امیر سمواتی:

با انحصاری که در شبکه نمایش خانگی پدید آمده فرقی نمی‌کند صداوسیما بر آن نظارت کند یا سازمان سینمایی/ سیستم صدور پروانه ساخت باید اصلاح شود

۱۴۰۰/۰۷/۲۱ - ۰۵:۰۴:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۴۰۵۲
با انحصاری که در شبکه نمایش خانگی پدید آمده فرقی نمی‌کند صداوسیما بر آن نظارت کند یا سازمان سینمایی/ سیستم صدور پروانه ساخت باید اصلاح شود
امیر سمواتی معتقد است انحصار موجود در شبکه نمایش خانگی را باید از بین برد چرا که در این صورت تفاوتی بین نظارت سازمان سینمایی و صداوسیما وجود ندارد.

در روز ملی سینما، اتحادیه تهیه‌کنندگان در بیانیه‌ای از وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستار حذف پروانه ساخت و بازگشت نظارت بر شبکه نمایش خانگی به سازمان سینمایی شد. به همین بهانه با امیر سمواتی، تهیه‌کننده فیلم‌های سینمایی «کافه ترانزیت»، «نفس عمیق» و «ساکن طبقه وسط» گفت‌وگویی داشتیم.

امیر سمواتی اظهار داشت: امروز سینمای ما در شرایطی است که ما آثار سیاه، تلخ و مبتذل بسیاری را در آن شاهد هستیم و از نظر من اگر پروانه ساخت برداشته شود قطعاً وضعیت بدتر می‌شود و تعداد این آثار هر روز بیشتر خواهد شد.

این تهیه کننده تصریح کرد: قطعاً حذف پروانه ساخت امنیت سرمایه را نیز به حداقل می‌رساند اما با این حال معتقد هستم وضعیت و در واقع نگرشی که امروز وجود دارد هم نگرش غلطی است و باید تغییراتی جدی را در مدیریت سینما و بحث صدور پروانه ساخت داشته باشیم. پروانه ساخت را می‌توان برای تهیه‌کننده‌هایی که رزومه مشخصی دارند و فیلم‌های با کیفیتی ساخته‌اند حذف کرد. قطعاً ملاک و معیار ما می‌تواند فیلم قبلی یک تهیه‌کننده باشد و کسی که آثارش در بین آثار مبتذل جایی ندارد می‌تواند بدون نیاز به صدور پروانه ساخت فیلم بسازد.

او افزود: متأسفانه امروز در صدور پروانه ساخت شاهد نگاه‌های سلیقه‌ای هستیم که برخی افراد با لابی‌گری به راحتی حتی پیش از ارسال فیلمنامه‌شان به شورا مجوز را دریافت می‌کنند و برخی سینماگران مثل من دو سال تلاش می‌کنند و بعد از آن هم نمی‌توانند مجوز دریافت کنند. شورای پروانه ساخت باید این نگاه‌های سلیقه و رانت‌ها را از بین ببرد؛ به نظر می‌رسد امروز راه‌های زیادی برای صدور پروانه ساخت وجود دارد و همه چیز به این شورا مربوط نمی‌شود چرا که شاهد هستیم حتی برخی افراد به راحتی یک شبه مجوز می‌گیرند و کسی هم متوجه نیست این رانت برای او از کجا ایجاد شده است.

این تهیه‌کننده در ادامه اظهاراتش تأکید کرد: قطعاً چنین وضعیتی به هیچ‌عنوان قابل دفاع نیست و لازم است که بازنگری و تغییراتی جدی در نظارت بر این موضوع صورت بگیرد اما با حذف کامل پروانه ساخت مخالف هستم چرا که هرج و مرج بزرگی در سینمای کشور ایجاد می‌شود. همانطور که پیش‌تر گفتم پروانه ساخت را می‌توان با نگاهی به کارنامه تهیه‌کننده‌ها، برای برخی از آن‌ها که آثار با کیفیتی تولید کرده‌اند، حذف کرد.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «دربند» در ادامه درباره درخواست اتحادیه تهیه‌کنندگان مبنی بر بازگشت نظارت بر محتوای شبکه نمایش خانگی به سازمان سینمایی، گفت: امروز مسئله اصلی در شبکه نمایش خانگی نظارت تلویزیون یا سازمان سینمایی نیست؛ مسئله مهم انحصاری است که در این رسانه به وجود آمده و پلتفرم‌ها مشغول یکه‌تازی در آن هستند.

سمواتی تصریح کرد: امروز پلتفرم‌‌ها با قدرت گرفتن شبکه نمایش خانگی یکه‌تازی می‌کنند و هر کار که دلشان می‌خواهد انجام می‌دهند و به نوعی فضای فرهنگی را بهم ریخته‌اند. در عرصه فرهنگ سرمایه نباید تعیین‌کننده باشد و هنرمند باید درباره کیفیت و محتوای اثرش تعیین‌کننده باشد. امروز شاهد هستیم در شبکه نمایش خانگی آثاری تولید می‌شوند که وقتی به کیفیت آن‌ها نقدی می‌شود با این جمله که اثرشان مورد استقبال قرار می‌گیرد و فروش بالایی دارد انتقادات را رد می‌کنند در حالیکه قطعاً این استدلال منطقی نیست و نمی‌توان آن را پذیرفت.

این تهیه‌کننده در پایان اظهاراتش تأکید کرد: محدود شدن شبکه نمایش خانگی به دو یا سه پلتفرم و عدم نظارت درست بر عملکرد آن‌ها انحصاری ایجاد کرده که تفاوتی بین نظارت سازمان سینمایی و صداوسیما وجود ندارد و در هر صورت سرمایه تعیین‌کننده است و آثار مبتذل که هیچ جنبه فرهنگی ندارند ساخته می‌شوند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز