نیما شاهرخ شاهی؛

تلویزیون در پرداختن به ایدز کارنامه قابل قبولی ندارد

۱۳۹۵/۰۲/۰۸ - ۰۹:۴۶:۱۶
کد خبر: ۳۹۷۷۱۶
تلویزیون در پرداختن به ایدز کارنامه قابل قبولی ندارد
بازیگر"پارک وی" گفت: یکی از اصلی ترین وظایف رسانه ملی هم آن است که باورهای غلط را درباره موضوعاتی مانند ایدز از بین ببرد و به مخاطبان اطلاع رسانی شفاف عرضه کند.

به گزارش خبرگزاری برنا، نیما شاهرخ‌شاهی بازیگر سینما و تلویزیون درباره بیماری ایدز گفت: در سالهای اخیر تعدادی آثار ساخته شده اند که در لابه لای خط داستانی شان به بیماری ایدز و تاثیراتش بر فرد مبتلا در جامعه پرداخته شده است و البته این آثار به دلیل پخش نامناسب شان  کمترمجال دیده شدن را پیدا کرده اند.

وی ادامه داد: نکته اینجاست که به لحاظ کمّی هنوز کارنامه قابل توجهی در سینما و تلویزیون درباره ایدز نداریم و باید بیشتر از اینها نسبت به این بیماری حساس بود و درباره اش به جامعه و به خصوص جوانها اطلاع رسانی کرد.

*نزد مسئولان نوعی محافظه کاری درباره پرداختن به ایدز وجود دارد

بازیگر آثاری چون "پارک وی" و "خودزنی" با اشاره به اینکه پیشتر در چند اثر با مضمون ایدز بازی کرده است عنوان کرد:  به علت نوع نگاهی که به غلط در سطح جامعه درباره این بیماری و افراد مبتلا شده اش وجود دارد، نزد هنرمندان و مسئولان هنری یک نوع احتیاط و محافظه کاری درباره پرداختن مستقیم و با صراحت در باره این بیماری وجود دارد.

این بازیگر تصریح کرد: محافظه کاری مدیران را که کنار بگذاریم می رسیم به خط قرمزهایی که در سوژه های مرتبط به بیماران اچ.آی.وی وجود دارد؛ خط قرمزهایی که در عالم واقع شاید خط قرمز نباشند اما وقتی به سینما و تلویزیون می رسند محدودیتهایی را موجب می شوند که هنرمندان ملزم به رعایت آنها در آثار هنری شان هستند.

*تلویزیون باورهای غلط درباره ایدز را از بین ببرد

شاهرخ‌شاهی که اغلب کوشیده از حضور در آثار اجتماعی که به طرح مسائل تازه ای می پردازند استقبال کند تأکید کرد: در اثری مانند "آینه های روبرو" ایفای نقش داشته ام که درباره یکی از معضلات جنسیتی جامعه به صراحت در آن صحبت شد و البته فیلم علاوه بر ایران در کشورهای خارج نیز بازخورد مطلوبی داشت. از این حیث باید بگویم که نوع پرداخت به این گونه سوژه ها هم خیلی مهم است یعنی باید کاملا دقیق و موشکافانه وارد بحث شد و درام ساخت وگرنه ممکن است هدف اصلی هم زیر سوال برود.

بازیگر مجموعه هایی نظیر "دختران حوا" و "شمس العماره" بیان کرد: یکی از اصلی ترین وظایف تلویزیون که رسانه ملی هم خطاب می شود آن است که باورهای غلط را درباره موضوعاتی مانند ایدز از بین ببرد و به مخاطبان اطلاع رسانی شفاف و راستین عرضه کند.

*هشدارهای وزیر بهداشت باید از طریق آثار داستانی به گوش مخاطب برسد

این بازیگر افزود: تلویزیون علیرغم برخی تلاشها اما هنوز درباره ایدز کارنامه قابل قبولی نداشته است و البته که می تواند با استقبال از طرحهای متفاوت و واقعگرایانه درباره این بیماری شرایط آشنایی بیشتر مخاطبان با این بیماری و بیماران آن را فراهم کند.

نیما شاهرخ شاهی ادامه داد: به تازگی وزیر بهداشت از تغییر مسیر ابتلا به ایدز در کشور ما از اعتیاد تزریقی به روابط پرخطر جنسی هشدار داد و این صحبتها باید از طریق آثار سینمایی و مجموعه های تلویزیونی دراماتیک به گوش مخاطبان برسد تا اوضاع خیلی سریع کنترل شود.

گفتنی است کمپین "هنر+ایدز" که از نوروز ۹۵ آغاز به کار کرده، کمپینی مردم‌نهاد است که می‌کوشد به نوبه خود زمینه ارتباط بیشتر میان اهالی هنر و مردمان در زمینه آگاهی بخشی پیرامون این بیماری را فراهم کند و به بررسی دلایل عدم استفاده کافی هنرهای نمایشی از سوژه های مرتبط با بیماران اچ.آی.وی بپردازد.

نظر شما