وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

نمایشگاه کتاب فرصتی برای گسترش مودت میان ملل مختلف است

۱۴۰۱/۰۲/۲۰ - ۲۰:۳۳:۱۷
کد خبر: ۱۳۲۷۶۰۳
نمایشگاه کتاب فرصتی برای گسترش مودت میان ملل مختلف است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در افتتاحیه سی و سومین نمایشگاه کتاب بین‌المللی تهران، گفت: نمایشگاه بین المللی کتاب فرصت خوبی برای گسترش مودت و محبت میان ملل مختلف است.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛  محمدمهدی اسماعیلی امروز -سه شنبه بیستم اردیبهشت‌ماه- در مراسم افتتاحیه سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب در مصلی امام خمینی (ره) تهران، اظهار کرد: نمایشگاه کتاب بعد از چند سال وقفه به دلیل شیوع کرونا برگزار می‌شود، چند ماه قبل در ستاد ملی کرونا که در پی دریافت مجوز برپایی نمایشگاه بودیم و این سوال مطرح بود که آیا کرونا اجازه برپایی نمایشگاه را خواهد داد؟

وی با بیان اینکه با همت تمام مردم به ویژه بهداشت و درمان و اقدامات دولت سیزدهم فرصت برگزاری بزرگترین جشنواره فرهنگی در قالب نمایشگاه کتاب فراهم شده است، گفت: از همراهی و همکاری کشورهای همسایه به ویژه وزیر فرهنگ کشور لبنان، تشکر می‌کنم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: امسال برای برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب، همکارانم با زحمات طاقت‌فرسا مواجه بودند و فرصت اندکی برای آماد سازی نمایشگاه داشتیم.

وی افزود: امسال بیش از ۹۰ هزار مترمربع در اختیار نمایشگاه بین‌المللی کتاب قرار گرفته و تقریباً از تمام فضای مستقل مصلی امام خمینی (ره) برای نمایشگاه بهره بردیم.

اسماعیلی تصریح کرد: در نمایشگاه امسال بنا داشتیم یک فصل ممیزه روشنی نسبت به دوره‌های قبل داشته باشیم، کرونا در کنار تمام تلخی‌ها فرصت‌هایی را برایمان ایجاد کرد که تجربه برگزاری نمایشگاه کتاب به صورت مجازی از آن جمله است.

وی ادامه داد: در نمایشگاه مجازی کتاب دوره گذشته حدود یک میلیون ۳۵۰ هزار جلد کتاب از ۲۹۰۰ روستا و ۱۲۰۰ شهر کشور خریداری شده بود که این نوید خبرهای خوشی است، لذا بر این اساس نمایشگاه بین‌المللی کتاب به صورت مجازی نیز در کنار برپایی نمایشگاه فیزیکی، برگزار می‌شود و در این مسیر شرکت پست جمهوری اسلامی نیز ما را همراهی می‌کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در بخش بین‌المللی نمایشگاه بیش از ۳۲ کشور حضور دارند، کشور قطر مهمان ویژه نمایشگاه است و وزیر فرهنگ آن به زودی در محل نمایشگاه حضور می‌یابد.

وی با بیان اینکه ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی از مهم‌ترین ابزار فرهنگ است، گفت: بخش‌های مختلف از مجموعه فرهنگی کشور مأموریت نمایش کتاب‌های فارسی که به زبان‌های خارجی چاپ شده است، را دارند.

اسماعیلی تاکید کرد: نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرصت خوبی برای گسترش مودت و محبت میان ملل مختلف است.

وی اضافه کرد: مهم‌ترین دغدغه‌ای که در حوزه نشر داریم بحث کاغذ است و دراین خصوص حق با ناشران و رسانه‌ها است، تلاش‌های خوبی در این مسیر انجام داده‌ایم و سعی در طی کردن فرایندهای لازم برای تأمین نیازهای ناشران داریم، البته خودکفایی کامل در تولید و تأمین کاغذ مورد نیاز و حتی ورود به عرصه صادرات آن جز سیاست‌های پیش‌رو است‌.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: موضوع کتابخانه‌های عمومی از جمله سیاست‌های مهمی است که در دولت به دنبال ترویج آن هستیم، امروز بیش از سه هزار کتابخانه عمومی در کشور فعال است و بر این اساس در هر استان شاهد اتفاقات خوبی در عرصه کتابخانه عمومی هستیم. سیاست قطعی حمایت از توسعه کتابخانه‌های عمومی است که این موضوع به نهضت نشر و کتابخانه‌ای کمک می‌کند.

وی افزود: سیاست دیگر وزارت فرهنگ و دولت مردمی حمایت از ایجاد و گسترش کتاب‌فروشی‌ها در کشور است، زیرا کتاب فروشی‌ها نماد فرهنگ کشور هستند، امروز حال خوشی از کتاب‌فروشی‌ها سراغ نداریم، رشد کمی و کیفی کتاب‌فروشی‌ها در سراسر کشور از اولویت‌های مهم است، همچنین در موضوع کتاب به عنوان یک رسالت قطعی تکالیف روشنی را برای خود وضع کردیم.

انتهای پیام//

نظر شما