گزارش هفته؛

معضلات ناشی از شیوع کرونا هر روز عمیق‌تر می‌شوند / کمیسیون فرهنگی مجلس برای رسیدگی به معضلات هنرمندان چه طرحی دارد؟

۱۴۰۰/۰۴/۳۱ - ۰۵:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۸۸۸۴
معضلات ناشی از شیوع کرونا هر روز عمیق‌تر می‌شوند / کمیسیون فرهنگی مجلس برای رسیدگی به معضلات هنرمندان چه طرحی دارد؟
با توجه به اینکه حدود 17 ماه از شیوع ویروس کرونا در کشور می‌گذرد و فعالیت‌های هنری به واسطه شیوع این ویروس به حداقل رسیده و از طرفی تعطیلی طولانی مدت سینماها، تماشاخانه‌ها، کنسرت‌ها و... منجر به یک بیکاری همه‌گیر در بین هنرمندان شده است انتظار می‌رود که مسئولان و متولیان فرهنگ و هنر کشور برای رسیدگی به مشکلات معیشتی هنرمندان و اهالی فرهنگ ایده و برنامه‌ریزی داشته باشند.

به گزارش خبرنگار برنا، سال 1399 و سال 1400 تا امروز مطالبات بسیاری برای رسیدگی به وضعیت معیشت اهالی هنر مطرح شده که متأسفانه تا امروز اتفاق چندان مثبتی در این زمینه رخ نداده و هر روز با طولانی‌تر شدن این وضعیت امکان امرار معاش برای اهالی هنر سخت‌تر از قبل می‌شود.

قطعاً اهالی فرهنگ و هنر یکی از آسیب‌پذیرترین اقشار هستند که در روزهای شیوع ویروس کرونا بیشترین آسیب را متحمل شدند و لازم است به این مشکلات رسیدگی جدی در اولین فرصت صورت بگیرد. در گفت‌وگو با چند تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اعضای کمیسیون فرهنگی به این موضوع پرداختیم که در ادامه می‌خوانید:

محمدرضا مبلغی: کرونا بیشترین ضربه را به اهالی فرهنگ و هنر زد / باید به راهکارهایی برای حیات هنر در کرونا برسیم

محمدرضا مبلغی نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: امروز پس از گذشت بیش از یک سال از شیوع ویروس کرونا در ایران هنرمندان شرایط بسیار سختی را تجربه می‌کنند و بسیاری از آن‌ها بیکار شده‌اند و باید به این موضوع رسیدگی شود.

مبلغی تصریح کرد: من فکر می‌کنم قشری که بیش از همه اقشار در ایران از شیوع ویروس کرونا متضرر شد و ضربه‌های جدی خورد اهالی فرهنگ و هنر هستند. باید یک مطالبه رسمی و جدی برای رسیدگی به وضعیت معیشت هنرمندان در این شرایط وجود داشته باشد که البته شاید به دلیل نجابت و بزرگواری این قشر چنین مطالبه‌ای با جدیت مطرح نشده باشد اما مسئولان باید راهکارهای موجود را بررسی کنند و کاری در جهت رسیدگی به این وضعیت انجام دهند که قطعاً نیاز به بحث و بررسی دارد.

او افزود: در روزهای ابتدای شیوع ویروس کرونا تصور ما بر این بود که این ویروس عمر چندانی نخواهد داشت و به زودی شرایط به حالت عادی برمی‌گردد اما متأسفانه اینگونه نبود و ما کم‌کم مجبوریم که سبک زندگی‌مان را به دلیل شیوع این ویروس تغییر دهیم و به نوعی با آن کنار آمده و به زندگی با کرونا عادت کرده‌ایم. امروز باید به ایده‌های سازنده بیشتری برسیم تا هنرمندان بتوانند در شرایط حاضر به فعالیت فرهنگی و هنری خود ادامه دهند. هنرمندان از شریف‌ترین و مهم‌ترین اقشار جامعه هستند و باید به مسائل و معضلات آن‌ها رسیدگی شود.

مبلغی در ادامه اظهاراتش تأکید کرد: من اشراف چندانی به این موضوع ندارم ولی به نظرم باید این مطالبه به شکلی جدی از سوی هنرمندان مطرح شود تا نهادهای مربوطه و مجلس شورای اسلامی نیز به این موضوع رسیدگی کند. قطعاً چنین موضوع مهمی نیاز به یک بررسی و نگاه کارشناسانه دارد که البته بخشی از مسائل به عملکرد هیچ مسئول و مدیری مربوط نیست. مسائلی چون عدم استقبال مردم از فیلم‌های سینمایی، مسئله‌ای است که ارتباطی با مسئولان کشور ندارد و مردم در حال حاضر میلی به سینما رفتن ندارند و با هیچ طرح و ایده‌ای شاید نتوان این میل را در جامعه در حال حاضر ایجاد کرد. باید هنرمندان و مسئولان در نشست‌هایی مشترک به بحث و گفت‌وگو بنشینند و مسئولان نیز شنونده ایده‌های هنرمندان برای کمک به بهبودی وضعیت باشند.

سید علی یزدی‌خواه: دولت برای حمایت از هنرمندان لایحه‌ای به مجلس بفرستد!

سید علی یزدی‌خواه نماینده یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: موضوع رسیدگی به وضعیت معیشتی هنرمندان در شرایط حاضر که به دلیل شیوع ویروس کرونا بسیاری از آنان خانه‌نشین شده یا روزهای بسیاری است که در امرار معاش دچار مشکل شده‌اند را بارها با مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح کردیم و در جلساتی گفت‌وگو داشتیم که مسائلی چون بیمه هنرمندان و طرح‌های حمایتی در شرایط حاضر مورد بررسی قرار گرفت.

یزدی‌خواه خاطرنشان کرد: همه می‌دانیم که شیوع کرونا به مدتی طولانی  منجر به تعطیلی سینماها، تئاترها، کنسرت‌ها و... شد و این تعطیلی طولانی مدت مشکلات بسیاری را به وجود آورده است. پیشنهاد ما در بحث و گفت‌وگویی که با مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتیم این بود که از طرف دولت لایحه‌ای مطرح شود که بار مالی آن را نیز پیش‌بینی کرده باشند چرا که مطرح شدن این مسئله از سوی کمیسیون فرهنگی مجلس با مخالفت نمایندگان یا در نهایت شورای نگهبان مواجه خواهد شد که حاصلی جز رد شدن طرح نخواهد داشت.

او افزود: اگر دولت لایحه‌ای برای حمایت از هنرمندان در شرایط حاضر به مجلس بیاورد قطعاً مجلس شورای اسلامی تمام قد از این طرح حمایت می‌کند. متأسفانه تا امروز چنین اقدامی صورت نگرفته و تنها به شکل بسیار کم‌رنگی در لایحه بودجه سال 1400 این مسئله پیش‌بینی شده که قطعاً برای بهبودی وضعیت معیشت هنرمندان کافی نخواهد بود.

یزدی‌خواه درباره مطالباتی که هنرمندان با تجمع در مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی به صورت مستقیم با نمایندگان مجلس مطرح کردند، گفت: حضور در مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی نمی‌تواند تعیین‌کننده باشد. هر مطالبه‌ای برای  اجرایی شدن نیاز به ساز و کارهای اداری دارد که این مراحل باید طی شود. تا امروز مذاکرات ما با مدیران و مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ایده‌ها و طرح‌هایی رسیده که هیچ کدام از آن‌ها منجر به نتیجه نشده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز