در برنامه «کنکاش» مطرح شد؛

رییس جمهور آینده برای حل مشکلات نیازمند کابینه و وزرای قوی است

۱۴۰۰/۰۳/۱۰ - ۱۰:۳۲:۳۹
کد خبر: ۱۱۸۶۵۶۶
رییس جمهور آینده برای حل مشکلات نیازمند کابینه و وزرای قوی است
عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی و وزیر سابق فرهنگ و ارشاد در برنامه شنبه شب؛ (8 خردادماه) «کنکاش» درباره انتخابات پیش رو صحبت کردند.

به گزارش برنا؛ "انتخابات" سوژه جدیدترین قسمت برنامه زنده و تلویزیونی «کنکاش» در شنبه شب، هشتم خردادماه بود و با سیدمحمدرضا مرندی عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی و سیدمحمد حسینی دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی و وزیر سابق فرهنگ و ارشاد درباره موضوع برنامه به گفتگو پرداخت.

دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی، در ابتدا درباره مهمترین ویژگی انتخابات پیش رو چنین گفت: 20 روز دیگر یک انتخابات بسیار مهم در ایران برگزار می‌شود. ما در آستانه قرن جدید قرار گرفته ایم و بیانیه گام دوم انقلاب هم صادر شده است. در حال حاضر ما قدرت برتر نظامی منطقه هستیم و در داخل کشور هم مردم انتظار دارند شرایط تغییر کند تا از نظر اقتصادی هم شاهد شرایط بهتری برای زندگی باشیم و با انتخاب یک رییس جمهور انقلابی، کارآمد و مردمی شرایط به نفع مردم تغییر کند.

دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی با بیان اینکه ما در آستانه یک تغییر نگاه هستیم، تاکید کرد: 42 سال از انقلاب گذشته است و مردم دیگر مسئولان را شناخته‌اند و می‌دانند چه کسانی کارآمدتر هستند. آن‌ها به دنبال یک برنامه خوب هستند تا بتوانند به خواسته‌هایشان برسند.

حسینی درباره هدف تخریب انتخابات ایران توسط غرب گفت: از فردای پیروزی انقلاب اسلامی، غربی‌ها برای شکل‌گیری یک نظام مستقل که مردمش برای کشورشان تصمیم می‌گیرد، مشکل داشتند اما ما همیشه شاهد حضور گسترده مردم در لحظات تاریخی بوده‌ایم و این قابل انکار نیست. اگر ضعفی در کشور بوده و دولتی، کارآیی لازم را نداشته، مردم باید در انتخابشان بیشتر دقت کنند و فردی کارآمد را برگزینند. غربی‌ها دلسوز ما نیستند و مردم ما را هم نشناخته‌اند. چراکه ملت ایران با شیطنت های دشمنان، احساس مسئولیت بیشتری می‌کنند.

وی ادامه داد: عملکرد گذشته ی افراد گویای این است که آیا می‌توانند برنامه‌هایی که در زمان تبلیغات ارایه می‌دهند، پیاده‌سازی کنند یا نه!! افراد صاحب نظر، نخبه، کارشناس و... باید برنامه‌های کاندیدها را راستی آزمایی و برای مردم روشن کنند که چه برنامه‌هایی قابلیت اجرا دارد. مردم نیز برای بهترین انتخاب باید وقت بگذارند و تحقیق کنند.

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد درباره تیمی عمل کردن مدیران گفت: متاسفانه برخی قائل به خرد جمعی نیستند اما رییس جمهور آینده باید بازوان قوی داشته باشد تا بتواند مشکلات را حل کند که منظور از بازوان قوی، همان کابینه و وزرای کارآمد است.

مردم واقع‌بین‌تر شده‌اند

سیدمحمدرضا مرندی عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی نیز در سخنانی تصریح کرد: در این انتخابات مردم واقع‌بین‌تر شده‌اند و بر اساس تجربه‌های پیشین به شعارها توجه نمی‌کنند؛ بلکه سابقه اجرایی کاندیداها و برنامه‌های آن‌ها توجه می‌کنند. من گمان می کنم این بار، انتخاب هیجانی نداشته باشیم.

وی درباره نقش رسانه‌ها در نتیجه انتخابات گفت: هرچه جلوتر می‌رویم به دلیل تکنولوژی، نقش رسانه پُررنگ‌تر می‌شود. خوشبختانه ما هم از نظر فناوری رسانه و اطلاعات، پیشرفت کرده‌ایم. فضای انتخابات باید از هیجانی شدن بی‌دلیل و هنجارشکنی دور شود و رسانه‌داران باید به این موضوع توجه داشته باشند.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی درباره راست‌آزمایی از برنامه کاندیدهای ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: رییس جمهور در ایران اختیارات بسیار بالایی دارد و همه ابعاد زندگی مردم وابسته به کارهای رییس جمهور است. مردم با مشورت اهل فن، تحقیق و بررسی کارنامه فرد، می‌توانند برنامه‌های نامزدها را بررسی و بهترین انتخاب را داشته باشند.  

مرندی تاکید کرد: رییس جمهور یک فرد نیست و ریاست جمهوری، تخصص‌های  متعددی را می‌طلبد. رییس جمهوری باید اشراف کلی به همه موضوعات داشته باشد اما باید در هر حوزه از افراد متخصص و کارآمد بهره ببرد. همچنین ما باید از ظرفیت نخبگان که در خارج از کشور مشغول هستند، با برنامه‌ریزی درست استفاده کنیم که البته این امر به ثبات اقتصادی کشورمان باز می‌گردد.

"زینب کریستین جیمز" نویسنده و پژوهشگر اسکاتلندی که به صورت اینترنتی مهمان این برنامه بود در سخنانی اظهار کرد: القای ناکارآمدی انتخابات، شیوه متداول غرب است تا به انتخابات لطمه بزند. یکی از شیوه‌های آن‌ها کاهش مشارکت مردم در انتخابات است. آن‌ها سعی می‌کنند مردم را متقاعد کنند که اوضاع بسیار نگران‌کننده است و شرکت در انتخابات فایده‌ای ندارد و رای دادن چیزی را تغییر نمی‌دهد. رسانه‌های غربی می‌خواهد اعتبار کاندیدها را زیر سوال ببرند.

برنامه تلویزیونی «کنکاش» با اجرای امیر علی عسگری شنبه‌ها ساعت 20:30 به وقت تهران از شبکه جهانی جام جم پخش می‌شود.

نظر شما