نگاهی به ظرفیت تاریخی و گردشگری شهرهای زابل، قوچان و فسا در «فرهنگ شهر»

۱۴۰۰/۰۹/۰۳ - ۲۳:۰۸:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۵۵۷۹
نگاهی به ظرفیت تاریخی و گردشگری شهرهای زابل، قوچان و فسا در  «فرهنگ شهر»
فرهنگ شهر" رادیو فرهنگ که به بررسی ظرفیت های تاریخی و گردشگری استان‌های کشور می پردازد امروز شنوندگان را با ظرفیت های گردشگری شهرهای زابل، قوچان و فسا آشنا می کند.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ در برنامه «فرهنگ شهر» رادیو فرهنگ که به بررسی و معرفی ظرفیت های تاریخی و گردشگری شهرهای کشور اختصاص دارد امروز چهارشنبه ۳ آذر ماه، ظرفیت های تاریخی و گردشگری شهرهای زابل، قوچان و فسا معرفی و بررسی می شود.

امروزه صنعت جهانگردی در بسیاری از کشورهای نمودی از هویت فرهنگی یک کشور و یکی از منابع مهم کسب ارز است. توسعه صنعت توریسم برای کشورهای در حال توسعه که با معضلاتی چون نرخ بیکاری بالا محدودیت منابع ارزی و اقتصاد تک محصولی مواجه هستند از اهمیت فراوانی برخوردار است،  شهرها با ارائه خدمات مطلوب و درخور بسترمناسبی برای فعالیت های اقتصادی اجتماعی و فرهنگی انسان ها فراهم می آورند

در شهرهایی چون فسا، قوچان و زابل که در استان های مختلف کشورمان هستند بنا به تنوع اقلیمی و فرهنگی ظرفیت های تاریخی و گردشگری متفاوتی را می توان معرفی کرد .

زابُل، در استان سیستان و بلوچستان و است و دارای پیشینه‌ای اسطوره‌ای و تاریخی در روایات ملی و تاریخی ایران است. این شهر دیدنی‌های زیادی دارد که هر یک گواهی بر تاریخ غنی این منطقه است.

قوچان،  در استان خراسان رضوی است و در ۱۲۰ کیلومتری مشهد و در فاصله­ ۱۰ کیلومتری شهر کهنه قرار گرفته است. این شهر در کتب تاریخی با نام «خبوشان» یا «خوجان» شناخته می‌شود. همچنین برخی از تاریخ‌نویسان این شهر را با شهر باستانی «ارسکه» یا «اشک» یکی دانسته‌­اند. قوچان جزو معدود شهرهای استان خراسان رضوی است که با وجود داشتن مکان‌های توریستی فراوان توجه کم­تری به آن شده است، تپه چیلغانی، تپه‌ زوباران، تپه‌ فتح ­آباد، دره‌ شمخال، موزه­ مردم­‌شناسی، آرامگاه بابا حسندر روستای خسرویه، آب­گرم شهر کهنه، امام­زاده اسماعیل بن موسی بن جعفر در آبادی توده، قلعه­ تپه­ در ۱۵ کیلومتری شهر قوچان، مدرسه‌­ عوضیه، روستای گوگان و زادگاه جعفرقلی زنگلی ملک الشعرای کرمانج ازجمله جاذبه‌های دیدنی قوچان هستند

همچنین؛ فسا سومین شهر بزرگ استان فارس است .قدمت شهر فسا به ۷۵۰۰ سال پیش یعنی عصر هخامنشیان بر می گردد. نام فسا در لوح های گلی که در تخت جمشید موجود است به صورت (پسه) یا (باشیا) آمده است. این شهر علاوه بر بناهای تاریخی و مذهبی، با آب و هوای گرم و معتدلی که دارد دارای چشم  اندازهای طبیعی زیبایی نیز است .

علاقه مندان می توانند "فرهنگ شهر" را ساعت ۹:۰۰ به مدت ۹۰ دقیقه از گروه تاریخ و اندیشه رادیو فرهنگ روی موج اف ام ردیف ۱۰۶مگاهرتز و موج ای ام ردیف۵۸۵ کیلوهرتز بشنوند.

انتهای پیام/

نظر شما