در رادیو فرهنگ بشنوید؛

پیگیری وضع معیشت نوازنده ساز جفتی در «نیستان»/معرفی آلبوم «کنسرت زمستان»

۱۴۰۰/۰۳/۱۰ - ۰۹:۰۸:۰۴
کد خبر: ۱۱۸۶۴۹۳
پیگیری وضع معیشت نوازنده ساز جفتی در «نیستان»/معرفی آلبوم «کنسرت زمستان»
مجله موسیقی رادیویی «نیستان» در برنامه امشب دوشنبه ۱۰ خرادماه ۱۴۰۰ وضعیت معیشت استاد خالو قنبر راستگو نوازنده ساز جفتی پیگیری می شود.

به گزارش برنا؛ در بخش گفتگوی برنامه «نیستان» دوشنبه ١٠ خرداد، محمد علی مرآتی؛ دکترای موسیقی شناسی اقوام و استاد دانشکده موسیقی دانشگاه هنر تهران، موسیقی در قرون وسطی و جهان اسلام و‌ موسیقی دوران اسلام و تجلی علم و هنر را بررسی می کند.

این روزها کلیپی از زندگی استاد قنبر راستگو، نوازنده برجسته هرمزگانی موسیقی کشور از وضعیت نامناسب خانه اش در شهرستان میناب و صحبت هایش مبنی بر سختی گذراندن امورات زندگی اش دیگر از مرزهای کشورمان خارج شده و سر از رسانه های خارجی درآورده است بر همین اساس « ندادرادمهر» نیز در بخش  اطلاع رسانی و اخبار موسیقی ضمن گفت و گو با استاد خالو قنبر راستگو نوازنده ساز جفتی وضعیت معیشت وی را پیگیری می کند.

 استاد راستگو، معروف به خالو قنبر از برجسته‌ترین نوازندگان موسیقی جنوب ایران است، راستگو همچنان به‌عنوان نوازنده‌ای شاخص مورداحترام نوازندگان نسل جدید موسیقی جنوب است. وی که نامش در فهرست میراث معنوی کشور ثبت‌شده بارها در داخل و خارج کشور به روی صحنه رفته و عنوان و افتخار کسب کرده که از آن جمله می‌توان به مقام اول جشنواره موسیقی فجر و یا اجرای برنامه در فستیوالی به نام ۲۰۴۰ در کشور اتریش که پایتخت موسیقی جهان است اشاره کرد.

در بخش تازه های موسیقی، فرنوش تدین به معرفی آلبوم "کنسرت زمستان" اثری از علی کاظمی و گروه تارک با صدای مهدی امامی می پردازد.

علی کاظمی و مهدی امامی در ادامه‌ی همکاری‌هایشان، دی‌ماه سال ۱۳۹۸ با همراهی نوازندگانِ گروه تارَک کنسرتی با عنوانِ «زمستان» در تالار رودکی برگزار کردند که مورد توجه علاقه‌مندان موسیقی و آوازِ کلاسیک ایرانی قرار گرفت.در این کنسرت قطعات «آواز زمستان»، «طارم فیروزه»، «آواز آرام عمر»، «آواز جام عشق»، «چهار مضراب نهفت»، «آواز زلف تو»، «ای خوشا» به آهنگسازی و تنظیم علی کاظمی اجرا شد.

قطعات این آلبوم به قرار «درآمد»، «تارک»، «زمستان»، «فیروزه» و «نهفت»، (مجلس اول) و «گردانیه»، «بیداد» و «بویه»، (مجلس دوم) است و بر سروده هایی از اوحدی، حافظ، خواجو، فردوسی و شهریار به اجرا در آمده اند.

مهدی امامی (آواز و دایره)، علی کاظمی (آهنگساز و نوازنده تار)، پوریا فرجی (سنتور)، بهنوش بهنام نیا (کمانچه)، یاسمین شاه حسینی (عود)، پویان گرامی (تمبک) اعضای این کنسرت و آلبوم هستند.

در بخش موسیقی از ایده تا اجرا، استاد کیوان ساکت به بخش دوم آموزش و اجرای چگونگی قرار گرفتن گوشه ها و مقام ها در گام دستگاه چهارگاه می پردازد. دستگاه چهارگاه در ردیف موسیقی ایرانی صاحب گوشه‌هایی است که برخی احساس اندوه، برخی حالت وقار و متانت، و برخی حس شادی را به همراه دارند، و از همین رو این دستگاه برای نشان دادن تمام حالات و احساسات مناسب دانسته شده‌است.

برنامه «نیستان» ساعت ۲۲ به تهیه‎‌کنندگی وحید رستگاری و همراهی یلدا احتشامی از رادیو فرهنگ روی موج اف ام ردیف ۱۰۶مگاهرتز پخش می‌شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز