقای توکل خوشبختانه به برنامه «پرنیان صدا» که برنامه خوبی بود به رادیو برگشت من هم تصمیم گرفتم دوباره به این رسانه برگردم.

آذری در پایان گفت: رادیو عشق و علاقه و زندگی من است و خوشحالم که توفیق خدمت داشتم و توانستم در این رسانه سالیان سال فعالیت کنم. به هیچ وجه در حضورم در این رسانه پشیمان نیستم و از اینکه سال‌ها در رادیو کار کردم خوشحالم.

سعید توکل: رادیو نیاز به یک پالایش اساسی دارد / رادیو در اوایل انقلاب یک مرجع سرگرمی، ارتباطی و خبری قلمداد می‌شد

سعید توکل تهیه‌کننده قدیمی رادیو در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: به نظر من ما وارد 40 سال دوم رادیو شده‌ایم و باید رادیو گام دومش را در 40 سال دوم به شکلی دیگر بردارد و در این مرحله زمانی این رسانه در کشور ما نیاز به یک پالایش اساسی دارد. در خیز اول انقلاب رادیو بسیار مورد توجه خواص و عوام بود و به عنوان یک مرجع سرگرمی، ارتباطی و خبری قلمداد می‌شد.

توکل خاطرنشان کرد: در یک دهه اخیر با توجه به ظهور رقبای جدید و به خصوص شکل‌گیری فضای مجازی ما باید به سمتی می‌رفتیم که از این رسانه‌ها عقب نمانیم و قوام و استحکام رادیو را حفظ کنیم و جایگاه خاصی که پیدا کرده بود را مستحکم می‌کردیم. در سال‌های اخیر با ورود نیروهایی که هیچ تخصص، تجربه و سوادی در این عرصه ندارند و در واقع ارتباطی با رادیو ندارند متأسفانه قوام و استحکام این رسانه مهم در کشورمان حفظ نشد. به نظر من رادیو هر روز فربه‌تر شد اما در حجم غنای محتوایی ما کاری انجام ندادیم و با امروز با معضلی چون ریزش شدید مخاطب مواجه هستیم.

او افزود: مشکلات در رادیو عمیق‌تر از برنامه‌سازی است و همچنان همان مدیریت که عناصر غیر رادیویی را در این سال‌ها در رادیو می‌بینیم و شاهد عبور و مرورشان هستیم همچنان وجود دارد و هر بار با تغییر مدیران این شرایط به شکلی دیگر با افرادی متفاوت ادامه دارد. امروز اگر شبکه‌های مختلف رادیو را دنبال کنید متوجه می‌شوید که تفاوتی بین آن‌ها وجود ندارد.

این تهیه‌کننده در ادامه تأکید کرد: اگر یک مدیر سواد رسانه‌ای داشته باشد و تعریف رادیو را بداند متوجه می‌شود که یکی از قابلیت‌های این رسانه این است که تنوع نگاه و محتوا در آن مشهود باشد. با وجود شکل‌گیری فضای مجازی و عدم وجود محدودیت در این فضا رادیو هم می‌توانست فضایی چالشی داشته  باشد و از رکود بیرون بیاید. رسانه‌های جدیدی که شاهد هستیم مثل کلاب‌هاوس که این روزها رونق زیادی گرفته و در واقع یک رسانه شنیداری است می‌توانست خیلی قبل‌تر توسط رادیوی ما به شکلی دیگر به وجود آید اما متأسفانه مسئولان ما این قابلیت‌ها را درک نکردند و ما در فضای راکدی قرار گرفتیم.

توکل در پایان خاطرنشان کرد: به عنوان کسی که در 40 سال اخیر در رادیو فعالیت داشتم و تحصیلاتم در این زمینه است همیشه سعی داشتم از پیشکسوتان کارآموزی کنم و در آثارم از حضورشان بهره‌مند شوم. امروز هم باید از افراد باتجربه و کارکشته در تغییراتی که رادیو نیازمند آن است استفاده شود و برنامه‌ریزی‌هایی صورت بگیرد تا شاهد بازگشت مخاطب به این رسانه باشیم.

بیوک میرزایی: اهالی رادیو دوران سختی را می‌گذرانند / دستمزدهای پایین انگیزه را به حداقل رسانده است

بیوک میرزایی بازیگر رادیو و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: رادیو طی سال‌های اخیر با فراز و فرود‌های بسیاری همراه بوده و همچنان با تغییر مدیران این فراز و فرود‌ها ادامه دارد. اهالی رادیو دوران سختی را می‌گذرانند و واقعاً از کمترین درآمد مالی ممکن بهره‌مند هستند.

میرزایی خاطرنشان کرد: درآمد اهالی رادیو واقعاً بسیار اندک است و این در حالی است که اکثر کارکنان در این رسانه از افراد تحصیل‌کرده، باسواد، با تجربه در حوزه‌های مختلف مثل تئاتر و تلویزیون هستند و دستمزدها و حقوق بسیار اندکی که برای آن‌ها در نظر گرفته شده است انگیزه کارکنان رادیو را به حداقل رسانده است.

او افزود: مدیران همیشه حرف‌های قشنگی می‌زنند و مدام وعده‌های امیدوارکننده‌ای می‌دهند اما در نهایت هیچ اتفاق مثبتی رخ نمی‌دهد و این اهالی رادیو هستند که با عشق و علاقه با کم‌ترین درآمد مالی به کارشان ادامه می‌دهند اما قطعاً وضعیت بد معیشتی می‌تواند انگیزه را به حداقل برساند و کار را به جایی بکشاند که حتی با عشق و علاقه‌ای که به این رسانه وجود دارد، هنرمندان ترجیح دهند که در آن فعالیت نداشته باشند.

این بازیگر در ادامه تصریح کرد: درآمدی که اهالی رادیو دارند به اندازه درآمد یک کارگر ساده هم نیست و در برخی مواقع حتی خبری از قرارداد و بیمه هم نیست. باید برای بهبود وضعیت و حتی بالا رفتن کیفیت برنامه‌های رادیویی به این موضوع توجه ویژه شود.

میرزایی خاطرنشان کرد: با همه مشکلات وقتی مقابل میکروفن قرار می‌گیریم همه چیز فراموش می‌شود و همیشه گفته‌ام که اعتیاد به رادیو از هرگونه اعتیادی قوی‌تر است. متأسفانه طی سال‌های اخیر محدودیت‌ها در این رسانه بیشتر شده و دستمزدهای اندک باعث شده تا حتی نویسنده‌های قدیمی و کارکشته میلی به کار نداشته باشند و کیفیت متن‌ها به حداقل برسد. وقتی یک نویسنده برای نوشتن یک قسمت از سریال می‌تواند چند برابر نگارش یک متن رادیویی دریافت کند قطعاً ترجیح می‌دهد که در تلویزیون کار کند و به همین دلیل نیروهای کارکشته در رادیو به حداقل می‌رسد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز