کارشناس سیاسی از کشور ترکیه در گفت و گو با رادیو ترکی استانبولی برون مرزی بیان کرد:

انتخابات ریاست جمهوری و رقابت انتخاباتی قدرت نرم ایران است

۱۴۰۰/۰۳/۱۷ - ۱۶:۴۶:۵۶
کد خبر: ۱۱۸۹۵۲۱
انتخابات ریاست جمهوری و رقابت انتخاباتی قدرت نرم ایران است
با اعلام اسامی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ که به تأیید شورای نگهبان رسیده اند کاندیداهای اصلی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری مشخص شدند. در انتخابات امسال، ۵۹۲ نفر کاندیدای ریاست جمهوری شدند که شورای نگهبان صلاحیت ۷ نفر را احراز کرده است.

به گزارش برنا؛ سعید جلیلی، محسن رضایی میرقائد، سیدابراهیم رئیس الساداتی، علیرضا زاکانی، سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی، محسن مهرعلیزاده و عبدالناصر همتی نامزدهای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران هستند که صلاحیت آنان مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفته است.

از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز ۱۲ دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزار شده که این دوره سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری در ایران است.

به گزارش روابط عمومی معاونت برون مرزی رسانه ملی، رادیو ترکی استانبولی اداره کل آسیای میانه و قفقاز برون مرزی با ضیا ترک ییلماز Ziya Türkyılmaz کارشناس مسائل سیاسی و مدیر پخش سایت «راست خبر» در رابطه با فضای انتخاباتی در ایران گفت و گو کرد.

ضیا ترک ییلماز بیان کرد: انتخابات این دوره بر پاشنه اقتصاد خواهد چرخید. چندین سال است که شرایط اقتصادی مردم ایران دچار ضعف های آشکاری است. این فشارهای اقتصادی بر مردم تاثیر گذاشته و انتخابات را نیز متاثر ساخته است. همه بر این مسئله تمرکز کرده اند که چگونه می توان اقتصاد را زنده کرد. روش های مقابله با تحریم های اقتصادی و اجرای سیاست های اقتصادی در بطن این انتخابات قرار خواهد داشت. کاندیداها بیشتر بر مسائل اقتصادی تاکید خواهند داشت. طی این سال های پس از انقلاب شورای نگهبان سعی داشته تا اصل تنوع در تایید صلاحیت کاندیداهای ریاست جمهوری را رعایت کند و به این ترتیب درصد مشارکت افزایش می یابد.

 ضیا ترک ییلماز با اشاره به تعریف وظایف  رئیس جمهور طبق قانون اساسی ایران، ریاست جمهوری در ایران را معادل نخست وزیری در دیگر کشورها دانست و در رابطه با سیاست خارجی ایران افزود: در حقیقت رهبر انقلاب اسلامی ایران سیاست های کلی نظام را تعیین می کند. رئیس جمهور و تیم سیاست خارجی وی بیشتر در رابطه با تعیین روش اجرای این سیاست ها  تصمیم گیری می کند.  از این منظر باید گفت جمهوری اسلامی ایران سیاست مستحکم و ضد سلطه خود علیه غرب را ادامه خواهد داد. اینکه انتظار داشت باشیم رئیس جمهوری جدید ایران برای رهایی از مشکلات و معضلات اجتماعی سیاست های کلی نظام را زیرپا بگذارد انتظاری بی جاست. علی رغم تبلیغات و جنگ روانی رسانه های وابسته به خارج برای مجبور کردن روسای جمهور ایران به نرمش در مقابل سیاست های غربی، اینکه جمهوری اسلامی ایران از اصول بنیادی خود عقب نشینی کند نه منطقی و نه محتمل است. چرا که غربی ها به محض مشاهده کوچکترین ضعف در ایران فشار بیشتری بر ایران وارد خواهند کرد.

این کارشناس در پایان با اشاره به اینکه انتخابات قدرت نرم ایران به حساب می آید گفت: انتخابات زبان دشمنان ایران را کوتاه می کند. چرا که حضور حداکثری در انتخابات نشان از حمایت مردم از نظام اسلامی خود می دهد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز