هادی مرزبان:

تولید نمایش برای کودکان سخت، نفس‌گیر و ویژه است/ هر کسی نمی‌تواند کار کودک بسازد!

۱۴۰۰/۰۷/۰۴ - ۰۵:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۵۷۱۴
تولید نمایش برای کودکان سخت، نفس‌گیر و ویژه است/ هر کسی نمی‌تواند کار کودک بسازد!
هادی مرزبان با بیان این‌که تولید نمایش برای کودکان سخت، نفس‌گیر و ویژه است، گفت: هر کسی نمی‌تواند کار کودک بسازد!

هادی مرزبان، بازیگر و کارگردان تئاتر، در پاسخ به این سوال که تئاتر کودک در دوران کرونا چه وضعیتی دارد و چه اقداماتی برای حفظ آن در شرایط حاضر صورت گرفته است؟ به خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت: در حال حاضر تئاتر بزرگسال نیز وضعیت خوبی ندارد چه برسد تئاتر کودک و نوجوان!

او افزود: موضوع مد نظر اینجاست که اگر ما بخواهیم نمایش‌های درست و صحیح در جامعه داشته باشیم، که اتفاقا  به چنین چیزی خیلی نیازمندیم و باید از کودکی فرزندان را به تئاتر دیدن عادت دهیم و برای آن‌ها در سبد اقتصادی خانواده شناخت هنر نمایش را قرار دهیم چراکه از واجبات است و به آن‌ها کمک می‌کند تا شناسایی لازم را از تئاتر به دست بیاورند. البته که تا به همین امروز گله‌ها و فریادهای ما در رابطه با وضع تئاتر به گوش هیچ کسی نرسیده  و هیچ فردی در این رابطه کاری انجام نمی‌دهد. ساخت تله تئاتر در تلویزیون بسیار کمک کننده است اما متاسفانه تلویزیون وارد این ماجرا نشده است.

مرزبان ادامه داد: حدودا 50 سال می‌شود که در تئاتر فعالیت می‌کنم ولی از تولید آثار برای کودکان می‌ترسم و هر زمان که قرار است به سراغ ساخت اثر برای کودک و نوجوان برم بسیار حواس جمع جلو می‌روم چراکه این مقوله خیلی خیلی خطرناک است و نزدیک شدن به تئاتر کودک شوخی نیست اما بعضی از دوستان گمان می‌کنند تولید اثر در تئاتر برای کودک کار بسیار آسان است اما بسیار بسیار مشکل است چراکه خیلی باید از کودک شناخت داشت و از جامعه و فضای کودکی آگاهی داشت.

او در این باره که چرا فیلم تئاترهای مختلف زیادی این روزها به پخش رسیده‌اند اما در حوزه گروه کودک بسیار کم به این کار پرداخته شده است؟ گفت: همان‌طور که می‌دانید هر آنچه که به کودک داده شود با کمال میل قبول می‌کند اما باید بدانیم قرار است چه کاری انجام دهیم و به نوعی کار را به کاردان سپرد. ما با دلقک بازی و ادا و اطفار نمی‌توانیم کودکان را پای تلویزیون بنشانیم یا به تئاتر بیاوریم. مسئولین هم به دلیل نداشتن وقت به تئاتر کودک نمی‌پردازند.

مرزبان در این خصوص که آیا با توجه به اینکه رسانه‌های سرگرمی ساز در حوزه فیلم، انیمیشن و بازی‌های کامپیوتری گسترش پیدا کرده تئاتر کودک می‌تواند حرفی برای گفتن داشته باشد یا اینکه برای رقابت با این رسانهها برنامه‌ریزی شده یا خیر؟ اظهار کرد: صد درصد باید این باشد اما متاسفانه نشده است. درواقع به حساب نمی‌آید و دقیق به دوران گذشته بازگشته‌ایم که همه در کوچه‌ها به سراغ سرگرمی می‌روند چون کودک اصلا به حساب نمی‌آید و اگر بازی‌های کامپیوتری و انیمیشنی هم ساخته می‌شود فقط به دلیل مسائل مادی آن است و  در برخی مواقع به کارهای کودک رو می‌آورند که آن هم بیشتر به خاطر درآمدزایی است و به نظر من حتی برخی از این آثار کودک مخرب هستند و اصلا تربیت و آموزش کودک را در نظر نمی‌گیرند. در دوران کرونا خیلی راحت می‌توانستند با برگزاری فیلم تئاتر به کودکان زبان آموزش دهند و یا برخی از داستان‌های مشهور مانند کلیله و دمنه را برای یادگیری آن‌ها آموزش دهند. مسئله اینجاست که یا نمی‌خواهند یا  اینکه نمی‌توانند و این مسئله از این دو حال خارج نیست!

این کارگردان در این باره که چقدر می‌توان برای گروه کودک و نوجوان به سراغ تئاتر سنتی و آئینی رفت و چقدر در شناخت انواع نمایش ایرانی موثر هستند خاطرنشان کرد: راستش نمایش خیمه شب بازی و بسیاری از نمایش‌های گوناگون سنتی و آئینی اصلا کار کمی نیستند و اتفاقا کودکان را به خود جذب می کنند. به عنوان کلام آخر ما باید کودکان را به حساب بیاوریم و به آن‌ها بها دهیم چراکه کار کودک از همه حوزه‌ها مشکل‌تر و دقیق‌تر است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز