به کارگردانی مرحوم سیف الله داد؛

نمایش عرب زبان «بازمانده» در تلویزیون

۱۴۰۰/۰۳/۰۸ - ۲۳:۰۱:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۴۹۳۴
نمایش عرب زبان «بازمانده» در تلویزیون
فیلم سینمایی «بازمانده» به کارگردانی مرحوم سیف الله داد از کانال آذری شبکه سحر پخش می شود.

به گزارش برنا، فیلم سینمایی «بازمانده» یکی از مهمترین و ماندگارترین آثاری است که در حوزه مقاومت و نزاع اعراب و اسرائیل توسط یک کارگردان ایرانی ساخته شده است. تمام بازیگران این اثر که در سال ۱۳۷۳ در کشور سوریه ساخته شد، عرب زبان وعمدتا اهل کشور سوریه هستند. سیف‌الله داد فیلمنامه «بازمانده» را بر اساس داستانی از غسان کنفانی نویسنده فلسطینی به نام «بازگشت به حیفا» نوشت که موضوع آن به تشکیل دولت اسرائیل و حکومت آن بر شهر حیفا بازمی‌گردد.

سال ۱۹۴۸، فلسطین، شهر تحت اشغال حیفا. «دکتر سعید» به همراه همسرش «لطیفه» و فرزند خردسالشان «فرهان» در این شهر زندگی می‌کنند. دکتر سعید، «شمعون» همسایه و همبازی یهودی دوران کودکی خود را حین بمب‌گذاری در یک قطار می‌بیند. اما مطلع کردن پلیس، آغاز دردسرهای او و خانواده اش است. شمعون با تهدید از او می‌خواهد شهر را ترک کند اما سعید امتناع می‌کند. «صفیه» مادر سعید برای تشویق فرزندش به ترک شهر، به حیفا می‌آید. اما صبح روزی که قرار است خانواده دکتر سعید شهر را ترک کنند، حیفا مورد تهاجم صهیونیست‌ها قرار می‌گیرد و از این خانواده، تنها صفیه و فرهان زنده می‌مانند. خانه دکتر سعید به زن و شوهری یهودی می‌رسد و آنها سرپرستی فرهان را که در خانه تنها مانده، به عهده می‌گیرند. صفیه که می‌خواهد تنها یادگار خانواده اش را حفظ کند، به عنوان دایه فرهان وارد خانواده یهودی می‌شود. از سوی دیگر، همسر صفیه که درگیر مبارزه با صهیونیست هاست نقشه انفجار بمب در یک قطار حامل صهیونیست‌ها را طرح‌ریزی می‌کند. صفیه می‌پذیرد تا چمدان حاوی بمب را حمل کند. شمعون، زن و شوهر یهودی، صفیه و نوه او نیز از مسافران قطار هستند. درست در لحظه ای که هویت صفیه در حال لو رفتن است، او با فرهان از قطار بیرون می‌پرد و انفجار روی می‌دهد و ...

سلما مصری، جیانا عید، جمال سلیمان، بسام کوسا، غسان مسعود، صباح برکات، علاءالدین کوکش و.... از جمله بازیگرانی هستند که در «بازمانده» با تهیه کنندگی مشترک منوچهر محمدی، منوچهرعسگری‌نسب وسیف‌الله داد نقش آفرینی کرده اند.

این فیلم در جشنواره فیلم فجر سال ۱۳۷۴ جایزه ویژه هیئت داوران را کسب کرد و کاندیدای بهترین فیلمنامه و بازیگر نقش اول زن  شد و سلما مصری هم بخاطر بازی در این فیلم لوح تقدیر دریافت کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز