«گوش ها » در برنامه "هفت کوچه"

۱۴۰۰/۰۸/۱۱ - ۰۹:۰۵:۲۱
کد خبر: ۱۲۵۵۲۰۲
«گوش ها » در  برنامه هفت کوچه
در برنامه «هفت کوچه » رادیو فرهنگ که به موضوع فرهنگ عامه اختصاص دارد امروز سه شنبه ۱۱ آبانماه، "گوش و گوش کردن در فرهنگ مردم" بررسی می شود.

به گزارش برنا؛ در برنامه « هفت کوچه» امروز به موضوع گوش و گوش کردن در فرهنگ مردم و نوع آدابی که در این‌باره وجود دارد و‌ بایدها و نبایدهایش پرداخته می شود.

گوش و مفهوم گوش کردن از دیرباز در فرهنگ مردم و ضرب المثل ها جای داشته است.

همچنین فالگوشی از آیین‌های کهن نوروزی آیین فالگوش نشستن است. این آیین در بیشتر نقاط ایران به دست فراموشی سپرده شده است.

فالگوش نشستن به معنی محرمانه گوش کردن از پشت در خانه ها در مراسمی چون نوروز و چهارشنبه سوری است .

ضرب المثل یک گوشش دره یک گوشش دروازه ، دیوار موش داره موش هم گوش داره ، از این گوش می گیرد از آن گوش در می کند ، و... ضرب المثلهای بسیاری درباره گوش در فرهنگ کهن ایران وجود دارد که در برنامه امروز "هفت کوچه" به آنها اشاره می شود .

همچنین‌در مباحث معاشرتی، نحوه استفاده از قدرت شنوایی و به تعبیر دیگر خوب شنیدن و درست گوش دادن، نقش مهمی دارد. بی اعتنایی به حرفهای گوینده، نشان بی ادبی است. بر عکس، حسن توجه و ابراز علاقه، علامت ادب و تربیت اجتماعی و بها دادن به موقعیت انسانی مخاطب و گوینده به شمار می آید.

در آداب اجتماعی فرهنگ مردم کشورمان نسبت به سخنان هر گوینده باید تحمل و صبوری نشان داد و به آن گوش داد، تا کلامش به پایان برسد. بریدن حرف دیگری شیوه ای ناپسند و دلیل کم ظرفیتی و بی ادبی است.

علاقه مندان می توانند هفت کوچه را ساعت ۱۶:۰۰ به تهیه کنندگی سیدهادی موسوی نژاد از گروه جامعه رادیو فرهنگ روی موج اف ام ردیف ۱۰۶مگاهرتز و موج ای ام ردیف۵۸۵ کیلوهرتز بشنوند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز