مبانی روانشناختی تحکیم خانواده ایرانیان خارج از کشور

۱۴۰۰/۰۴/۲۲ - ۰۹:۰۵:۲۶
کد خبر: ۱۲۰۵۹۷۴
مبانی روانشناختی تحکیم خانواده ایرانیان خارج از کشور
دکترغلامعلی افروز ، روان شناس واستاد ممتاز دانشگاه تهران گفت: ازدواج یک نیاز فطری و ضرورت اجتماعی است. فلسفه خلقت بر زوجیت استوار است.

به گزارش برنا، ازدواج ضرورت اجتماعی ست چون رشد جمعیت سالم، صالح، پویا، خلاق و هوشمند برای هر کشور یک سرمایه است که در سایه ازدواج ماندگار و فرزندآوری امکان پذیر است. بنابراین ازدواج یک نیاز فطری هم هست چون  فلسفه خلقت بر زوجیت استوار است. خالق مهربان همه هستی را زوج آفریده است. از جمله جمادات، گیاهان، نباتات و حیوانات). خداوند واحد است. کفو ندارد، اما کفوآفرین است. )

چرا ازدواج کنیم؟

غایت ازدواج رسیدن به آرامش است. اگر همه ثروت و مواهب دنیا را داشته باشیم اما آرامش نباشد به هیچ نمی ارزد. برخی می پرسند چرا عده ای به این آرامش نمی رسند؟ ازدواج یک انتخاب است. آنهایی که به آرامش نمی رسند به این دلیل است که اصلا به آرامش فکر نمی کنند. آنها به المان های ظاهری و به فرع توجه می کنند. تحصیلات، اوضاع مالی ، ظاهر زیبا، شان خانوادگی و ... را می بینند و به آرامش بها نمی دهند.

نکته مهم دیگر این است که هر فردی که در شرف ازدواج و انتخاب است باید اول خود به آرامش نسبی رسیده باشد. چون اگر کسی آرامش نداشته باشد چطور می تواند آرامشگر و رامشگر فرد دیگری شود!

چطور به آرامش برسیم؟

انسان فطرت عاشقانه و جاودانه دارد. مباحث باید اصولی و جهان شمول باشد. ازدواج برای بشر یک امر جاودانه است. و همینطور خانواده یک نهاد جاودانه است. ما با ازدواج همسفری انتخاب می کنیم که تا بهشت همراه ما باشد. پس باید برای آرامش هم بکوشیم. برای دستیابی به این آرامش باید متصف به 5 اصل : هم اندیشی در ارزشهای اخلاقی و معنوی، برخورداری از طهارت نفسانی ، عیب پوشی، محبت و رحمت و در نهایت دارای جاذبه های زیستی-روانی-رفتاری و جنسی باشیم.

دکتر افروز در ادامه درباره راهکارهای داشتن کانون گرم خانوادگی گفت: خانواده تنها نهاد فطری، بی بدیل و جاودانه است و خانواده جامعه آفرین است. خانواده کانون محبوبان است و زیارت محبوبان به انسان آرامش می دهد و عمر را طولانی می کند. . اگر عاشق همسرمان نباشیم بازنده ایم. وقتی خانواده ای کانون محبوبان و عاشقان شد، طلاق معنا و جایگاهی نخواهد داشت.

ایشان در ادامه نشاط در خانواده را بسیار مهم دانستند و گفتند: شادی های سطحی زودگذر هستند و در تلاطم های زندگی هیچ نقشی نمی توانند ایفا کنند. اگر می خواهیم خانواده ای همیشه شاد داشته باشیم باید به دنبال شادی درونی و معنوی باشیم که یقینا در سایه ازدواج و انتخاب درست به آن خواهیم رسید.

وی همیچنین 4 اصل مهم مثبت اندیشی، امیدآفرینی، گذشت و مهمتر از همه توکل را از مهمترین ارکان خانواده شاد و با نشاط برشمردند و افزودند: واژه های عاطفی پیوندها را محکمتر می کند و بالعکس واژه های انضباطی باعث خستگی و دوری اعضای خانواده از هم می شوند. برای همسر و فرزندانمان از واژه های محبت آمیز استفاده کنیم تا خانواده ای شاد داشته باشیم.

نظر شما