سومین جشنواره انتخاب کتاب سال استان خراسان شمالی برترین‌های خود را شناخت

۱۴۰۰/۰۹/۰۱ - ۱۰:۵۲:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۴۴۷۴
سومین جشنواره انتخاب کتاب سال استان خراسان شمالی برترین‌های خود را شناخت
سومین جشنواره انتخاب کتاب سال استان خراسان شمالی با معرفی برترین ها به کار خود پایان داد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر برنا؛  مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی در آیین پایانی سومین دوره از جایزه کتاب سال استان با بیان اینکه پویایی و سرزندگی جامعه فرهنگی و هنری پویایی جامعه را به دنبال دارد، اظهار کرد: هر زمان فرهنگ مکتوب رشد داشته به همان میزان فرهنگ عمومی نیز از رشد خوبی برخوردار بوده است و زیبایی‌ها و جاذبه‌های موجود در آموزه‌های اخلاقی که در آثار و اندیشه‌های بزرگان و اهل علم و ادب و هنر بوده سبب شده است تا در فرهنگ عمومی رسوخ کند و موجب اعتلای فرهنگ عمومی جامعه شود.

حسین فرخنده در بخش دیگری از سخنانش به نقش نویسندگان اشاره کرد و از این که نویسندگان تنها برای حال نمی­نویسند، بلکه برای آیندگان هم سخن می گویند، گفت: در حقیقت آینده در فکر متفکران و نویسندگان قوام پیدا می‌کند و در رفتار آیندگان آثارش را می‌بینیم.

او با بیان این که هفته کتاب و جشنواره انتخاب کتاب سال فرصتی را فراهم می‌کند تا کتاب‌های خوبی را که در عرصه فرهنگ، هنر، تاریخ و ادبیات و جغرافیای استان وجود دارد بشناسیم، تصریح کرد: تمام کتاب‌هایی که در این دوره به عنوان آثار منتخب و شایسته تقدیر شناخته شدند نسبت خود را با فرهنگ و هنر بومی منطقه تعریف کردند و اگر لازم است شناختی در خصوص فرهنگ و هنر منطقه داشته باشیم به طور قطع معرفی این کتاب‌ها در این آیین می‌تواند کمک بزرگی به خوانندگان کند تا از آن طریق فرهنگ و هنر این منطقه را بشناسند و در راه صیانت و پاسداشت آن گام‌های مهم و ارزنده‌ای بردارند.

وی هم چنین از این که در چند سال اخیر اقبال و توجه به تعریف هویت بومی و محلی ما بیش از گذشته شده است و منظومه های درخشانی در زمینه فرهنگ و هنر بومی به رشته نظم درآمده است، افزود: فرهنگ، هنر و موسیقی منطقه ظرفیت غنی­شدن وغنا بخشیدن را دارد و آثار نویسندگان در این زمینه می‌تواند کمک شایان و برجسته ای در این زمینه داشته باشد.

فرخنده هم چنین ضمن تقدیر از شرکت کنندگان در این دوره از جشنواره اظهارکرد: به طور قطع معرفی آثار برگزیده نباید متکی به این رویداد باشد و باید زمینه های معرفی بیشتر آثاری که در این رویداد معرفی شدند، فراهم شود.

بر اساس این گزارش؛ از میان 145 اثر رسیده به این دوره از جشنواره و پس از داوری آثار از سوی خانه کتاب و ادبیات ایران 6 اثر منتخب و 6 اثر شایسته تقدیر انتخاب و معرفی شد.

در بخش ادبیات و نثر معاصر کتاب «گاف» نوشته سارا گریانلو از سوی انتشارات صاد به عنوان اثر برگزیده معرفی شد.

در بخش ادبیات و شعر کردی کتاب‌های «تاوانبار» سروده علیرضا سپاهی لائین و «ب زمان کی دن» سروده برات قوی اندام از سوی انتشارات بیژن یورد به طور مشترک برگزیده شدند.

در بخش ترجمه کتاب «یوزپلنگ» نوشته بیژن نجدی و ترجمه «بهاره ضیغمی» که توسط انتشارات بیژن یورد منتشر شد به عنوان اثر برگزیده معرفی شد.

در بخش تاریخ، جغرافیا و استان شناسی نیز کتاب «گراتی، نگین اسفراین» نوشته محمد صادق مروی که از سوی انتشارات باغ کاغذی اسفراین و کتاب «آرزوی دیدار - مصاحبه دفاع مقدس» به قلم عاطفه طالب پور که توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده‌اند، به عنوان اثر برگزیده انتخاب شدند.

لازم به ذکر است؛ کتاب «بررسی نماد نقوش و نگاره های سفره کردی» نوشته معصومه ذوالفقاری در بخش هنرهای تجسمی، «قوشمه ساز پرواز» در بخش موسیقی اثر مهدی رستمی، مجموعه شعر «دوچنار» سروده حسن روشان و کتاب «تالک» ترجمه شعر کرمانجی به فارسی ترجمه شیرکوه پهلوانی در بخش ادبیات، کتاب «سلام آقا سید» به قلم علیرضا محمودی مظفر در بخش تاریخ، جغرافیا و مستند نگاری و کتاب «داماد کوچولو» در بخش کودک و نوجوان سروده زهرا داوری به عنوان آثار شایسته تقدیر قرار گرفت.

 گفتنی است، این رویداد فرهنگی در راستای توسعه فرهنگ نشر در جامعه، معرفی آثار فاخر مکتوب نویسندگان و ناشران، ارتقای سطح مطالعه و ترویج کتابخوانی در دو بخش برگزار شد که بخش موضوعی شامل آثار تالیف، ترجمه و تصحیح در موضوعات۱۰ گانه کلیات، فلسفه و روانشاسی، دین، علوم اجتماعی، علوم خاص، علوم کاربردی، هنر، ادبیات، تاریخ و جغرافیا و کودک و نوجوان است و بخش دیگر استان شناسی، زبان و ادبیات، گویش ها و خرده فرهنگ های استان که بخش ویژه این جشنواره است.

گفتنی است؛ در این مراسم از خانواده زنده یاد حاج داراب بدخشان؛ شاعر آیینی استان و انتشارات بیژن یورد تقدیر به عمل آمد‌.

لازم به ذکر است، سومین جشنواره انتخاب کتاب سال خراسان شمالی به دبیری «منیژه درتومیان» و به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و با همکاری معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

بیست‌و‌نهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از 24 آبان‌ماه آغاز شده و تا یکم آذرماه ١٤٠٠ با شعار «جای خالی را با کتاب خوب پُرکنیم» در سراسر کشور برگزار می‌شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز