یوسف کارگر:

با امکانات اندک شهرستان هم می‌شود فیلم خوب تولید کرد

۱۴۰۰/۰۲/۱۴ - ۲۳:۰۱:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۴۳۲۰
با امکانات اندک شهرستان هم می‌شود فیلم خوب تولید کرد
کارگردان فیلم کوتاه «جبرئیل» معتقد است نمایش فیلم از اقلیم‌های مختلف و زبان‌های گوناگون کشور و تمرکززدایی از از تهران نتایج مثبتی دارد.

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های برنا، فیلم کوتاه «جبرئیل» به کارگردانی یوسف کارگر تاکنون حضور موفقی در جشنواره‌های بین‌المللی داشته و جوایز متعددی را نیز کسب کرده‌است. کارگر در ارتباط با نمایش این فیم در جشنواره‌های مختلف گفت: «تولید فیلم کوتاه «جبرئیل» شهریور سال ۹۸ انجام  و با جشنواره ورودی اسکار رود آیلند پخش جهانی فیلم آغاز شد و حضور جشنواره‌های زیادی را تجربه کرده و در حدود ۲۰ جشنواره حضور داشته‌ایم و جوایزی به دست آورده‌ایم. جشنواره فیلم کوتاه تهران هم اولین جشنواره داخلی بود که با فیلم «جبرئیل» برای حضور در آن اقدام کردیم. به هر حال حضور در جشنواره فیلم کوتاه تهران برای فیلم کوتاه سازان داخل کشور اهمیت خاصی دارد، بخصوص که غیر از «هنروتجربه» در ایران جایی برای عرضه این فیلم‌ها نداریم».

او در ادامه صحبت‌هایش مورد تاثیرات کرونا بر رویدادهای سینمایی توضیح داد: «جشنواره در این وضع توفیق اجباری است و شاید آزمون خطایی باشد برای اینکه ببینیم بسترهای لازم برای اکران آنلاین را داریم یا نه و این‌که سامانه‌های نمایش آنلاین فیلم در ایران امنیت کافی برای نمایش آثار را فراهم می‌کنند یا خیر… از سوی دیگر شاید برای فیلم‌هایی که امیدی به نمایش در خارج یا داخل ندارند، نمایش آنلاین فرصتی باشد تا فیلم‌شان را نمایش دهند، اما فیلم‌هایی که هزینه کرده‌اند و امید به بازگشت سرمایه دارند، در این بین احتمال خطر برایشان وجود دارد چرا که در ایران به راحتی و به سرعت فیلم‌هایی که آنلاین نمایش داده می‌شوند، قاچاق می‌شوند».

در ادامه کارگر درمورد جایگاه جوایز و تاثیری که در مسیر کاری یک فیلم‌ساز دارند، عنوان کرد: «شاید بتوان گفت اصلی‌ترین و مهم‌ترین دستاورد که جوایز جشنواره‌ها برای یک فیلم‌ساز دارد بحث مالی است و تا حدودی هرچند اندک شاید برای ساخت فیلم بعدی به فیلم‌ساز کمک کند. دیده شدن مبحث دیگری است که جوایز جشنواره های سینمایی برای یک سینماگر به ارمغان می آورد. در این رویدادهاست که فیلم‌ساز می‌تواند با سایر همکارانی که آشنایی ندارد، زمینه کاری فراهم کند و تبادل اطلاعات صورت بگیرد و به واسطه جایزه‌ای که گرفته شده اسم آن فیلم‌ساز مطرح شود و بتواند برای کارهای بعدی خود راحت‌تر سرمایه‌گذار و تهیه‌کننده پیدا کند. هر فیلم‌ساز فیلم کوتاه دوست دارد در جایزه آکادمی فیلم کوتاه ایران و یا جشنواره فیلم کوتاه تهران به موفقیت دست پیدا کند».

این سینماگر درمورد وضعیت فیلم کوتاه در سایر شهرهای کشور به جز پایتخت و روند رو به رشد آن توضیح داد: «خیلی خوب است که از اقلیم‌های مختلف و زبان‌های گوناگون کشورمان فیلم ساخته می‌شود. تمرکززدایی از تهران نتایج مثبتی دارد. من هم در تهران فیلم ساخته‌ام، هم در شهرستان و طبیعتا تولید در تهران هزینه‌هایی دارد که در شهرستان نیست و شهرستان سختی‌هایی دارد که شاید در تهران با آن مواجه نمی‌شویم. پیدا کردن سرمایه برای فیلم‌سازان در شهرستان‌ها سخت‌تر از تهران است. برخی از دوستان با انجمن سینمای جوانان همکاری دارند، اما پیدا کردن سرمایه‌گذار خصوصی واقعا سخت است و فیلم‌ساز باید خودش هزینه‌ها را فراهم کند. در مجموع تا جایی که من خبر دارم اوضاع فیلم‌سازی در شهرستان‌ها خیلی رشد کرده و بهتر شده است. در آذربایجان، کردستان و لرستان و خیلی شهرهای دیگر خبر دارم که فیلم‌های خوبی ساخته می‌شود».

کارگردان فیلم «آغی» ادامه داد: « تنوع فیلم‌هایی که در هنروتجربه اکران می‌شود باعث دلگرمی سینماگران سایر شهرها خواهد شد. قبلا مدام می‌گفتند باید برای فیلم‌سازی فقط به تهران رفت یا فقط نمایش فیلم در تهران به صورت جدی صورت می‌گرفت. هرچند امروز هنوز هم این نگاه وجود دارد، اما می‌بینیم که دوستان در شهرستان‌ها با خلاقیت زیاد و محدودیت بسیار فیلم می‌سازند و حتی موفقیت‌های بین المللی به دست می آورند. دیدن این دوستان فیلم‌ساز باعث دلگرمی می‌شود و تازه کارها هم می‌فهمند لازم نیست حتما به تهران بیایند و با همین امکانات اندک در شهرستان هم می‌شود فیلم خوب و استاندارد تولید کرد».

در ادامه یوسف کارگر درمورد نقش و تاثیرات هنروتجربه در معرفی هرچه بهتر آثار کوتاه، مستند و تجربی تاکیدکرد: «می‌دانیم هنروتجربه سالن‌های کمی دارد و به هرحال محدودیت‌هایی وجود دارد که تقصیر هنروتجربه نیست و  و طبیعتا سینمادارها به مباحث تجاری اکران فکر می‌کنند. واقعیت این است که هنروتجربه به گردن فیلم کوتاه حق بزرگی دارد. پیش از هنروتجربه اکران منظمی برای فیلم‌های کوتاه نداشتیم. شاید اکران یک هفته‌ای یا چند جلسه‌ای برای این آثار برگزار می‌شد، اما تداوم نداشت. مهم تعداد نمایش فیلم نیست، مهم این است که هنروتجربه علاوه بر اکران فیلم‌ها، جلسات نقد و بررسی برای این آثار برگزار می‌کند که اهمیت زیادی دارد. قبل از شیوع کرونا همین جلسات باعث شده بود فیلم‌سازانی که اثرشان در هنروتجربه اکران می‌شد برای جلسات نقد و بررسی به شهرهای مختلف بروند و با مخاطب ارتباط نزدیک برقرار کنند. شاید برای فیلم بلند این زمان اکران کوتاه باشد، اما در شرایطی که فیلم کوتاه امیدی به بازگشت سرمایه در کشور ندارد و تلویزیون هم که حمایتی برای خرید و پخش این آثار نمی‌کند، هنروتجربه نقش مهم‌تری بازی کند. بنابراین باید قدر هنروتجربه را دانست چراکه در این بین هنروتجربه یک ستاره سهیل است».

او در پایان افزود: «به نظرم جدی‌ترین بستر اکران فیلم کوتاه در کشور هنروتجربه است. در همه کشورهایی که صاحب سینما هستند، فیلم‌های هنری و تجربی حمایت می‌شوند و امیدواریم در ایران هم این اتفاق بیافتد تا باعث امیدواری فیلم‌سازان به کار شود».

منبع: هنر و تجربه

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز