کارگاه‌های آموزشی روز ششم جشنواره؛

مرور تجربه‌های شهرام مکری، ایان کریستی و جواد طوسی

۱۴۰۰/۰۳/۱۰ - ۰۸:۴۵:۰۸
کد خبر: ۱۱۸۶۴۶۹
مرور تجربه‌های شهرام مکری، ایان کریستی و جواد طوسی
شهرام مکری، ایان کریستی و جواد طوسی، دوشنبه 10 خرداد، در ششمین روز از سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر تجربه‌های خود را با هنرجویان کارگاه‌های این رویداد در میان می‌گذارند.

به گزارش برنا، شهرام مکری در کارگاه «تجربه‌های کارگردانی؛ سبک شخصی چیست؟»، ایان کریستی در کارگاه «سینما؛ نو به نو» و جواد طوسی در کارگاه نگاهی به فیلم «سفر سنگ» مسعود کیمیایی، روز دوشنبه 10 خرداد، مهمان سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر هستند.

شهرام مکری، متولد 1357 در کرمانشاه؛ نویسنده، تدوینگر و کارگردان سینما است. وی دارای مدرک کارشناسی سینما از دانشگاه سوره است و فیلمسازی را با فیلم کوتاه «طوفان سنجاقک» آغاز کرده است. سابقه نویسندگی و کارگردانی «هجوم»، «ماهی و گربه»، «اشکان، انگشتر متبرک و چند داستان دیگر» و ساخت «جنایت بی دقت» و فیلم‌های کوتاه در کارنامه کاری این هنرمند پرافتخار وجود دارد.

مکری، تاکنون جوایز متعددی از‌جمله جایزه انجمن منتقدان ونیز برای فیلم‌نامه «جنایت بی دقت» (مشترک با نسیم احمدپور)، هوگوی نقره‌ای از جشنواره فیلم شیکاگو در بخش اصلی برای فیلم «جنایت بی‌دقت»، جایزه بهترین فیلم‌نامه (مشترک با نسیم احمدپور) از جشنواره بین‌المللی داکا، جایزه بخش افق برای مضمون نوآورانه، جشنواره ونیز سال ۲۰۱۳ برای فیلم «ماهی و گربه» و جایزه بهترین فیلم از جشنواره لیسبون برای «ماهی و گربه» و... را از آن خود کرده است.

ایان کریستی، فیلم‌پژوه، جستجوگر و منتقدی است که بر بسیاری از وجوه تاریخ سینما و فیلم‌های معاصر کارگردانانی نظیر مایکل پاول، امریک پرسبرگر، رائول روییز، رابرت پل، یکی از پیشگامان سینمای انگلیس، تحقیق و پژوهش کرده است.

او عضو هیئت علمی و استاد دانشکده بیرکبک دانشگاه لندن است. ایان کریستی در سال 2006، استاد ممتاز رشته‌ هنرهای زیبای دانشگاه کمبریج شد و نمایشگاه‌گردان نمایشگاهی بزرگ در مورد سرگئی آیزنشتاین، فیلم آوانگارد و سینمای عصر حاضر بود. کریستی در برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی سخنرانی می‌کند و برای مجلاتی مثل «سایت اند ساند» و «سنسز آو سینما» می‌نویسد. اخیراً کریستی، درباره این موضوع به شکل مجازی در دانشکده گریشام به ایراد سخنرانی پرداخته است.

جواد طوسی متولد 1334 در تهران، لیسانس حقوق قضایی (با سابقه قضایی در دادگستری) منتقد، پژوهشگر و مدرس سینما است. وی از سال 1363 با نگارش مقالات نقد برای مجلات سینمایی فیلم، آغاز به کار کرد و در سال‌های اخیر با دیگر ماهنامه‌های سینمایی، ازجمله «دنیای تصویر»، «فیلم ویدئو»، «گزارش فیلم» و «سینما» به همکاری پرداخته است. از دیگر فعالیت‌های او می‌توان به عضویت هیئت داوران بخش مسابقه داخلی سینمای ایران، هیئت انتخاب فیلم‌های بخش مسابقه سینمای ایران و فیلم‌های کوتاه بیست‌و‌دومین جشنواره فیلم فجر و ... اشاره کرد.

روزانه سه کارگاه مجازی در جشنواره جهانی فیلم فجر برگزار می‌شود که از طریق صفحات اینستاگرام جشنواره جهانی فیلم فجر، اینستاگرام باشگاه مخاطبان جشنواره، کانال آپارات جشنواره و سایت جشنواره به‌صورت رایگان برای علاقه‌مندان قابل مشاهده است. شادمهر راستین مدیریت بخش کارگاه‌ها را برعهده دارد و سحر عصر آزاد، به‌عنوان کارشناس در این بخش حاضر است.

این کارگاه‌ها به ترتیب در ساعت‌های۲۰:۳۰، ۲۲ و ۲۳:۳۰ به‌‌صورت مجازی میزبان علاقه‌مندان به سینمای ایران و جهان خواهند بود.

همچنین هر روز فیلم دو کارگاه اول در نخستین سانس سالن شماره ۲ پردیس چارسو اکران می‌شود که برای تماشای آن باید از سایت سینماتیکت بلیت تهیه‌ شود.

سی‌و‌هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، از ۵ تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ به دبیری محمدمهدی عسگرپور نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده سینما در تهران، در حال برگزاری است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز