زندگی «علی‌اکبر فرهنگی» مستند رادیویی شد

۱۴۰۰/۰۸/۱۹ - ۰۹:۵۳:۲۴
کد خبر: ۱۲۵۹۰۶۴
زندگی «علی‌اکبر فرهنگی» مستند رادیویی شد
مستند فرهنگ‌ (چهارشنبه ۱۹ آبان) به زندگی علی‌اکبر فرهنگی؛ استاد ارتباطات و مدیریت کشورمان اختصاص دارد‌.

به گزارش برنا؛ در برنامه « مستند فرهنگ» که ویژه  ‌روایت زندگی حرفه ای هنرمندان کشورمان است داستان زندگی هنری استاد « علی‌اکبر فرهنگی» روایت می شود.

دکتر علی‌اکبر فرهنگی در سال ۱۳۲۱ در شهر طالقان به دنیا آمد. ایشان تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در کنار اساتید گران قدری چون مرحوم جلال آل احمد و دکتر خسرو فرشیدوند در شهر تهران گذراند و برای ادامه تحصیل وارد مدرسه عالی بازرگانی تهران شد. او از آغاز جوانی به مطالعه و تحصیل در رشته‌های گوناگونی از دانش و ادبیات گرفته تا علوم دینی، زبان، مدیریت، جامعه‌شناسی، اقتصاد و ارتباطات علاقه‌مند بود. لیسانس مدیریت بازرگانی مدرسه عالی بازرگانی تهران (۱۳۴۶)،  فوق لیسانس جامعه‌شناسی دانشگاه تهران (۱۳۴۸)، دوره عالی مدیریت دانشگاه تهران (۱۳۵۱)، دکتری مدیریت از مدرسه علوم رفتاری کاربردی و رهبری آموزشی (Applied Behavioral Sciences and Educational Leadership)، دکتری ارتباطات (دکترای دوم) دانشکده ارتباطات دانشگاه اوهایو آمریکا و فوق دکتری ارتباطات سازمانی (۱۳۶۲ آمریکا) بخشی از کارنامه تحصیلی علی‌اکبر فرهنگی را تشکیل می‌دهد.

او در زمینه ارتباطات، آثار «ارتباطات انسانی» و «ارتباطات غیرکلامی» را برای اولین‌بار در زبان فارسی پدید آورد که سال‌هاست متن درسی دانشگاه‌های مختلف ایران است. ایشان تاکنون نزدیگ به ۶۰ کتاب در حوزهای مدیریت، ارتباطات، اقتصادی فرهنگ و ... به نگارش درآورده است که در میان آنها می‌توان به  «تکنولوژی و تکامل فرهنگی»، «ارتباطات انسانی»، «مدیریت بازار»، «ارتباطات غیر کلامی»، «تنش در محیط کار »، «تعدیل اقتصادی و نیازهای مدیریتی وزارت معادن و فلزات»، «مدیریت تغییر وزارت معادن و فلزات»، «مبانی ارتباطات سازمان سنجش آموزش کشور»، «روزنامه‌نگاری سازمان سنجش آموزش کشور»، «فرهنگ علوم اجتماعی با جمعی از نویسندگان»، «نظریه‌های ارتباطات سازمانی» ... اشاره کرد.

دکتر علی‌اکبر فرهنگی در طی سال‌ها فعالیت علمی خود، در حوزه شعر و ادبیات نیز حضور داشته است و کتاب‌های «ترجمه منتخبی از اشعار اوکتاویو پاز» و مجموعه شعر «رستم در مغاک» را منتشر کرده است.

علی اکبر فرهنگی در سال ۱۳۸۴ به عنوان چهره ماندگار کشور در رشته مدیریت معرفی شد.

آثار به جای مانده از علی اکبر فرهنگی در زمینه‌های ارتباطات و مدیریت شامل ده‌ها جلد کتاب و مقاله‌است.

همچنین، کتاب تاریخ تفکر مدیریت به‌عنوان اثر شایسته‌ی تقدیر جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران سال ۱۳۹۹ در بخش مدیریت شناخته شد.

برنامه‌« مستند فرهنگ» چهارشنبه ساعت ۲۰:۰۰ روی موج اف ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش می شود.

نظر شما