ماجرای پاترولی که بانوی ایرانی را متخصص مکانیکی کرد/ خالق «محله بنده نواز» به شایعه ازدواجش پایان داد؛ اگر ازدواج کرده ام به خودم هم بگویید!

۱۴۰۰/۰۴/۳۰ - ۱۲:۳۵:۳۶
کد خبر: ۱۲۰۹۸۳۰
ماجرای پاترولی که بانوی ایرانی را متخصص مکانیکی کرد/ خالق «محله بنده نواز» به شایعه ازدواجش پایان داد؛ اگر ازدواج کرده ام به خودم هم بگویید!
هفتمین قسمت از برنامه زنده «شب نشینی» به میزبانی محمد سلوکی و با حضور سحر بیگی و مجید اخشابی بر روی آنتن رفت.

به گزارش برنا؛ برنامه  «شب نشینی» با اجرای گروه موسیقی زنده از قوم بختیاری در برنامه آغاز شد و پس از آن، محمد سلوکی ضمن بیان مطالبی در خصوص توانمندی های بانوان در عرصه های مختلف، در اولین بخش سحر بیگی متخصص مکانیک ماشین های دودیفرانسیل و سنگین را به عنوان مهمان اول برنامه معرفی کرد.

بیگی در پاسخ به اولین سوال سلوکی درباره سنش گفت: امشب شب تولدم است و یک ساعت دیگر 34 سالم تمام شده و وارد 35 سالگی می شوم.

پس از اعلام این خبر از سوی وی، گروه موسیقی زنده «قصه‌گوها» در برنامه قطعه ای را به مناسبت تولد مهمان برنامه نواختند.

بانوی مکانیک ایرانی درباره پیشینه شغلی خود گفت: هفت سال است که به این حرفه مشغولم. بیش از شش سال پیش بنا بر مقتضیات شرایط، نیاز بود که به این حرفه وارد شوم. تا قبل از آن هیچ نیازی نداشتم که وارد این عرصه شوم و تصمیم داشتم مهاجرت کنم اما این کار را نکردم و تصمیم گرفتم بعد دیگری از کار و زندگی را تجربه کنم.

بیگی ادامه داد: اصلا موضوع لجبازی مطرح نبود و با خونسردی و قدم به قدم همه چیز اتفاق افتاد. یک ماشین خریدم که همیشه خراب می شد و در یک سالی که این ماشین را داشتم حاضر به فروشش نشدم. می بردم تعمیرگاه های مختلف و ایرادهای آن را فهمیدم و تعمیرکار آن را برایم رفع می کرد. از یک جایی به بعد با خودم فکر کردم که اگر می‌خواهم ماشین را نگه دارم باید خودم یاد بگیرم نواقصش را رفع کنم. قرار بود چند وقتی وارد دنیای مکانیکی شوم در همین حد که بتوانم نیازم را رفع کنم اما بعد همه چیز عوض شد و این شغل به عنوان حرفه اصلی من ادامه یافت.

وی گفت: یک خواهر بزرگتر و یک خواهر کوچکتر دارم. از کودکی یک فرد جنگجو بودم و خانواده ام این را می دانستند.فارغ التحصیل هنر هستم 12 سال تبلیغات حرفه ای کار کردم و مدیر تبلیغات بودم.

بانوی متخصص مکانیک عنوان کرد: یک پاترول خریدم که به سفر بروم اما پای من به مکانیکی باز شد. یکی از دلایلی که مکانیکی را ادامه دادم این بود که تصورم این نبود که می توانم کارهای سنگین انجام دهم اما بعد از انجام کار متوجه شدم که برای من پیش نیامده بود و به آن فکر هم نکرده بودم. وقتی در معرض چنین کار سنگینی قرار گرفتم آنقدر از توانایی خودم شگفت زده شدم که دوست داشتم تا انتهای مسیر را تجربه کنم. تا قبل آن فکر می کردم نمی توانم.

بیگی درباره تاسیس تعمیرگاهی برای خودش تصریح کرد: با توجه به اینکه قصدش بود که تعمیرگاهی مخصوص بانوان تاسیس کنیم اما در این هفت سال هیچ وقت به دلیل کمبود بودجه نتوانستم چنین کاری را انجام دهم. در طول این مدت از این تعمیرگاه به آن تعمیرگاه برای کار کردن رفته ام و حقوق درصدی و ماهیانه داشته ام. از بچگی به ماشین های سنگین علاقه داشتم و این علاقه مرا تا جایی پیش برد که تعمیر تخصصی ماشین های آفرود و دو دیفرانسیل را کار کنم.

وی افزود: من هیچ وقت دوست ندارم در زندگی ام درجا بزنم و در نتیجه از عید تصمیم گرفتم بخش دیگری از صنعت را تجربه کنم به همین دلیل تکنسین فنی یک کارخانه شدم و حالا در این کارخانه دستگاه های فنی را تعمیر می‌کنم و در کنار آن تعمیر خودرو را ادامه می دهم.

بانوی مکانیک ایرانی درباره اطلاعات آکادمیک خود توضیح داد: از همان ابتدا که وارد مکانیک تجربی شدم در کنار آن کتاب های پدرم که رشته اتومکانیک بود را هم می خواندم. استادانم همواره علاوه بر تجربه، تحصیلات آکادمیک مکانیک داشته اند و این برای من فرصت بسیار مهمی بود. یکی دو سال اول کار برایم خیلی سخت بود اما بعد از اینکه در حرفه ام شناخته شدم مسیر برایم هموار تر شد.

بیگی در تعریف یکی از لحظه های خوبی که مدتی پیش برایش اتفاق افتاده بود گفت: چند شب پیش یکی از مکانیک های قدیمی به من زنگ زد و از من سوالی فنی را پرسید که خیلی از این بابت خوشحال شدم؛ باعث افتخار من است که اساتید حاذق مکانیکی سوالات خود را از من بپرسند.

وی اهمیت خودباوری در پیشرفت کردن را اینگونه تشریح کرد: خودباوری خیلی بهتر از این است که به اجبار اصرار داشته باشی کاری را انجام دهی. وقتی خود را باور داشته باشیم کارهای بزرگی می توانیم انجام دهیم.

بانوی تکنسین فنی خبر داد: برای اولین بار در کل کشور برای بانوان کلاس مکانیکی گذاشتیم که در این زمینه سازمان فنی حرفه ای حمایت بسیار زیادی از ما کرد. خانم ها هم استقبال زیادی از کلاس ها داشته اند. موارد زیادی داشته ایم از خانم هایی که از رانندگی می ترسیده اند و کلاس های مکانیکی را به عنوان راهی برای دوستی با رانندگی و ماشین انتخاب کرده بودند گرفته تا کسانی که پس از کسب مدارک علمی و آکادمی در حوزه مکانیکی به دنبال مهارت عملی و تجربی بودند.

بیگی خاطره ای را از تعمیر ماشینش در سفر تعریف کرد و گفت: در یک سفر ماشینم خراب شد و سیم کشی های ماشین آب شد. آقایان جمع دست به آچار شدند تا ماشین را تعمیر کنند اما راه به جایی نبردند. من گفتم که ماشین را می توانم تعمیر کنم و آن را راه بیندازم؛ با سیم ساختمان ماشین را راه انداختم و این باعث شگفتی آن جمع شد.

پس از اتمام گفت‌وگو با سحر بیگی، گروه موسیقی بختیاری ضمن اجرای قطعه ای، توضیحاتی را درباره کار خود ارائه دادند؛ این گروه قطعه «کاشکی» با مضمون همبستگی و قطعه «هیاری» با موضوع همکاری را نواختند. در ادامه هفتمین قسمت از برنامه «شب نشینی» مجید اخشابی خواننده و استاد دانشگاه در رشته موسیقی پس از اجرای قطعه ای، به عنوان دومین مهمان برنامه معرفی شد.

اخشابی درباره سبک زندگی کرونایی گفت: همه مشاغل در این شرایط تحت تاثیر مستقیم یا غیر مستقیم قرار گرفته اند. در عرصه موسیقی نیز به خاطر وضعیت کرونا شاهد برنامه های در صحنه نیستیم اما کرونا تنفسی بود برای بشریت که خودش را پیدا کند، قدر بسیاری از داشته ها که پیش از این آن ها را نمی دید و از آن غافل بود را بداند و کمی آرام و متواضعانه تر به دنیا بنگرد؛ کرونا باعث شد انسان همان ضعف واقعی را دوباره درک کند و از این تفکر که همیشه فکر می کند خیلی قدرتمند شده اندکی فاصله بگیرد. این سبک از زندگی مزایایی داشت که سعی می کنیم از آن استفاده کنیم و برای دوری از مضرات آن هم تلاش کنیم.

وی درباره تشرفش به خانه خدا تصریح کرد: سال 81 به حج تمتع مشرف شدم، دوبار هم عمره رفته ام که در سال 87 آخرین بار سفرم به مکه بود. دقیقا سی سالم بود که به نیابت از پدرم که یک سال بود از دنیا رفته بود، به حج تمتع رفتم. هیچ اتفاقی نمی توانست به این اندازه بعد از فوت پدرم متناسب باشد و همین امر باعث شد دستاوردهای ذهنی خوبی از این سفر داشته باشم. به مناسک حج دقت زیادی کردم. برخی از آیین ها و سنت ها از قدیم الایام وجود داشته است و نشانه گذاری هایی در آن ها صورت گرفته است برای مثال قربانی کردن یعنی از چیزی برای چیز دیگر گذشتن. گاهی همین موضوع و انتخاب کردن بین دو امر خواستنی برای انسان چالش ایجاد می کند و این سنت خیلی مفهوم دارد.

خواننده معروف کشور در ادامه خاطراتش از سرزمین وحی گفت:: چند وقوف در منا و مشعر هست و دستاورد ذهنی آن این است که در آن بی نهایت شما خود را گم می بینید و از خود می پرسید "بین اینهمه انسان من کجای دنیا هستم در این صفی که ایجاد شده و هیچ کس بر دیگری برتری ندارد." آن جا می فهمید که کائنات خیلی عظیم است. گاهی خود را بزرگ فرض می کنیم اما در آن توقف ها می فهمیم که ارزش ها چیز دیگری است؛درست در همان زمان این سوال برای ما به وجود می آید که آیا ما در این دنیا چه کرده ایم و چه حرفی برای گفتن داریم؟

اخشابی در اثنای برنامه با اجرای قطعه «مهندس جان» درباره این قطعه گفت: «مهندس جان» تلاشی برای ابراز عشق و احساسات به زبان ریاضی است. عاشقانه ای برای اینکه از کلمات ریاضی ابراز عشق صورت گیرد.

وی در هفتمین قسمت از برنامه «شب نشینی» به شایعه ازدواجش پایان داد و در پاسخ به سوال محمد سلوکی در این باره بیان کرد: اگر ازدواج کرده ام به خودم هم بگویید تا بدانم! شایعه ای بود در پی انتشار عکسی از دو دست با یک انگشتر که مرتبط با دیالوگی از یک فیلم بود و از آن به شدت خوشم آمد. امروزه مدشده است که انتشار تصویری با محتوای دو دست و یک انگشتر یعنی ازدواج اما در واقع خبری از ازدواج کردنم نیست البته مانعی هم برای ازدواجم نیست ولی شرایط باید پیش بیاید.

خالق «محله بنده‌نواز» درباره وضعیت تدریسش با وجود آموزش مجازی توضیح داد: صحبت از آموزش مجازی همیشه بود اما کرونا به ما فرصت داد که آن را تجربه کنیم. هم خوب بود هم سخت بود؛ اینکه از 8 صبح در یک اتاق برای خودت حرف بزنی سخت است اما تجربه خوبی بود که در آموزش موسیقی هم مجبور شدیم مجازی را راه بیندازیم. در آموزش ساز و آواز نتایج درخشانی نسبت به آموزش حضوری داشتیم چون شیوه های تدریس را بر فضای مجازی منطبق کردیم و باعث شد محتواسازی و برنامه ریزی از قبل تعیین شده داشته باشیم؛ از طرفی تبادل محتوا با هنرجو او را در شرایطی قرار می دهد که مجبور می شود تمرین کند. دنیا بعد از کرونا هم باید تجربیات حین کرونا را حفظ کند و در این راستا آموزش مجازی باید با آموزش حضوری پیوند بخورد.

اخشابی ادامه داد: شکاف زیادی بین موسیقی رایج و موسیقی علمی وجود دارد. یکی از بزرگترین مشکلات من در زمان تحصیل همین بوده است چون علمی ها دیرتر یک سبک خاص موسیقایی را تثبیت می‌کنند و این موضوع درهمه دنیا حاکم است. با تاخیر زیادی سایر موسیقی ها در حال تدریس و تبیین است. در دانشگاه های ایران یک موسیقی کلاسیک و یک موسیقی سنتی داریم. تحقیق درباره موسیقی باید توسط اساتید باشد اما توسط دانشجو انجام می شود که این می‌تواند در کیفیت علمی تحقیقات تاثیر داشته باشد. موسیقی اصیل ایرانی اگر بروزرسانی شود و با بسته بندی امروز ارائه شود آنقدر جذاب است که می تواند روایتگری اعصار را با جذابیت زیادی داشته باشد.

وی اظهار داشت: در حال حاضر در دانشگاه پیام نور دروس عمومی هنر را درس می دهم. ابتدا مهندسی عمران خواندم و بعد دوباره به خواندن موسیقی روی آوردم. زندگی بدون موسیقی یک درگاه کم دارد. کمترین استفاده از آن مصرف کننده بودن است و استفاده دیگر این است تولید کننده باشیم.

خواننده سبک پاپ کشور درباره موسیقی رپ گفت: نکته مهم درباره رپ این است که با صراحت و رک صحبت می کند. همیشه فکر می کنم چطور می شود این خصیصه را در موسیقی ایران استفاده کرد. برای پیاده سازی این خصیصه مثبت، در آثار خود تراکم واژه ها را بالا برده ام. یعنی تند تند واژه ها را می‌خوانم تا این ویژگی رپ را وارد موسیقی کنم با این تفاوت که در رپ فقط تلفظ و ریتم مهم است ولی در موسیقی علاوه بر تلفظ، استفاده از تناژ صدا هم مهم است. برخی از رپر ها متن و محتوای خوبی را به مخاطب ارائه می دهند. من همه سبک موسیقی گوش می کنم و حالا هم برروی موسیقی درمانی در حال تحقیق و مطالعه هستم. متمرکز روی این موضوع هستم که گوش دادن به موسیقی با یک برنامه ریزی ویژه می تواند تاثیرات زیادی بر روی جسم و روح داشته باشد.

اخشابی افزود: به استادم می گفتم با شما دو واحد در کل زندگی درس دارم و در این زمینه هنرمند شمایی که چگونه این دو واحد را رقم می زنی. حالا عموما دانشجو ها معتقدند هر استادی که نمره بهتری بدهد استاد خوبی است اما من دوست دارم درجه علمی دانشجویانم را یک درجه افزایش دهم.

وی بیان کرد: بزرگترین استادم که هرچه بگوید می گویم چشم مادرم است و در زندگی ام به او بسیار مدیونم.

گفتنی است؛ برنامه «شب نشینی» از دوشنبه تا جمعه هر هفته ساعت 23:30 به وقت تهران و 21 به وقت وین بر روی آنتن شبکه جهانی جام جم می رود. محمد سلوکی برای مخاطبان فارسی زبان سراسر دنیا «شب نشینی» را اجرا می کند و تهیه کننده این برنامه نیز کاوه امیری جاوید است.اطلاعات بیشتر درباره «شب نشینی» و مهمان های برنامه هر روز در صفحه اینستاگرامی @shabnesini.irani بارگذاری می شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز