پوریا عالمی: من دزد کتاب نیستم

۱۳۹۴/۰۶/۱۴ - ۱۵:۰۲:۴۱
کد خبر: ۳۱۴۷۷۹
پوریا عالمی: من دزد کتاب نیستم
یک نویسنده و طنز‌پرداز از خوانندگان کتاب‌های خود و از اهالی فرهنگ درخواست کرد که کتاب‌ها را به صورت غیرقانونی در اینترنت دانلود نکنند، چراکه این کار یک نوع دزدی محسوب می‌شود.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا  به نقل از سایت فیدیبو، پوریا عالمی در باره انتشار نسخه‌های الکترونیک غیر قانونی گفت: «همانطور که برداشتن کتاب از کتابخانه یا کتابفروشی دزدی محسوب می‌شود، در اینترنت هم دانلود کردن غیرقانونی کتاب،‌‌ همان کتاب دزدی است.»

وی افزود: «من اگر بخواهم در اینترنت، کتاب بخوانم آن را حتما می‌خرم. چرا که با دانلود غیرقانونی کتاب و کپی کردن کتاب‌های تالیفی و یا ترجمه، آسیب جدی به صنعت نشر وارد می‌شود.»

نویسنده کتاب آسانسورچی درباره گسترش فرهنگ کتابخوانی گفت: «من یک شهروند اینترنت هستم، اما واقعیت این هست که خواندن جملات قصار چیز زیادی به دانش ما اضافه نمی‌کند و ما باید کتاب بخوانیم.»

پوریا عالمی درباره کمپین رصد (نه به دانلود غیرقانونی کتاب) گفت: «هم اکنون سایت‌هایی هستند که کتاب‌ها را بدون اجازه ناشر برای فروش یا به صورت رایگان می‌گذارند و بودن رصد در این میان بسیار خوب و موثر است. رصد می‌تواند مانند یک پلس عمل کند و کسانی که کتاب دزدی را روی سایت‌های خود می‌گذارند، معرفی کند. اما فکر می‌کنم ما بیشتر از آنکه به پلیس نیاز داشته باشیم نیاز به یک فرهنگ عمومی داریم. نیاز به فرهنگی که اگر دیدیم کتابی به صورت غیرقانونی و بدون اجازه ناشر و نویسنده در اینترنت قرار دارد، آن را دانلود نکنیم.»

به تازگی سایت رصد rasad. fidibo. com با شعار#من_دزد_کتاب_نیستم و با هدف جلوگیری از دانلود غیرقانونی کتاب در فضای اینترنت فعالیت خود را آغاز کرده است.

برطبق قانون حمایت حقوق مولفان و مصنفان و هنرمندان مصوب ۳۱ مرداد ۱۳۸۹ در مجلس شورای اسلامی، حقوق معنوی پدیدآورنده محدود به زمان و مکان نیست و غیر قابل انتقال است و مدت حمایت از اثر، پنجاه سال بعد از فوت پدیدآورنده خواهد بود. بنابراین دانلود غیرقانونی آثاری که نسخه چاپی آن در کتابفروشی‌ها موجود است، موجب زیان به پدیدآورنده و ناشر می‌شود.

در همین حال سایت رصد وظیفه دارد که با مدیران سایت‌هایی که نسخه غیرقانونی دانلود کتاب را در سایت خود قرار می‌دهند، وارد گفت‌و‌گو شود. اهل فرهنگ و علاقه مندان به کتاب نیز می‌توانند، سایت رصد را در جریان تخلف سایت‌هایی که نسخه غیرقانونی در سایت خود قرار می‌دهند، بگذارند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز