معرفی کتاب؛

«خبرنگاری، اخبار جعلی و اطلاعات غلط» کتابی برای کشف و مقابله با اخبار جعلی

۱۴۰۰/۱۰/۲۵ - ۰۴:۵۹:۰۰
کد خبر: ۱۲۸۵۴۲۹
«خبرنگاری، اخبار جعلی و اطلاعات غلط» کتابی برای کشف و مقابله با اخبار جعلی
کتاب «خبرنگاری، اخبار جعلی و اطلاعات غلط» حاصل دانش و تجربه کارشناسان برجسته جهانی در حوزه مقابله با اخبار جعلی است.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، کتاب «خبرنگاری اخبار جعلی و اطلاعات غلط» دستنامه ای برای نگاه انتقادی به نقش فناوری های دیجیتال و پلتفرم های اجتماعی که منجر به اختلال اطلاعاتی در فضای مجازی می شوند. کتاب به ابتکار یونسکو برای مقابله با اخبار جعلی و اطلاعات غلط از طریق رسانه ها، سواد رسانه ای، راستی آزمایی و مقابله با سوء استفاده های آنلاین تالیف شده است و برای استادان و دانشجویان ارتباطات و روزنامه نگاری، احزاب سیاسی، ناظران انتخاباتی و در مجموع کسانی که در رسانه های جمعی و اجتماعی فعالیت می کنند مفید خواهد بود.

کتاب «خبرنگاری اخبار جعلی و اطلاعات غلط» منبعی عالی برای تمام کسانی است که سروکارشان با اخبار است. روزنامه‌نگاران، کسانی که اخبار را به صورت جدی دنبال می‌کنند و به طور کلی هرکسی که دوست دارد درباره‌ی آن چیزی که می‌خواند، اطلاعاتی دقیق داشته باشد، کتاب اخبار جعلی و اطلاعات فریب‌کارانه را اثری خواندنی می‌یابد.

بخش‌هایی از کتاب:

 چه بخواهیم و چه نخواهیم امروز ما با انبوهی از اخبار و اطلاعات غلط، گمراه کننده و دروغ مواجهیم و آثار چنین اطلاعاتی در جامعه در سال های اخیر بسیار گسترده بوده است. شایعه متعلق به امروز و دیروز نیست و قدمتی دیرینه دارد اما سرعت شیوع ویروسی اخبار جعلی پس از پیدایش اینترنت و فناوری های نوین ارتباطی با گذشته قابل مقایسه نیست.

اما آیا همه اطلاعات منتشر شده غلط یا گمراه کننده است؟ پاسخ به این پرسش به طور قطع منفی است زیرا اینترنت بستری برای هر دو نوع اخبار و اطلاعات است: اطلاعات صحیح و غلط. هر چند حتی اطلاعات غیرواقعی، نادرست یا دیده نشده نیز اطلاعات است، آن چه اهمیت دارد کشف حقیقت در میان این حجم وسیع از اطلاعات است یعنی تشخیص اطلاعات درست از اطلاعات نادرستی که ظاهر درستی دارند. در چنین شرایطی، وظیفه دانش بررسی حقیقت است. با وجود نگاه خوش بینانه به فناوری و ( هوش جمعی ) توسعه اینترنت به ایجاد اتاق های پژواک و فراهم کردن بستری برای رشد اطلاعات غلط کمک کرده است و... .

انتهای پیام //

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز