گزارش هفته؛

تقویت فرهنگ عمومی جامعه مهم‌ترین وظیفه رسانه ملی/ صداوسیما باید مطالبات مردم را به مسئولان منتقل کند

۱۴۰۰/۰۷/۱۵ - ۰۴:۰۶:۵۸
کد خبر: ۱۲۴۲۳۵۵
تقویت فرهنگ عمومی جامعه مهم‌ترین وظیفه رسانه ملی/ صداوسیما باید مطالبات مردم را به مسئولان منتقل کند
عبدالعلی علی‌عسکری در سال 1395 به عنوان رئیس صداوسیما انتخاب شد و در این مدت نقاط قوت و ضعف بسیاری از سوی کارشناسان رسانه و اهالی فرهنگ و هنر در رسانه ملی مطرح شد که در بسیاری از مواقع لازمه رفع مشکلات و حذف نقاط ضعف به مسائلی چون کمبود بودجه مربوط می‌شد که در این زمینه قطعاً مجلس شورای اسلامی می‌تواند با تمهیداتی از سوی نمایندگان بسیاری از این مشکلات را برطرف کند. هفتم مهرماه پیمان جبلی با حکم رهبر انقلاب جانشین علی عسکری و رئیس سازمان صداوسیما شد که این تغییر مهم می‌تواند فرصتی برای بررسی و بیان معضلات رسانه ملی در سال‌های اخیر باشد که نیاز به توجه ویژه و رسیدگی دارد.

به گزارش برنا؛ به گفته بسیاری از منتقدان صداوسیما، مشکلات این رسانه در بخش‌های متعددی قابل بررسی است. طی سال‌های اخیر به دلایلی اعم از محدودیت‌های بیش از حد رسانه ملی و کمبود بودجه و تخصیص دستمزدها اندک به هنرمندان نسبت به سایر رسانه‌ها منجر به عدم همکاری هنرمندان با این رسانه شد و از طرفی حواشی بسیاری را شاهد بودیم که هنرمندان بسیاری از سوی صداوسیما ممنوع‌التصویر شدند و این اتفاق به تعبیر بسیاری از منتقدان ضربه محکمی به صداوسیما و تولیداتش وارد کرد. شاید لازم باشد که رسانه ملی با مدیریت جدید در این زمینه تجدید نظری جدی داشته باشد.

نکته دیگری که طی سال‌های اخیر در تحلیل‌های مختلف به عنوان یک نقطه ضعف در عملکرد رسانه ملی مطرح می‌شد کیفیت پایین آثار نمایشی و به حداقل رسیدن تولید سریال‌های الف ویژه یا سریال‌های فاخر بود. با توجه به اینکه شاید بخش اعظمی از این ماجرا به عدم همکاری هنرمندان باتجربه و محبوب با رسانه ملی و کمبود بودجه مربوط شود اما می‌توان از رسانه ملی در حمایت از ورود نیروهای جوان در عرصه تولید آثار نمایشی انتظار داشت که شاید در این زمینه اقدامات چندانی صورت نگرفته یا حداقل اقدامات صورت گرفته نتیجه مناسبی نداشته است.

بسیاری بر این عقیده‌اند رسانه ملی در حوزه اطلاع‌رسانی و اخبار به یک تجدیدنظر جدی نیاز دارد. باید نوعی اعتمادسازی بین رسانه ملی و اقشار مختلف جامعه صورت بگیرد تا تلویزیون به اصلی‌ترین رسانه برای اطلاع‌رسانی درباره مسائل روز، اخبار و... تبدیل شود که در جهت رسیدن به این هدف مهم بازتاب مطالبات مردم و انتقال آن به مسئولان کشور می‌تواند یکی از اصلی‌ترین اقدامات لازم باشد. رسانه ملی امروز در رقابت با رسانه‌های بسیاری قرار دارد که برخی از این رسانه‌ها به زبان فارسی در خارج از مرزهای کشورمان فعالیت می‌کنند که نوع فعالیت آن‌ها شاید با فرهنگ ایرانی اسلامی مغایرت داشته باشد و لازم است در آثار تلویزیون در زمینه‌های مختلف از جمله آثار نمایشی و حتی اخبار جذابیت و شفافیتی وجود داشته باشد تا رسانه ملی در این رقابت موفق باشد.

نکته دیگر شاید به مباحث مدیریتی و مناقشات موجود مربوط شود. به عنوان مثال طی یک سال گذشته بحث نظارت بر محتوای شبکه نمایش خانگی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا سازمان صداوسیما موضوعی مورد مناقشه و بحث بوده که انتظار می‌رود مدیریت جدید با در نظر گرفتن مطالبات هنرمندان و مخاطبان و از طرفی حفظ رونق ایجاد شده در شبکه نمایش خانگی در این‌باره تصمیم‌گیری کند و مناقشات ایجاد شده را در تعامل با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از بین ببرد.

در این بین قطعاً با توجه به شرایط حاضر جامعه و انتظارات ایجاد شده اولویت‌های بسیاری وجود دارد که انتظار می‌رود ریاست جدید سازمان صداوسیما به اضطرار آن‌ها را مدنظر قرار دهد. در گفت‌وگو با چند تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی این موضوع را مورد بررسی قرار دادیم که در ادامه می‌خوانید:

مهدی اسماعیلی: رسانه ملی باید به منبع اصلی دریافت اخبار و اطلاعات مردم تبدیل شود/ برنامه‌های تلویزیون باید در نخبگان کشور ایجاد انگیزه کنند

مهدی اسماعیلی، نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر برنا، اظهار داشت: رسانه ملی رسالت بزرگی برعهده دارد که در کنار دنبال کردن اهداف مشخصش وظیفه‌اش جلب رضایت مردم در سلایق و علایق مختلف است که قطعاً کار سخت و دشواری است. در هر صورت در زمان‌های مختلف اولویت‌های متفاوتی در رأس امور قرار می‌گیرد و در حال حاضر از نظر من مهم‌ترین مسئله‌ای که در صداوسیما مغفول مانده و باید هر چه زودتر به آن رسیدگی شود ارتقای سطح فرهنگ ایرانی اسلامی است.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: تببین و تشریح سبک زندگی ایرانی اسلامی که از منویات رهبر انقلاب بوده متأسفانه چندان مورد توجه قرار نگرفته و در این امر مهم موفق چندانی در صداوسیما نداشته‌ایم. نکته دیگری که بسیار مهم است و لازم بود رسانه ملی به آن می‌پرداخت بحث آموزش مهارت‌های زندگی است که یکی از الزامات جامعه ما برای جوانان به حساب می‌آید و از مشکلات مهمی است که متأسفانه در جامعه دیده می‌شود.

او افزود: حضرت امام خمینی (ره) تأکید داشتند صداوسیما باید دانشگاه انسان‌سازی باشد. اگر این مسئله در صداوسیما مورد توجه قرار می‌گرفت امروز آموزش مهارت‌های زندگی در برنامه‌ریزی‌های اصلی این سازمان گنجانده شده بود و متأسفانه در سال‌های اخیر شاهد هستیم این موضوع نادیده گرفته شده است.

نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهاراتش تأکید کرد: تمدن نوین اسلامی و گام دوم انقلاب به عنوان یک سند راهبردی باید در اولویت برنامه‌ریزی‌های عملی سازمان قرار بگیرد. مسئله چهارمی که از نظر من در اولویت برنامه‌ریزی‌های پیمان جبلی باید قرار بگیرد نگاهی ویژه به حوزه آموزش در نظام آموزش عالی کشور است که در این بین آموزش رشته‌های فنی و مهارتی می‌تواند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار باشد. طبق قوانین بالا دستی چندین قانون در نظام آموزش ما وجود دارد که باید به دانش‌آموزان مهارت‌های فنی بسیاری را بیاموزند و صداوسیما می‌تواند با بها دادن به این موضوع آموزش و پرورش را در تدریس این مهارت‌ها یاری کند.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: پنجمین موضوع توجه به مسائل و علوم دانش بنیان است. حمایت از نخبگان مسئله بسیار مهمی است و تلویزیون می‌تواند با تولید برنامه‌های مختلف در نخبگان کشور انگیزه ایجاد کند. همانطور که رهبر انقلاب فرمودند؛ «تا لحظه‌ای که جان در بدن دارم از نخبگان حمایت می‌کنم»، ما هم باید این موضوع را مدنظر خود قرار دهیم. امروز آثار چندانی در تلویزیون نمی‌توان پیدا کرد که در نخبگان کشور ایجاد انگیزه کند و ما باید در راستای حمایت از این سرمایه‌های بزرگ کشور که می‌توانند از اصلی‌ترین عوامل پیشرفت باشند برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشیم که صداوسیما می‌تواند نقشی جدی در این زمینه ایجاد کند. صداوسیما می‌تواند با اختصاص دادن یک کانال به نخبگان کشور در جهت نخبه‌پروری قدمی جدی بردارد.

او افزود: طبق شناختی که از پیمان جبلی دارم، او فردی باتجربه و باسواد است که از دورن سازمان صداوسیما آمده و امیدوارم در کنار دنبال کردن اهدافی که صداوسیما دارد گوشه چشمی به این اولویت‌ها داشته باشد. انتظار ما این است که صداوسیما در تولید مفاهیم مورد نیاز جامعه با جدیت اقدام کند و رسانه ملی به منبع اصلی دریافت اخبار و اطلاعات مردم تبدیل شود تا مردم ما بدون نیاز به شبکه‌های خارجی رسانه ملی را دنبال کنند.

محمدرضا مبلغی: رسانه ملی هرچقدر مردمی‌تر باشد، رسانه‌ جذاب‌تری است/ صداوسیما نیازمند این تغییرات بود

محمدرضا مبلغی، نماینده مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه کوهدشت و رومشکان، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: به‌شخصه از تغییری که در سازمان صداوسیما رخ داده استقبال می‌کنم، به نظر من این تغییر در این سازمان بسیار لازم و حیاتی بود و امیدوارم این اتفاق به تغییراتی در عملکرد نیز منجر شود چراکه در سال‌های اخیر شاهد نوعی یکنواختی در تلویزیون بودیم که انتقادات متعددی در زمینه‌های مختلف نیز وجود داشت.

مبلغی خاطرنشان کرد: در زمینه اعتبارات و بودجه قطعاً مجلس شورای اسلامی به صداوسیما کمک خواهد کرد و اگر نیازهایی اینچنین از سوی این سازمان به مجلس ارجاع شود قطعاً در جهت همکاری و همراهی بررسی خواهد شد.

او درباره انتقاداتی که طی سال‌های اخیر به صداوسیما وارد بود، گفت: شکلی از یکنواختی در صداوسیما شاهد بودیم که دیگر این رسانه برای مخاطبانش جاذبه لازم را نداشت. ساخت و پخش برنامه‌هایی با محتواهای مختلف نیاز امروز رسانه ملی است و هرچقدر که این رسانه بیشتر به مردم نزدیک باشد به رسالت اصلی خود نزدیک‌تر شده و از آنجا که پیمان جبلی نیز به این موضوع تأکید دارد که رسانه ملی باید صدای کسانی باشد که صدای‌شان به جایی نمی‌رسد از این رویکرد استقبال می‌کنیم و امیدوارم این اظهار نظر مهم به عمل هم منجر شود.

نماینده مردم کوهدشت و رومشکان در مجلس شورای اسلامی در پایان اظهار داشت: صداوسیما هرچقدر مردمی‌تر و بیشتر در کنار مردم باشد رسانه‌ای جذاب‌تر برای مردم خواهد بود.

مجید نصیرایی: مجلس شورای اسلامی در کنار صداوسیما است/ رسانه ملی باید جدی‌تر از گذشته در تقویت فرهنگ عمومی جامعه فعالیت داشته باشد

مجید نصیرایی، نماینده مردم فردوس، طبس، سرایان و بشرویه در مجلس شورای اسلامی و سخنگوی کمیسیون فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر برنا، اظهار داشت: سوابق آقای پیمان جبلی را مطالعه کرده‌ام و از رزومه‌ ایشان احساس کردم او شخصیتی است که هم از لحاظ علمی و تخصصی صلاحیت لازم را دارد و هم تجربه کاری جامع و کامل ایشان به نظر من بسیار قابل توجه بود. جبلی فردی است که در این عرصه فعالیت کرده، در بدنه سیستم بوده و از افرادی است که در سازمان صداوسیما رشد کرده و تا این مرحله بالا آمده است که تقریباً تمام سطوح را تجربه کرده و به همین دلیل شناخت و درک کافی دارد.

نصیرایی خاطرنشان کرد: سابقه علمی پیمان جبلی در حوزه ارتباطات است و با توجه به سابقه‌ای که دارد می‌توانیم به اتفاقات خوب در رسانه ملی امیدوار باشیم. از نظر من اولویت‌های امروز صداوسیما امروز در چند بخش مورد بررسی است.

او افزود: اولین مسئله به این موضوع مربوط می‌شود که از نظر من باید سازمان صداوسیما بسیار جدی‌تر از گذشته در حوزه تقویت فرهنگ عمومی جامعه فعالیت داشته باشد. آنچه که امروز ما در کشورمان دستاوردهایی در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، علمی و... داشته‌ایم و در واقع همه پیشرفت‌های ما پایه و اساسش ریشه در فرهنگ دارد و به نظر من اگر هر چه بیشتر به این موضوع پرداخته شود ما شاهد پیشرفت‌های بیشتری خواهیم بود و اگر فرهنگ آسیب ببیند ناکارآمدی‌ها، اشتباهات و ناکامی‌ها بیشتر می‌شود. هر جا که متولیان فرهنگی ما به ارزش‌ها و پایه‌های فرهنگی توجه نداشتند ما دچار آسیب شدیم و صداوسیما به عنوان یکی از متولیان اصلی باید موضوع ارتقای فرهنگ عمومی کشور را در اولویت داشته باشد.

نصیرایی خاطرنشان کرد: مسئله بعد که بسیار حائز اهمیت است پیام و محتوای آثار تلویزیون است که ما باید ببینیم این پیام‌ها در چه ظرفی به مخاطبان منتقل می‌شوند. هنر تئاتر، فیلم و سریال می‌تواند موثرترین هنر در بیان مفاهیم مختلف باشد و شاهد بوده‌ایم در سال‌های اخیر سریال‌های مختلفی از تلویزیون در داخل کشور و منطقه بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند. تأثیرات عمیق فرهنگی آثاری چون «مختارنامه»، «مریم مقدس»، «یوسف پیامبر» و «امام علی (ع)» غیر قابل انکار است و ما باید از این ظرفیت مهم استفاده کنیم و متأسفانه در سال‌های اخیر در این بخش ضعیف عمل کرده‌ایم و لازم است تجدیدنظری جدی درباره آن صورت بگیرد و فعالیت رسانه ملی در این  زمینه تقویت شود.

او افزود: مورد سوم فعالیت در حوزه بین‌الملل است. لازم است شبکه‌های بین‌المللی تلویزیون تقویت شوند و در این شبکه‌ها می‌توان ارزش‌های ایرانی و اسلامی، مضامین انقلاب اسلامی و... را به خوبی منعکس کرد. عملکرد رسانه ملی در این زمینه را ضعیف می‌بینم و به نظرم باید این مورد در مدیریت جدید تقویت شود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پایان تأکید کرد: قطعاً مجلس شورای اسلامی در کنار رسانه ملی است و در سال 1400 نیز عدد قابل توجهی را برای بودجه ساخت سریال‌های رده الف در نظر گرفتیم که اگر دوستان در صداوسیما درخواستی مبنی بر افزایش حمایت‌های لازم در این زمینه داشته باشند مجلس از آن‌ها حمایت خواهد کرد.

***

قطعاً تقویت نقاط قوت و از بین بردن نقاط ضعف در عملکرد رسانه ملی می‌تواند به نفع همه اقشار جامعه باشد و با توجه به انتقادات بسیاری که طی سال‌های اخیر نسبت به این رسانه صورت گرفته انتظار می‌رود تغییراتی جدی از سوی ریاست جدید سازمان در بخش‌های مدیریتی و محتوایی شاهد باشیم تا رسانه ملی جایگاه واقعی خود در جامعه را بدست آورد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز