در رادیو فرهنگ؛

یادی از « ملاصدرا زمان» در «چراغداران»

۱۴۰۰/۰۴/۲۹ - ۰۹:۱۶:۵۲
کد خبر: ۱۲۰۹۳۵۵
یادی از « ملاصدرا زمان» در «چراغداران»
مستند رادیویی«چراغداران» چهارشنبه ۳۰ تیرماه با موضوع معرفی گوشه ای از زندگی علامه سیدجلال آشتیانی از رادیو فرهنگ پخش می شود .

به گزارش برنا؛ «چراغداران» برنامه ای پیرامون آشنایی با تاریخ ایران و‌مفاخر ادبی و فرهنگی است که به تهیه کنندگی سید محمد حسینی باغسنگانی از رادیو فرهنگ پخش می شود .

 این برنامه در روز عید قربان  ویژه  بزرگداشت «سیدجلال آشتیانی»؛

استاد فلسفه و عرفان اسلامی  تدارک دیده شده است .

در این برنامه شنوندگان با زندگی و آثار نامداران فکر و ادب و هنر ایران زمین آشنا می شوند .

گفتنی است سید جلال‌الدین میری آشتیانی؛فیلسوف معاصر است که آثارش را به زبان فارسی می‌نگاشت. او بر چندین اثر مهم فلسفی شرح نوشت و با نگارش مقدمه و تصحیح ده‌ها اثر فلسفی و عرفانی آنها را احیا کرد. مجموعه اقدامات فرهنگی وی موجب شد که در سال ۱۳۷۶ش، دانشمند برجسته کشور انتخاب شود و در سال ۱۳۸۱ نشان درجه یک دانش جمهوری اسلامی را دریافت کند.

آشتیانی نزدیک ۵۰ سال از عمر خود را به تألیف و نگارش در حوزه فلسفه و عرفان اسلامی صرف کرد. با همکاری هانری کربن، گزیده‌ای از آثار حکمای ایران را گردآوری کردند.

شرح بر زاد المسافر، شرح فصوص الحکم فارابی، شرح مقدمه قیصری بر فصوص الحکم، هستی از نظر عرفان و فلسفه و نقد تهافت غزالی؛ بخشی از آثار تألیفی وی است .

استاد علامه آشتیانی(ره)؛ شخصیتی است که هانری کربُن از او به عنوان «ملاصدرای زمان» زمان یاد کرده است و مرحوم آیت الله رفیعی قزوینی در اجازه نامه اجتهادی که برای ایشان صادر کرده اند تعبیر «عمادالفقهاء و سیدالحکماء» را به کار برده اند.

« چراغداران»کاری از گروه ادب وهنر رادیو فرهنگ است و بر اساس تقویم فرهنگی ایران زمین پیش رفته و زندگی و آثار هنرمندان و مشاهیر ایران زمین را مورد کنکاش و بازسازی قرار می دهد.

تهیه کننده و مولف این مجموعه مستند رادیویی محمدحسینی باغسنگانی است و راوی این قصه ها بهروز رضوی است این برنامه ساعت ۱۲:۴۰ از رادیو فرهنگ پخش می شود.

نظر شما