در رادیو فرهنگ؛

«نام عشق» با کاروان شعر و موسیقی به پخش می رسد

۱۴۰۰/۰۴/۲۳ - ۱۱:۳۲:۳۳
کد خبر: ۱۲۰۶۷۰۲
«نام عشق» با کاروان شعر و موسیقی به پخش می رسد
در برنامه با کاروان شعر و موسیقی پنج شنبه ۲۴ تیرماه، تصنیف «نام عشق» اثری با آهنگسازی مرتضی محجوبی پخش و بررسی می‌شود.

به گزارش برنا؛ برنامه شماره ۳۳۲ "با کاروان شعر و موسیقی" پنجشنبه  به پخش و‌ بررسی تصنیف «ناز و فتنه گری و یا «نام عشق» اثری از مرتضی محجوبی و شعر رهی معیری اختصاص دارد.

مرتصی محجوبی؛ موسیقی دان  فقید در ۱۳۱۹خورشیدی به اداره رادیو وارد شد و تا آخر عمر در آنجا بود. مدتی سرپرست برنامه‌ موسیقی رادیو شد. از ۱۳۳۴ خورشیدی به برنامه‌ «گل‌ها» وارد شد و یکی از شاخص ترین افراد این برنامه شد و تقریبا بیشتر نوارهای رادیو در آن سال‌ها، آثاری از وی بود. تصنیف‌هایش نیز با ارکستر «گل‌ها» در همان سال‌ها اجرا شد که بعضی از آن‌ها هنوز نیز شهرت دارند. این هنرمند از پیانو مانند سازهای سنتی تار، سه‌تار و سنتور استفاده می‌کرد و شخصیتی که پیانو هنگام نوازندگی او داشت، به اصل و ماهیت غربی آن، هیچ شباهتی نداشت. مثلا کوک پیانوی وی طبق پرده‌ها و فواصل خاص موسیقی ایرانی بود. ضرب‌شناسی، تسلط به اجرای قطعات و آوازها و نمایش ظرافت آن‌ها، از طریق مالش‌ها، تکیه‌ها و شیوه‌های فنی در کار، خاص خودش بود، قدرت فنی فوق‌العاده کارهایش تا سال‌های ۱۳۳۰ در اوج بود.

تصنیف  «ناز و فتنه گری» از آثار مرتضی محجوبی است که امروز در برنامه « با کاروان شعر و‌موسیقی» پخش می شود این اثر رادخوانندگانی چون «سینا پارسیان» و «همایون شجریان» نیز بازخوانی کرده اند.

برنامه «با کاروان شعر و موسیقی» به تهیه کنندگی یلدا احتشامی و گویندگی مریم واعظ پور ساعت ۱۲:۳۰ روی موج اف ام ردیف ۱۰۶مگاهرتز و موج ای ام ردیف۵۸۵ کیلوهرتز از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز