حسین سلطان محمدی:

مجموعه های رمضانی ضعیف تر از سال های قبل هستند/تشابه «یاور» با «ستایش» قابل شهود است/فقدان تلویزیون آثار کمدی است!

۱۴۰۰/۰۲/۱۳ - ۰۴:۵۹:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۲۰۳۸
مجموعه های رمضانی ضعیف تر از سال های قبل هستند/تشابه «یاور» با  «ستایش» قابل شهود است/فقدان تلویزیون آثار کمدی است!
حسین سلطان محمدی منتقد سینما و تلویزیون در خصوص تفاوت سریال های رمضانی با سال های پیشین با برنا گفت و گو کرد که در ادامه می خوانید.

حسین سلطان محمدی سریال های ماه رمضان را با سال های قبل مقایسه کرد و ویژگی مشترکی که در بین سریال های سال گذشته و امسال وجود دارد را مورد بررسی قرار داد و در گفت و گو با خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت: ویژگی مشترکی که در بین سریال های سال گذشته و امسال وجود دارد این است که 30 قسمت برای پخش در ماه رمضان هستند. درواقع به غیر از سریال «بچه مهندس» که ادامه سریال سال قبل است، دو سریال دیگر به نام های «یاور» و «احضار» موضوع متفاوتی را به ما نشان ندادند و البته یکی از مشکلات شدید در سریال سازی این است که مجموعه ها ضعیف دیده می شوند و علاوه بر آن با پخش همزمان فوتبال روی آنتن می روند که این موضوع آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد.

او در خصوص چرایی موفق نبودن آن ها بیان کرد: اگر این سریال ها شاخصه جدید و جذابی برای نمایش داشتند با پخش لیگ آسیا عقب نشینی کردند و یا شاید می توان گفت به نوعی شانس آوردند که هیجان فوتبال کمک کرد که این مجموعه ها ارزیابی کامل فنی نشوند. به طور کل سکوتی که در رابطه با آن ها هست به فقدان ابتکار و داستان پردازی مربوط می شود و مقدار زیادی از آن ها برای ارزیابی به تعداد اندک بیننده ها مرتبط می شود.

سلطان محمدی در این باره که آیا سریال های رمضانی نسبت به سال های پیشین تغییر کرده است یا خیر خاطرنشان کرد: به نسبت سال های قبل جذابیت سریال ها کاهش پیدا کرده و مردم کمتر درباره آن ها حرف می زنند. می توان گفت با بررسی داستان ها به تشابه بین «یاور» با سریال موفق «ستایش» می رسیم، شخصیتی که به عنوان شاخص برای «یاور» مطرح شده و در کنار آن نیز سریال «احضار» تمرین و یا بازگشتی به سریال های «اغما» و «او یک فرشته بود» است که به نظر من این سریال ها در مقایسه با «احضار»  بحث هایی با محوریت شیطان را بهتر بیان کرده اند.

او بیان کرد: در حال حاضر یا دانش منتقدین به اصطلاح دگرگون شده و یا اینکه جامعه در حال تغییر است. در حال حاضر و در جامعه ی امروزی که مردم غمگین هستند و شادی ندارند چرا باید اثری ترسناک تولید و به پخش برسد. به نظر من با تغییر جامعه، باید داستان های موفقی مانند 10و یا  20سال گذشته بیشتر تولید شود.

در دوره ای که مسائل باوری، درونی، فطری در ذهن ما کمرنگ شده است باید با ساخت فیلم و سریال های جذاب به ذهن مردم تلنگر وارد کرد.

این متقد در ادامه بیان کرد: در نهایت  مجموعه های امسال پاسخ موفقی از تماشاگر نگرفتند و ما کمتر  می‌شنویم که مردم رضایت داشته باشند و همچنین منتقدین هم سکوت کرده اند و اگر اعتراض کنند جز اعتراض های سطحی چیزی نیست.

او در ادامه و در خصوص سریال ها تصریح کرد: سریال «بچه مهندس» هویت زندگی یک جوان با ویژگی های خاص است که در 3 فصول قبل شاهد رشد و نمو آن بوده ایم. در کل عوامل تهیه داستان ها و سریال ها فعالیتی برای تبلیغ بیشتر در سطح فضای مجازی نمی کنند  و مردم سعی می کنند بیشتر به فوتبال پناه ببرند. و در کنار آن ها نیز منتقدین اصطلاحا به بیراهه می روند و همین باعث می شود که مجموعه های امسال نسبت به سال گذشته و سال های قبل تر ضعیف تر باشند.

حسین سلطان محمدی در پایان بیان کرد: در سال های گذشته و همین طور امسال شاخصه آشکار تلویزیون فقدان اثر کمدی است. چند سالی می شود که تلویزیون در این وجه کمرنگ است و درواقع می توان گفت به خصوص برای مردمی که در منزل هستند عملکرد خوبی نداشته است.

در نهایت آثار تلویزیونی به شدت ضعیف است و هرچه روبه جلو حرکت می کنیم نقطه عطفی در آن ها وجود ندارد.

نظر شما