گزارش آنچه در اولین برنامه «هفت» سال ۹۴ گذشت

۱۳۹۴/۰۱/۲۲ - ۱۰:۱۸:۳۲
کد خبر: ۲۷۶۴۷۲
گزارش آنچه در اولین برنامه «هفت» سال ۹۴ گذشت
«نادر طالب‌زاده» و «حبیب احمدزاده» در برنامه جمعه شب «هفت» به بازخوانی دیدگاه‌های شهید آوینی پرداختند و سازندگان دو فیلم «رخ دیوانه» و «انارهای نارس» دیگر مهمانان اولین برنامه «هفت» در سال 94 بودند.

به گزارش خبرگزاری برنا، محمود گبرلو در صحبت‌های آغازین خود در اولین برنامه هفت در سال 94 ضمن تبریک سال نو گفت: امیدوارم سینماگران ایرانی در سال جدید برنامه‌های موفقیت آمیزی را داشته باشند و سینمای ایران دارای گردش اقتصادی پررونقی باشد.

وی همچنین ضمن تبریک ولادت باسعادت حضرت فاطمه زهرا (س) و روز زن گفت: در سال‌های اخیر، خانم‌های موفقی در عرصه سینما فعال بوده‌اند و باعث ارتقاء و پیشرفت سینمای ایران شده‌اند. خانم‌های سینمای ایران نجیب ترین خانم‌ها در سطح جهان هستند و سعی می‌کنند با تلاش عاشقانه و صادقانه به مردم کشورشان خدمت کنند و شخصیت بسیار مناسب و خوبی را از زنان و مادران ایرانی ارائه دهند. برای تمامی این عزیزان آرزوی موفقیت و سربلندی داریم.

گبرلو همچنین در سرمقاله برنامه «هفت» به نامگذاری سال 94 به عنوان سال همدلی و همزبانی دولت و ملت از سوی رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و از سینماگران خواست تا به تأسی از این رهنمود، با همدلی و همزبانی رفتار کنند. او به این نکته اشاره کرد که گرچه اختلاف سلیقه وجود دارد اما وقتی با همدلی و همزبانی دستیابی به یک هدف غایی را مدنظر قرار دهیم، خواهیم توانست گام‌های موثری در ارتباط با مخاطبان سینمای ایران برداریم. 

در بخش نخست هفت به خبرهای سینمایی اختصاص داشت که محمد صادق لواسانی برای نخستین بار در این برنامه زنده، پشت تریبون مخصوص «اتاق خبر» قرار گرفت و در مقابل سردبیر برنامه، به ارائه رخدادهای مختلف یک ماه اخیر سینمای ایران پرداخت و برخی گزارش‌های تصویری مربوطه نیز در این بین روی آنتن رفت.

 

طالب‌زاده: آوینی در تمام تاریخ جریان دارد

بخش بعدی برنامه به بازخوانی اندیشه‌های شهید سیدمرتضی آوینی با حضور حبیب احمد زاده (نویسنده و کارشناس فرهنگی) و نادر طالب زاده (کارگردان و کارشناس فرهنگی) اختصاص داشت. در بخشی از این میزگرد، نادر طالب‌زاده در پاسخ به این سئوال که چگونه می‌توان شهید آوینی و اندیشه‌های او را به جوانان معرفی کرد، گفت: آوینی انسانی عاشق، متمرکز و خوش سلیقه بود. مرتضی به ویژه در سال‌های آخر حیات خود، آثار مکتوب باارزشی از خود به جای گذاشت. او همچنین دارای آثار تصویری جاودانه‌ای است. صحبت‌های آوینی، صحبت‌های جاری آینده جهان است. وی ادامه داد: شهید آوینی آرشیتکت و آشنا به تاریخ هنر، نقاش، شاعر و داستان نویس و آشنا به تاریخ و فلسفه غرب بود.

احمدزاده در ادامه این بحث گفت: اگر برنامه‌های نوشته شده جنگ ایران و عراق به دست خارجی‌ها داده شود، آنها تنها به تسلیحات توجه می‌کنند و برنامه‌سازان ایرانی بیشتر به مردمی بودن جنگ توجه دارند، اما شهید آوینی به لایه‌ای می‌پردازد که اگر صدا و نریشن او در آن فیلم مستند نباشد، کسی در خارج از ایران متوجه این لایه نخواهد شد.

وی افزود: با مکتب شهید آوینی دچار آسیب شناسی شده‌ایم که این امر به علت تنبلی ماست، ما دوست داریم شهدا به جای ما، همه کارها را انجام دهند، ما باید ادامه دهنده کار و راه شهدا باشیم. شهید آوینی از جمله انسان‌هایی است که با طی کردن پله‌ها، به قله‌ای می‌رسد.  ما این پله‌ها را در مورد شهدای دیگر، به علت تبلیغات غلط نمی‌بینیم. ضمن آن که شهید آوینی دارای یک سیرو سلوک مبتنی بر شناخت است.

طالب‌زاده در بیان چگونگی پیدا کردن راه درست نگاه به اندیشه‌های آوینی گفت: شهید آوینی برای بسیاری از افراد حتی در حوزه هنری نیز ناشناخته بود، کسانی هم که او را می‌شناختند اجازه نمی‌دادند که در زمان خودش صحبت کند، کسانی هستند که از موقعیت آوینی استفاده می‌کنند، اما کارهایی که می‌سازند، مربوط به او نمی‌شود.

وی ادامه داد: آوینی انسان آگاه و با اطلاعی بود، نقدهای تند و صریحی درباره بعضی افراد و گروه‌ها می‌نوشت، به نقد برخی از فیلمسازان سکولار می پرداخت، اعتماد به نفس بالایی داشت اما نقدهایش به دلیل منطقی و مستدل بودن مورد تأیید همگان، حتی مخالفین قرار می گرفت.

طالب‌زاده در ادامه گفت: اکنون شاهد اتفاقاتی در دنیای اسلام هستیم که شهید آوینی، سال‌های قبل در فیلم‌هایش بیان کرده بود. او مانند حافظ تنها متعلق به زمان خودش نبود و در تمام تاریخ جریان دارد.

 

احمدزاده: اندیشه آوینی اگر صادقانه نقل نشود، کلیشه می‌شود و کارایی ندارد

جبیب احمدزاده دربخش دیگری از برنامه «هفت» در مورد کلیشه ساختن کارها و گفتار آوینی گفت: اندیشه شهید سید مرتضی آوینی به صورت کلیشه‌های مستعملی در دست عده‌ای قرار گرفته است و اگر صادقانه نقل نشوند کارایی زیادی نخواهند داشت، بنابراین باید صادقانه حفظ و مورد استفاده قرار گیرد.

گبرلو در ادامه به فعالیت شهید آوینی در تولید فیلم‌های مستند اجتماعی اشاره کرد و متذکر شد که باید نگاه سینمایی او ادامه پیدا کند. در این بخش طالب‌زاده در خصوص همکاری خود با شهید آوینی در فیلم مستند «خنجر و شقایق» گفت: این فیلم یکی از آخرین کارهایی بود که توسط تلویزیون به صورت ناقص پخش شد و درگیری‌هایی در این مورد صورت گرفت، مرتضی متنی را در رابطه با وضع جهان اسلام بعد از فروپاشی شوروی نوشته بود، بعد از اینکه فیلم به صداو سیمای وقت تحویل داده شد، صدای شهید آوینی در این فیلم حذف شد و  جنجالی برسر این موضوع به وجود آمد...

احمدزاده در پاسخ به این سئوال که چگونه یک فیلمساز می‌تواند به عنوان فرمانده فرهنگی جامعه، باعث ترسیم آینده باشد، گفت: یک مشکلی از زمان کشف سینما اتفاق افتاده است که ما رابطه‌ای مجازی با دنیای سینما برقرار کرده‌ایم که به عنوان اصل تلقی شده و دنیای واقعی را فرع فرض کرده‌ایم.

وی در ادامه افزود: در بحث دفاع مقدس، جوهره عملی وجود دارد که شهید آوینی در کارهایش به آن پرداخته است.

طالب زاده در ادامه صحبت‌های احمدزاده گفت: نفوذ فرهنگ و انقلاب اسلامی در بسیاری از کشورها قابل مشاهده است.

احمدزاده در مورد نفوذ فرهنگ اسلامی گفت: دلیل با نفوذ بودن انقلاب اسلامی این است که سقف بالایی برای استانداردهای انسانی قائل شده است و برخلاف کشورهای دیگر حامی هم پیمانانش است.

طالب زاده در پایان صحبت‌های خود گفت: ضرباهنگ زمان، بهترین ایجاد کننده تحول است، انسان باید در زمان حال به تکلیفش عمل و انجام وظیفه کند. اکنون نظاره گر یک برکت جاری هستیم که تحولات هسته‌ای و ... باعث موضوع شدن ایران در محافل بین‌المللی شده است.

 

داوودی: در «رخ دیوانه» جوانان را مورد قضاوت قرار ندادیم

در ادامه برنامه «هفت» گزارش «محسن سرافراز» از اکران نوروزی فیلم‌های روی آنتن رفت و در بخش دیگر، برنامه هفت میزبان عوامل فیلم «رخ دیوانه» بود، میهمانان این بخش ابوالحسن داوودی(کارگردان) و بیتا منصوری(تهیه کننده) بودند که به بررسی فیلم و وضعیت سینمای ایران پرداختند.

ابوالحسن داوودی درباره فروش فیلم «رخ دیوانه» گفت: این فیلم فروش مناسبی داشته ولی اطلاع‌رسانی مناسبی نداشته است. امیدوارم براساس نامگذاری امسال که «همزبانی و همدلی» است، این اتفاق در سینمای ایران رخ دهد. سینما به عنوان بزرگترین ابزار فرهنگی می‌تواند باعث نشان دادن اقتدار ایران باشد و تلویزیون هم می‌تواند در این زمینه سهیم باشد. فیلم‌های امسال از کیفیت بالاتری برخوردارند، در زمینه انتخاب مخاطب هم وضعیت به همین صورت است.

داوودی درباره در مورد مخاطبین «رخ دیوانه» گفت: رویکرد اصلی فیلم درباره جوان‌ها، دنیای مجازی و هویتی که بر اساس این دنیای مجازی شکل گرفته است بود، به همین جهت جوانان، اولین گروه مخاطب این فیلم هستند، ولی شکل فیلمسازی‌ام به گونه‌ای است که همواره برای مخاطب عام، فیلم می‌سازم.

رئیس شورای صنفی نمایش در پاسخ به این که نمایش فیلم‌های مفرح در ایام نوروز چقدر ضرورت دارد و به نفع رونق سینماهاست، گفت: در ایام نوروز نباید تنها فیلم‌های کمدی به نمایش در بیایند، بلکه باید در اکران فیلم‌ها، تنوع وجود داشته باشد ضمن آن که ظرفیت فیلم‌های مفرح سینمای ایران نیز به حدی نیست که بتوان همه آنها را در اکران نوروز اکران کرد.

داوودی در مورد ساختن فیلم‌هایش بر اساس سقف سلایق مردم گفت: شاید به ندرت بتوانیم به سقف سلیقه مردم برسیم چون سقف سلیقه مردم بالاست، در جامعه هفتاد میلیونی، نمی‌توان خط مشخصی را به عنوان سلیقه مردم تعیین کرد، سلیقه مردم طیفی است که از سطح پایین  شروع می شود و تا بالا ادامه دارد، بر اساس تحقیق جامعه شناسی، حد وسط بین این دو را به عنوان معیار قرار می‌دهیم، فیلمسازان و برنامه‌سازان تلویزیون گروه پیشاهنگ و تعیین کننده حد این سلایق هستند.

کارگردان فیلم «رخ دیوانه» در خصوص دشواری‌های ساختن فیلم برای جوانان گفت: در فاصله پنج سالی که از سینما دور بودم، تصمیم گرفتم تحقیقاتی در مورد جوانان انجام دهم و شکافی که بین جوانان و نسل‌های قبل ایجاد شده، در سینما مورد ارزیابی قرار گیرد. من و آقای گوهری نویسنده فیلمنامه، تصمیم گرفتیم که به هیچ وجه، جوانان را مورد قضاوت قرار ندهیم.

وی در ادامه افزود: هر اندازه ابزار فیلمسازی و ساخت فیلم آسان‌تر شود، رویکرد اهالی سینما به خصوص جوانان نسبت به این مسئله، شتاب زده تر و زودگذرتر می‌شود. بسیاری از فیلمسازان با ورود ابزار دیجیتال، این موضوع را بیشتر در جهت اقتصاد معنا کردند در حالی که فیلمسازی کار بسیار سخت و پیچیده‌ای است.

 

منصوری: فروش رخ دیوانه پس تعطیلات افزایش یافته است

بیتا منصوری تهیه کننده «رخ دیوانه» نیز در تأیید سخنان داوودی گفت: شورای صنفی حرمتی را برای مخاطبین قائل شده که فیلم‌هایی را در ژانرهای مختلف برای اکران عرضه کنند و به بینندگان، حق انتخاب دهد.

وی در خصوص تعداد مخاطبان این فیلم گفت: به قول برخی از دوستان و صاحبان سینما شاید تعداد مخاطبین، مربوط به عدم اطلاع رسانی صحیح و همزمانی شروع اکران فیلم با ایام فاطمیه و یا تعطیلات نوروز باشد اما بعد از تعطیلات بر میزان مخاطبان فیلم افزوده شده است.

منصوری در مورد به وجود آمدن مشکل سرمایه در زمان تولید فیلم گفت: بعد از جشنواره سی و دوم با مشارکت فارابی اقدام به درخواست پروانه ساخت مجدد کردم و ترجیح دادم در کنار آقای داوودی بتوانم سرمایه‌ای را جذب کنم و بتوانم کارم را پیش ببرم اما برخی از سرمایه گذاران (شاید به دلیل اتفاقی که برای آخرین فیلم ما «زادبوم» افتاده بود) اعتماد چندانی به ما نکردند، ولی خوشحالم که توانستم این فیلم را به پایان ببرم و از بازتابش در جشنواره راضی هستم.

منصوری درباره فروش فیلم گفت: از فروش فیلم راضی هستم، به آمار و اعداد توجه زیادی ندارم، خوشحالم که توانستیم ارتباط گسترده‌ای با مردم برقرار کنیم ضمن آن که قرار است آمار رسمی فروش‌ فیلم‌ها از طرف شورای صنفی اکران اعلام شود.

داوودی در مورد گرانی قیمت بلیت‌ها و تاثیرش بر استقبال مردم گفت: قرار بود بلیت سینماها در روزهای تعطیل( پنجشنبه و جمعه) با نرخ هشت هزار تومان فروخته شود و سایر روزها بر طبق روال قبل باشد، ایام نوروز هم چون جزو روزهای تعطیل بود به همان قیمت فروخته شد.

داوودی با اشاره به اینکه از نظرات منتقدان استقبال می‌کند، گفت: نظرات مثبت و منفی در خصوص این فیلم را خواندم و به نکات جالبی رسیدم، برای همه این نظرات احترام قائل هستم.

داوودی در پایان گفت: مسئولان باید با لطف و کمکشان این امکان را به ما بدهند تا مخاطبین بیشتری داشته باشیم.

 

مصطفوی: «انارهای نارس» حاصل چند سال دوندگی است

برنامه هفت در بخش پایانی میزبان مجیدرضا مصطفوی (کارگردان فیلم انارهای نارس) از جمله آثار اکران هنر و تجربه بود. مصطفوی در این بخش در تعریف سینمای هنر و تجربه گفت: تعریف‌های متفاوتی از آثار هنر و تجربه می‌شود، یکی از آنها تعریف بین‌المللی است که درباره شکل گیری سینمای هنر و تجربه و سینمای مستقل و نحوه اکران فیلم‌ها گفتگو می‌کند، در کشور ما مفاهیم بومی‌تری به آن  افزوده می‌شود و علاوه بر این مفاهیم، حوزه توزیع و عرضه این فیلم‌ها نیز مورد نظر است. آثاری که عمدتا با هزینه‌های شخصی ساخته می‌شوند.

وی در خصوص فیلم «انارهای نارس» گفت: این فیلم ماحصل چند سال دوندگی من به عنوان فیلمساز اول بود که مجوز سینمایی نگرفت ولی به هر صورت این فیلم را با پروانه ویدئویی ساختم و فیلم برنده دو سیمرغ شد.

این کارگردان در پاسخ به این پرسش که چرا فیلمش را با وجود برخورداری از مختصات غیرتجربی، در گروه هنرو تجربه اکران کرد، افزود: این فیلم با پیشنهاد آقای «علم الهدی» در بخش هنر و تجربه به صورت گسترده و با سالن‌های کمتر، به نمایش گذاشته شد.

وی در ادامه درباره فیلمسازی نسل جوان سینمای ایران با هدف حضور در مجامع جهانی گفت: این رویه، صرفا قابل انتقاد نیست، به ویژه که به فیلم «انارهای نارس» هیچگاه برچسب سیاه نمایی زده نشد ولی در کل؛ اتفاق بدی نیست که یک فیلم با سرمایه شخصی به عنوان نماینده سینمای ایران، در خارج از کشور نمایش داده شود و مورد استقبال جشنواره‌های و صاحب‌نظران قرار گیرد.

مصطفوی درباره حرف و پیام فیلم «انارهای نارس» گفت: با وجود همه مشکلات، باز می‌توان روابط انسانی مانند، ایثار، گذشت، ایمان و... را حفظ کرد و آنها را در زندگی به کار گرفت، در این فیلم بیشتر در مورد ایثار زن ایرانی حرف زده شده است.

کارگردان «انارهای نارس» در مورد نحوه کار با بازیگران گفت: بازی خانم نعمتی خاص و متفاوت است و آقای بازغی هم همواره یار و همراه کارگردانان اول بوده و علاقمند کمک کردن به فیلمسازان مستقل و فیلم اولی است.

وی با اشاره به این که تهیه کنندگی این کار بر عهده خودم بود و بودجه هم شخصی بود و توسط دوستان تأمین شد، در تعریف سینمای مستقل گفت: اولین تعریف از این گونه سینما این است که به صورت خصوصی اداره شود ولی هر فیلم خصوصی نمی‌تواند مستقل باشد، سینما باید از نظر ایده و تفکر نیز مستقل باشد.

مصطفوی در باره تجربه خود در خصوص فیلم «انارهای نارس» گفت: مهمترین تجربه صبور بودن و صادقانه عمل کردن بود.

مصطفوی در خصوص نیازهای فیلمسازان جوان ایرانی در گروه هنر و تجربه گفت: در کشورهایی که سینمای مستقل قابل اعتنا و قابل قبول دارند، ابزارهایی مختص برای سینماگران جوان و سالن های ثابت برای نمایش فیلم در نظر گرفته‌اند، یعنی اینکه سازوکار تولید و عرضه هدفمند و قانونمند شده است، در ایران اما متأسفانه هزینه این ابزارها گران است و سینما توان پرداخت این هزینه‌ها را ندارد.

وی در مورد ساخت فیلم‌های سفارشی بیان کرد: با سینمای نفتی موافق نیستم، بودجه‌ای که برای زیرساخت سینما در اختیار وزارت ارشاد است، نباید برای ساخت و اکران فیلم‌های سفارشی (یا فیلم‌های فاخر) به مصرف برسد. البته شاید ساخت فیلم سفارشی در چارچوب سینمای ما باشد اما نباید همه هزینه صرف این کار شود، این هزینه ها باید صرف زیرساخت‌ها شود.

مصطفوی در پایان گفت: باید به هنر و تجربه به عنوان جریان فرهنگی تازه تأسیس، توجه بیشتر شود و بهای بیشتری در این زمینه پرداخت شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز