مساجد مهمترین پایگاه دستیابی به تمدن نوین اسلامی است

۱۴۰۱/۰۲/۲۴ - ۰۳:۵۰:۲۶
کد خبر: ۱۳۲۸۵۱۹
مساجد مهمترین پایگاه دستیابی به تمدن نوین اسلامی است
محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ در اختتامیه رویداد ملی فهما و معرفی شهر مشهد مقدس به عنوان پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران اسلامی گفت: مساجد مهمترین پایگاه شکل گیری انقلاب اسلامی و رسیدن به تمدن نوین اسلامی و جامعه مهدوی محسوب می شوند.

به گزارش خبرگزاری برنا، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ در آیین پایانی رویداد ملی فهما که ظهر امروز جمعه در مشهد مقدس برگزار شد، گفت: کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در ۲۶ هزار مسجد سراسر کشور فعال هستند و حدود ۲۰ هزار کانون در این دوره فهما مشارکت دارند.

وزیر فرهنگ‌ در دولت مردمی با اشاره به اینکه مردمی سازی فرهنگ و هنر اولویت اصلی این وزارتخانه است افزود: اعضای کانون های فرهنگی مساجد باید در خدمت جهاد تبیین باشند و پرچم این جهاد بزرگ را در دستان خود بگیرند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: یکی از  برنامه‌های اصلی  وزارت فرهنگ در راستای مردمی کردن مقوله فرهنگ و هنر، توجه ویژه به فعالیتهای فرهنگی هنری مساجد است بطوری که مساجد پایه اصلی امور فرهنگی و هنری کشور شود. همچنین شبکه گسترده مساجد، شبکه اصیل فرهنگی در سازماندهی همه حرکت های بزرگ تاریخ معاصر بوده و امام(ره) در مسیر اهداف متعالی انقلاب اسلامی، از چنین سازمان منسجمی برخوردار بود و به محض اینکه امام خمینی (ره) بیانیه ای صادر می کردند در این شبکه گسترده توزیع می شد، پس با این اوصاف ما هم باید از این شبکه فوق العاده که در مساجد در اختیار داریم‌، بهترین استفاده ممکن را داشته باشیم زیرا متاسفانه بعد از انقلاب اسلامی از پناسیل گسترده مساجد تا حدودی غفلت شدیم و تمرکز فعالیت های فرهنگی هنری از مسجد به سایر بخش ها منتقل شد.

وی با بیان اینکه مساجد مهمترین پایگاه شکل گیری انقلاب اسلامی و رسیدن به تمدن نوین اسلامی و جامعه مهدوی هستند، خاطرنشان کرد: امام خمینی (ره) مسجد را سنگر می دانستند و در دولت مردمی این جمله امام (ره) را در پیشانی فعالیت های فرهنگی هنری قرار می دهیم و با استفاده از این ظرفیت بزرگ همه مطالبات انقلاب را اجرایی خواهیم کرد.

اسماعیلی افزود:شبکه گسترده و اصیل فرهنگی مساجد، هیاتها، تکایا و امازاده‌ها در حرکت‌های بزرگ تاریخ معاصر ایران تاکنون نقش بسزایی داشته‌اند.

وی ادامه داد: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی امام راحل رادیو، تلویزیون و روزنامه برای بیان نظرات خود در اختیار نداشت ولی با سازمانی که در شبکه مساجد و تکایا وجود داشت بیانیه‌ها، پیام و نوارهای صوتی او به سرعت تکثیر و اطلاع رسانی می‌شد.

او اظهار کرد: در برهه‌ای توجه به کانون مساجد کمرنگ شد و سعی شد تا از ظرفیت سایر بخش‌های دیگر استفاده شود ولی به هیچ عنوان جایگاه مساجد را پیدا نکرد.

وی با اشاره به اینکه مساجد مهمترین پایگاه شکل‌گیری، تدوام، تثبیت و رسیدن به جامعه مهدوی است، افزود: امام راحل مساجد را سنگر می‌دانستند که باید حفظ شود و بر همین اساس در این دولت سعی شده است تا به مساجد توجه ویژه‌ای شود.

لازم به ذکر است، در مراسم اختتامیه سومین رویداد ملی فهما، «مشهد مقدس» به طور رسمی به عنوان پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران اسلامی (فهما) معرفی شد. همچنین در پایان این مراسم از خانواده شهدای ماه رمضان حرم رضوی و جانباز این واقعه جانگداز با حضور وزیر فرهنگ تقدیر شد.

انتهای پیام //

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز