خاطرات دکتر علی‌اصغر سلطانیه روانه بازار نشر شد

۱۴۰۰/۰۲/۱۰ - ۰۱:۰۲:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۲۰۰۵
خاطرات دکتر علی‌اصغر سلطانیه روانه بازار نشر شد
کتاب «حرفه: هسته‌ای» خاطرات دکتر علی اصغر سلطانیه از سوی انتشارات امیرکبیر روانۀ بازار نشر شد.

به گزارش برنا، «حرفه: هسته‌ای» کتاب خاطرات دکتر سلطانیه به چهل سال فعالیت دیپلماتیک او در نقش‌های مختلف سیاسی همچون نمایندۀ دائم جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد و نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پرداخته است و دکتر سلطانیه یکی از افرادی است که در پیشرفت صنعت هسته‌ای و پیشبرد منافع ملی کشور در عرصه‌های بین‌المللی تلاش طاقت‌فرسایی متحمل شده است. از همین رو این کتاب ابتدا نگاهی گذرا به خاطرات دوران کودکی تا جوانی ایشان داشته تا بتواند تصور نسبتاً جامعی از زندگی و تجارب یک دیپلمات ترسیم کند و تصویری روشن‌تر از فعالیت دیپلمات‌های نسل او در جمهوری اسلامی ارائه دهد.

در قسمتی از این‌کتاب آمده است:

«روز 27 آبان 1366 درست زمانی که کارشناسان شرکت آلمانی مشغول کار در نیروگاه بوشهر بودند، جنگنده بمب افکن‌های ارتش متجاوز عراق با شکستن دیوار صوتی برفراز این شهر، نیروگاه اتمی این شهر را هدف قرار دادند و تعدادی از کارشناسان ایرانی شهید و یکی از کارشناسان آلمانی به طرز فجیعی کشته شد. گویا در همان موقع حمله، آقای هانس دیتریش گنشر، وزیر خارجۀ وقت آلمان در بغداد بود. بر اساس اظهارات شاهدین، بالافاصله پس از اطلاع از این موضوع از سفارت آلمان در تهران، با مسئولان سازمان تماس می‌گیرند و درخواست می‌کنند که خبر کشته شدن این تبعه آلمانی را رسانه‌ای نکنند!

حملات هوایی عراق به نیروگاه اتمی بوشهر با استفاده از موشک‌های اگزوسه فرانسوی و احتمالاً موشک‌های ویژه‌ای که آمریکایی‌ها به عراقی‌ها داده بودند انجام شد. بررسی کارشناسانه‌ای که بعداً روی بمب‌ها انجام شد، این ادعا را ثابت کرد که این موشک‌ها محصول کشور آمریکا بود...»

این اثر در طول دو سال مصاحبه و به کوشش حسن علی بخشی تهیه و تدوین و در 607 صفحه، به قیمت 99 هزار تومان از سوی انتشارات امیرکبیر عرضه شده است.

نظر شما