در «غیرمحرمانه» عنوان شد:

کسی که دولت را تحویل می گیرد باید برای دغدغه اقتصادی مردم برنامه داشته باشد

۱۴۰۰/۰۳/۱۶ - ۰۷:۳۱:۲۲
کد خبر: ۱۱۸۸۶۳۳
کسی که دولت را تحویل می گیرد باید برای دغدغه اقتصادی مردم برنامه داشته باشد
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: مردم در هر دوره ای به هر نامزدی که آزادی را برای مردم فریاد زده، اقبال نشان داده اند. لذا؛ مردم باید ببینند که چه کسی می تواند پیشران توسعه جمهوری اسلامی را در جایگاه ریاست جمهوری داشته باشد.

به گزارش برنا، برنامه تلویزیونی «غیرمحرمانه» با موضوع «انتخابات و مردم» با حضورمهدی غضنفری وزیرپیشین صنعت، معدن و تجارت و رئیس مدرسه حکمرانی شهید بهشتی؛ وحید جلال زاده نماینده مجلس شورای اسلامی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و داوود گودرزی مدیر کل مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی و دبیر قرارگاه ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی  ١٤ خردادماه از شبکه دو سیما پخش شد.

جلال زاده نماینده مجلس شورای اسلامی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در این برنامه گفت: بسیاری از افرادی که کاندیدا می شوند، درک درستی از مسئله ندارند و بعضی حتی قبول ندارند که دارای مسئله هستیم. بنابراین؛ کاندیدا باید بداند که مسئله و مشکل وجود دارد و برای حل آن قدم بردارد. لذا؛ برنامه و کارنامه یک کاندیدا بسیار مهم است.

جلال زاده با بیان اینکه بانک ها مشکل اساسی در حوزه اقتصادی کشور هستند، عنوان کرد: همه ما می دانیم نفت وبال ما شده و مانند زنجیره تمام نشدنی به پای ماست. بنابراین؛ یک کاندیدا باید در این خصوص برنامه داشته باشد و اینجاست که سابقه افراد به کمک خواهد آمد، کسی که ادعای حل کردن مشکلات بانک ها در مسیر توسعه اقتصادی ایران قرار می دهد باید دید که در مسئولیت های قبلی چه میزان سابقه اجرایی داشته است. بنابراین؛ در جمهوری اسلامی می بایست به افرادی اعتماد کرد که انسان های باسابقه و باکارنامه و مردمی باشند.

وی با بیان اینکه تکیه گاه انقلاب اسلامی مردم هستند، اضافه کرد: مردم در هر دوره ای به هر نامزدی که آزادی را برای مردم فریاد زده، اقبال نشان داده اند. لذا؛ مردم باید ببینند که چه کسی می تواند پیشران توسعه جمهوری اسلامی را در جایگاه ریاست جمهوری داشته باشد.

جلال زاده افزود: هر دولتی آمده در حوزه اقتصاد کاری انجام داده است، اما دلیل حل نشدن مشکل اقتصادی ما این است که فاقد نظریه بوده است. متاسفانه در کشور فاقد مدل توسعه و مدل پیشرفت هستیم.

وی تاکید کرد: امروز مشکل اصلی مردم ما معیشت و اقتصاد است. لیکن این مشکل با نگاه خطی حل نخواهد شد.

وی اضافه کرد:  یکی از چالش هایی که در جمهوری اسلامی جدی شده، این است که مسائل اقتصادی مانند خودرو وقتی اجتماعی می شود، برای حل آن نمی توان از فرمول های اقتصادی استفاده کرد

غضنفری وزیرپیشین صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: مردم در آستانه انتخابات بسیار مهم قرار گرفته اند و مسائل اقتصادی به صورت مشخص دغدغه جدی مردم شده است و مشکلات اقتصادی و معیشت و دامنه این موضوع در حوزه اجتماعی و فرهنگی نیز مشاهده می شود. لذا؛ توجه به حل مشکلات اقتصادی، داشتن یک برنامه کامل برای مسائل اقتصادی از مهمترین شاخصه های است که مردم انتظار دارند کسی که نامزد ریاست جمهوری است، در این خصوص برنامه ریزی روشنی داشته باشد.

وی افزود: طبیعتا شخصیت فرد نامزد می‌بایست قاطع، منعطف و برنامه دار و با مسیر انقلاب اسلامی همگام باشد و این از شاخصه هایی است که مردم در ذهن دارند.

غضنفری خاطرنشان کرد: یکی از شاخص‌های مهم درآمدزایی از جمهوری اسلامی که مغفول واقع شده، مسئله بهره وری است و متاسفانه بسیاری از دارایی های دولتی 2درصد در سال سود می دهند. بنابراین؛ ما دولتی درآمدزا نداریم، اما دولتی هزینه گر داریم.

گودرزی مدیر کل مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی و دبیر قرارگاه ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی همچنین عنوان کرد: به نظر می رسد که بعد از 42سال باید در رفتارهای سیاسی، اقتصادی از احساسات فاصله گرفته و عقلانی تر رفتار کنیم.

وی افزود: خانواده ایرانی خواستار خوب زندگی کردن هستند، خوب زندگی کردن اولویت هایی فوری پیدا کرده است که بیشتر دارای جنس اقتصادی هستند. بحث اشتغال و درآمدپایدار، مسکن، تامین کالاهای اساسی برای خانواده از جمله اولویت ها و دغدغه مردم می باشد. علاوه بر این یک خانواده ایرانی تربیت، سرگرمی، آموزش نیز دارد. بنابراین؛ هر کس دولت را تحویل بگیرد باید در این خصوص برنامه داشته باشد. یک کاندیدا می بایست حرف ها و اولویت او با نیازهای مردم همخوانی داشته باشد و وعده وعیدهای او شعاری نباشد.

گودرزی با اشاره به نظام حکمرانی و نظارت کشور بیان کرد: براساس نظرسنجی های اخیر دغدغه مردم فساد در کشور است  و بیش از 50درصد عنوان کردند که اگر بدانیم نامزد مورد نظر برنامه ای در خصوص مبارزه با فساد خواهد داشت حتما پای صندوق های رای خواهیم آمد.

گودرزی بیان کرد: ما کسی را می خواهیم که نسبت به مشکلات و مسائل مردم غریبه نباشد و از جنس مردم باشد. اگر کسی کارآمدی و کفایت کشور را داشته باشد حتما برای بسیاری از مشکلات راه حل خواهیم داشت و با کمک مجلس و نخبگان رفع خواهد شد. برای برخی از مشکلات مانند اصلاح ساختارها و رویه ها ریل گذاری مناسبی انجام پذیرد.  

وی افزود: اکثر نخبگان، مسئولین و مردم بر این باورند که مبارزه با فساد در قوه قضائیه است. در حالیکه مبارزه با فساد بواسطه مجلس و دولت شروع می شود و در انتها به قوه قضائیه ختم می شود، برای مقابله با فساد راه حل این است که امکان وقوع فساد را از بین برد.  

گودرزی با تاکید بر امر پاسخگو کردن مدیریت در کشور خاطرنشان کرد: هر مسئولی به وظایف قانونی خود تسلط و اشراف داشته باشد و نسبت به عملکرد خود پاسخگو باشد.

‌‎گفتنی ست؛ «غیرمحرمانه» کاری است از گروه اقتصاد و دانش به تهیه کنندگی و کارگردانی علیرضا عاصم یوسفی و اجرای محمدجعفر خسروی که جمعه‌ها ساعت ١٨:٣ و تکرار آن شنبه ها ساعت ۱۴:۳۰از شبکه دو سیما پخش می‌شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز