پاسخ به پرسش‌های حقوقی بینندگان در سلام تهران؛

موجر تا اتمام قرارداد مستأجر حقّ درخواست تخلیه منزل را ندارد/ سرقفلی فقط برای املاک تجاری است نه مسکونی

۱۴۰۰/۱۰/۰۱ - ۱۰:۳۸:۰۸
کد خبر: ۱۲۷۶۹۶۳
موجر تا اتمام قرارداد مستأجر حقّ درخواست تخلیه منزل را ندارد/ سرقفلی فقط برای املاک تجاری است نه مسکونی
وکیل دادگستری و کارشناس حقوقی در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما، به پرسش‌های بینندگان پاسخ داد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ حسن فدایی در میز حقوق برنامه «سلام تهران» به پرسش‌های مردمی در خصوص دعاوی آپارتمان‌نشینی و موضوعاتی همچون اجاره، خرید و فروش املاک پاسخ داد. وی در پاسخ به پرسش یکی از بینندگان که پرسیده بود قرارداد اجاره‌ای دارم، اما کدرهگیری نگرفته‌ام، آیا ممکن است دچار مشکل حقوقی شوم؟، اظهار داشت: دچار مشکل حقوقی نمی‌شوید؛ قرارداد باطل نیست، مشکلی ندارد و به قوت خود باقی است؛ اما اگر بعدها دعاوی مطرح کنید، اگر این کد رهگیری نباشد، شاید آن زمان سند اعتبار نداشته باشد، اما خود قرارداد الان معتبر است.

این کارشناس حقوق درباره انعقاد قرارداد برای اجاره ملک به مدت کوتاه چند ماهه، گفت: قراردادهای یکساله رایج است و خیلی از مالکان هم تصور می‌کنند که باید ملک خود را به مدت یکسال اجاره دهند. در صورتی که همه چیز بستگی به توافق موجر و مستأجر دارد. ممکن است مبنای توافق آنها بین یک ماه تا یکسال باشد. بنابراین با توافق طرفین هیچ اشکالی در قرارداد چند ماهه وجود ندارد. البته موجر توجه داشته باشد که پس از انعقاد قرارداد، به هیچ عنوان حقّ بیرون کردن مستأجر زودتر از سررسید قراردادش را ندارد، مگر اینکه مستأجر بپذیرد.

وی در پاسخ به بیننده‌ای که پرسیده بود ملکی را خریده‌ام، اما شرط تنظیم سند رسمی ننوشته‌ام. الان که به اختلاف خوردیم، نمی‌دانم باید چه کار کنم؟، تصریح کرد: نوشتن الزام به تنظیم سند نیاز نیست. وقتی یک نفر ملکی را می‌فروشد باید در یک موعد، ملک را به نام خریدار سند بزند؛ حال بعضی‌ها یک زمان مشخص می‌کنند و برای عدم انجام تعهد در آن زمان وجه التزامی معین می‌کنند. بنابراین نوشتن الزام تنظیم سند خیلی مهم نیست.

وکیل دادگستری در پاسخ به اینکه چطور فروشنده را مجبور به تحویل ملک و تنظیم سند کنیم؟، گفت: وقتی یک نفر یک ملک را می‌خرد، ترس و واهمه دارد که نکند خریدار ملک را تحویل ندهد، یا سندش را تنظیم نکند. در قولنامه و بیع‌نامه‌ها یک شرطی وجود دارد که اگر طرفین توافق کردند در یک تاریخ مشخص برای ثبت سند در دفترخانه حاضر شوند و فروشنده در آن تاریخ حاضر نشد، باید روزانه یک میلیون تومان به عنوان وجه التزام تأخیر در انجام تعهد بپردازد. زمانی که خریدار در دفترخانه حاضر می‌شود و فروشنده سر قرار نمی‌آید، باید گواهی عدم حضور از دفترخانه بگیرد که براساس آن جریمه روزانه محاسبه می‌شود.

فدایی درباره حقّ سرقفلی و کسب‌وپیشه از مستأجری در ملک مسکونی که حدود 10 سال ساکن بوده است، گفت: حقّ سرقفلی و کسب‌‌وپیشه فقط برای املاک تجاری است و املاک مسکونی آن را ندارند.

گفتنی است برنامه «سلام تهران» برنامه صبحگاهی گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۶:۳۰ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ورزشی با اجرای مصطفی امامی و صدیقه مرادی روی آنتن شبکه پنج می‌رود.

انتهای پیام//

نظر شما