پیمان جعفری تهیه‌کننده سینما:

دوران سوپراستارمحور بودن فیلم‌ها برای فروش به پایان رسیده است

۱۴۰۰/۰۴/۰۹ - ۰۵:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۵۷۸۸
دوران سوپراستارمحور بودن فیلم‌ها برای فروش به پایان رسیده است
پیمان جعفری تهیه‌کننده سریال «رقص روی شیشه» و فیلم‌های «گیج‌گاه» و «انزوا» با اشاره به اینکه امروز اصلی‌ترین عنصر برای جلب نظر مخاطب فیلمنامه و قصه جذاب است تأکید کرد که دوران سوپراستارمحور بودن فیلم‌ها برای فروش به پایان رسیده است.

پیمان جعفری تهیه‌کننده سینما در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: با بالا رفتن میزان تولیدات شبکه نمایش خانگی و وضعیت نابسامانی که در سینما شاهد هستیم قطعاً پس از بهتر شدن وضعیت سینما شاهد بالا رفتن دستمزد بازیگران در این عرصه نیز خواهیم بود که البته این وضعیت نمی‌تواند دوام چندانی داشته باشد چرا که با بالا رفتن دستمزد و طبیعتاً بیشتر شدن هزینه ساخت فیلم، تولیدات به حداقل می‌رسد و بیکاری در سینما بیشتر از قبل می‌شود.

جعفری خاطرنشان کرد: بالا رفتن دستمزدها تا جایی امکان دارد و پیش می‌رود و بودجه‌های سنگین تنها در دست قشری اندک است که می‌تواند چند فیلم و سریال بسازد و بعد از آن باید یک توازن در این زمینه ایجاد شود.

این تهیه‌کننده در ادامه درباره ورود چهره‌های جدید و معرفی  آن‌ها در فیلم‌های سینمایی و سریال‌های شبکه نمایش خانگی گفت: قطعاً سینما نمی‌تواند چنین ریسکی کند که چهره‌های جدید را برای نقش‌های اصلی به کار ببرد چرا که به طور قطع بازیگر مطرح یکی از عوامل فروش بالای یک فیلم به حساب می‌آید. زمانی در تلویزیون تله فیلم‌هایی ساخته می‌شدند که در آن‌ها بازیگران و عوامل جدیدی به سینما و تلویزیون معرفی می‌شدند اما آنجا آنقدر از سیستمی معیوب برخوردار بود که این اتفاق به خوبی رخ نداد. قطعاً تلویزیون و فیلم‌های تلویزیونی بهترین گزینه برای معرفی چهره‌های جدید به عرصه بازیگری هستند. سال‌های اخیر صداوسیما نتوانسته چهره‌های جدیدی معرفی کند و متأسفانه روندی برای این مسئله مهم شکل نگرفته که ادامه‌دار باشد.

او افزود: تهیه‌کننده و سرمایه‌گذاری که از سرمایه خودش برای ساخت فیلم هزینه می‌کند باید از بازگشت سرمایه‌اش اطمینان داشته باشد و رسانه‌ای چون صداوسیما که دغدغه بازگشت سرمایه ندارد باید برای معرفی چهره‌های جدید به بازیگری هزینه کند. سال‌های گذشته دیدیم که خیلی از بازیگران تئاتر به تلویزیون آمدند و از آنجا رشد کرده و امروز در سینما ایفای نقش می‌کنند.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «انزوا» تأکید کرد: شبکه نمایش خانگی هم قطعاً می‌تواند در نقش‌های کوچک‌تر سریال‌های خود از بازیگران جدید یا درجه دو و سه استفاده کند. باید این ریسک را بسیاری از تهیه‌کننده‌ها به جان بخرند و یکی از راه‌هایش شاید عملکردی چون کمپانی‌های هالیوودی است. وقتی من در شبکه نمایش خانگی فیلم یا سریال می‌سازم می‌شود شرایطی را فراهم کنم که روی یک استعداد سرمایه‌گذاری کنم اما با او قراردادی بنویسم که 5 اثر اولش را با من کار کند. اینگونه می‌شود هم ریسک استفاده از چهره‌های جدید را به حداقل رساند و هم جریانی برای معرفی چهره‌های جدید ایجاد کرد.

این تهیه‌کننده در ادامه اظهاراتش گفت: تا حد اندکی طی سال‌های اخیر شاهد تلاش چند سینماگر برای معرفی بازیگر جدید بوده‌ایم. تهیه‌کننده‌ای که دید فرهنگی دارد قطعاً این دغدغه برایش وجود دارد و این مسئله را در اولویت قرار می‌دهد. به هر حال در نهایت مردم از چهره‌ها و بازیگران تکراری خسته می‌شوند و سینما به بازیگر جدید نیاز دارد.

جعفری در پایان گفت: به نظر من دیگر دوران سوپراستاری به پایان رسیده و مردم بیش از هر چیز به داستان جذاب توجه دارند. به نظر من اولین نکته تأثیرگذار در فروش یک فیلم داستان خوب است و قصه‌های تکراری نمی‌تواند جوابگو باشد. مردم ما به دنبال کردن قصه و داستان علاقه دارند و شعور فرهنگی‌شان امروز به قدری بالا است که دیگر یک سوپراستار نمی‌تواند عامل فروش بالای فیلم باشد و قطعاً دیگر تهیه‌کننده‌ها با استفاده از یک سوپراستار نمی‌توانند خیال راحتی برای فروش داشته باشند.

نظر شما