در رادیو فرهنگ؛

بررسی کتاب «تحولات سیاسی عصر امامت حضرت سجاد(ع)» در «سیم و زر»

۱۴۰۰/۰۷/۱۲ - ۱۰:۳۳:۴۷
کد خبر: ۱۲۴۲۲۰۷
بررسی کتاب «تحولات سیاسی عصر امامت حضرت سجاد(ع)» در «سیم و زر»
برنامه «سیم و زر» رادیو فرهنگ دوشنبه ۱۲ مهرماه به معرفی ‌‌و نقد کتاب تحولات سیاسی عصر امامت حضرت سجاد ع » اختصاص دارد.

به گزارش برنا؛  در برنامه «سیم و زر» رادیو فرهنگ «امین خرمی » به عنوان کارشناس مجری با « محمدجواد گودینی» نویسنده کتاب «تحولات سیاسی عصر امامت حضرت سجاد (ع)»گفت و گو می کند

«تحولات سیاسی عصر امامت حضرت سجاد (ع)» نوشته محمدجواد گودینی و ویراستاری سریه جهان‌بین در ۱۳۰ صفحه توسط انتشارات میراث ماندگار منتشر شده است.

نویسنده برای تألیف این اثر تاریخی - روایی نزدیک به ۱۰۰ جلد از منابع فارسی و عربی در پیرامون تاریخ اسلام  را دیده و با استفاده از آنها زندگانی امام چهارم حضرت سید الساجدین علی بن الحسین (ع) و رویدادهای سیاسی عصر امامت آن امام همام (ع) تحلیل و بررسی کرده است.

گودینی  در فصل نخست به بررسی زندگانی پیشوای چهارم شیعیان حضرت زین العابدین (ع) می‌پردازدو در فصل دوم، رخدادهای سیاسی عصر امام چهارم (ع) همچون واقعه حره، قیام عبدالله بن زبیر و فرجام آن، قیام توابین به رهبری سلیمان بن صرد خزاعی و قیام مختار بن ابی عبد ثقفی را به عنوان مهمترین رویدادهای سیاسی جهان اسلام و تشیع در عصر امامت حضرت سجاد (ع)، مورد بررسی و تحلیل قرار می‌دهد.

دوران امامت حضرت زین العابدین (ع) یکی از پرتحول‌ترین دوران‌های تاریخ سیاسی اسلام محسوب می‌شود و در این مقطع تاریخی، رخدادهای فراوانی در جهان اسلام پیش آمد. در این دوران، جهان اسلام شاهد انتقال خلافت از آل ابی سفیان به آل مروان بوده و دوران پرمشقت و دردآوری برای اهل بیت طاهرین (ع) و شیعیان ارزیابی می‌شود.

گودینی، که در این برنامه پر خصوص چگونگی تالیف ‌بخش های مختلف این کتاب توضیح می‌دهند ، مدرک دکتری زبان و ادبیات عرب از دانشگاه تهران دارد. او پژوهشگر تاریخ اسلام و استاد دانشگاه و نویسنده کتاب‌هایی چون «تأملی بر زندگانی ابو الاسود دؤلی و شرح گزیده‌ی اشعارش»، «صعود و سقوط ادبیات سیاسی در عصر بنی‌امیه» (تالیف مشترک با مجتبی زارعی)، «چهل حدیث در ستایش حسن خلق»، «بررسی تحلیلی صلح امام حسن (ع) و آغاز خلافت اموی»، «بررسی و تحلیل زندگی سید حمیری و گزیده اشعارش»، «بررسی، شرح و تحلیل قصیده فرزدق در ستایش امام سجاد (ع)»، «تاملی بر زندگانی و سخنان امام حسن عسگری (ع)»، «چهل حدیث در فضائل حضرت فاطمه زهرا (س)»، «واکاوی زندگانی و سخنان عمربن‌عبدالعزیز» و «درآمدی بر زندگانی و سروده‌های صاحب بن عباد» است.

برنامه «سیم و زر» با تهیه‌کنندگی فریده گودرزی و اجرای فاطمه اسحاق تبار ساعت ۱۲:۳۰ روی موج اف ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز