زارعی: ذهن‌ها را نسبت به تئاتر حوزه هنری بدبین کرده‌اند

۱۳۹۵/۰۲/۰۹ - ۱۰:۰۳:۴۸
کد خبر: ۳۹۸۱۸۷
زارعی: ذهن‌ها را نسبت به تئاتر حوزه هنری بدبین کرده‌اند
برخی رسانه‌ها سعی در آلوده کردن اذهان عموم مردم نسبت به حوزه هنری دارند.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ کوروش زارعی که به تازگی به عنوان مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری منصوب شده است، گفت: توجه به خواست و نیاز عموم مردم مورد توجه مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری است و از این رو مخاطب محوری تحت عنوان «تئاتر مردم»، از جمله شعارهای راهبردی تئاتر حوزه هنری در سال جدید خواهد بود.

این بازیگر نام آشنای تئاتر و سینما افزود: از ماموریت‌های تئاتر حوزه هنری توجه به مسائل فرهنگی و اخلاقی عامه‌ مردم است. به طور مثال، دروغ‌گویی رواج زیادی در سطوح مختلف جامعه پیدا کرده که زیبنده‌ جامعه‌ اسلامی ما نیست. توجه و تاثیر بر سلامت اخلاقی جامعه، فقط با فعالیت‌های فرهنگی و هنری مُیسر است. پس ما نیز فعالیت‌های خود در تئاتر حوزه هنری را بر روی چنین موضوعاتی متمرکز خواهیم کرد.

وی با اشاره به جریان حرفه‌ای تئاتر کشور اظهار داشت: ‌متاسفانه برخی رسانه‌ها سعی در آلوده کردن اذهان و بدبین کردن عموم مردم نسبت به حوزه هنری دارند. تئاتر حوزه هنری مانع و مخالف جریان حرفه‌ای تئاتر نیست. متولی تئاتر کشور، اداره کل هنرهای نمایشی است که وظایف خود را دارد. ما نیز در حوزه هنری، ماموریت و سیاست‌های خود را دنبال می‌کنیم. معتقدیم تئاتری که تحت بِرند حوزه هنری تولید و عرضه می‌شود، باید حاوی اندیشه‌های انقلابی و اسلامی که همانا مکارم‌الاخلاق است باشد. در این مسیر نیز یاری همه‌ هنرمندان را می‌طلبیم. درست است که کشف و تربیت نیروهای جوان از اهداف ماست اما همکاری با پیشکسوتان و حرفه‌ای‌ها را نیز در دستور کار داریم.

زارعی توجه به «تئاتر مردم» را از جمله سیاست‌های مرکز تحت مسئولیت خود دانست و تصریح کرد: متاسفانه برخلاف همه‌ شعارهایی که داده می‌شود، هنر نمایش نتوانسته به سبد خانوار عموم مردم راه پیدا کند. چرا که بخش بزرگی از نمایش‌های روی صحنه به لحاظ محتوایی حاوی نیازهای عموم مردم نیستند. البته در هنر باید برای همه‌ سلایق، خوراک وجود داشته باشد اما عموم مردم ما از هنر تئاتر بهره‌ای نبرده‌اند. پس سعی خواهیم کرد به لحاظ محتوایی آثاری را برای صحنه، تولید کنیم که متناسب با نیاز و شأن خانواده‌ها باشند که از آن به عنوان «تئاتر مردم» یاد خواهیم کرد.

وی با اشاره به بسط و توسعه‌ دفتر تئاتر بچه‌های مسجد گفت: حتما احیای دفتر تئاتر بچه‌های مسجد را با ویژگی‌های صحیح خودش، مورد توجه قرار خواهیم داد. مساجد، امکانی هستند که محل تردد و رفت و آمد عموم مردم است. مسجد خانه‌ پیغمبر اکرم(ص) بود که همیشه همه‌ جلسات مهم خود را در مسجد و در بین مردم برگزار می‌کرد. تئاتر مساجد یعنی تئاتری که به دل عموم مردم راه یافته است. لازم است تا جوانان مسجدی نیز خانواده‌های متدین خود را با هنر نمایش آشنا کنند. چون معتقدم تئاتر می‌تواند در جهت اشاعه‌ اندیشه‌های اسلامی، نقش ویژه‌ای ایفا کند و نباید مسجدی‌ها نسبت به این هنر فاخر، نگاه منفی داشته باشند. تئاتری که اندیشه‌های مذهبی را دنبال کند، به عبارتی تئاتر اخلاقی را سرلوحه‌ خود قرار داده است.

این کارگردان، همچنین مخاطب اصلی تئاترهای مذهبی را افردی دانست که کمتر نسبت به ارزش‌های مذهبی حساسیت دارند و گفت: در حوزه هنری تئاتر مذهبی برای این تولید نمی‌شود که بر روی بچه‌هیئتی‌ها و مذهبی‌ها تاثیر بگذارد. بلکه بیشتر تاثیرگذاری آن باید بر روی افرادی باشد که با نگرش حوزه هنری فاصله دارند. پس با توجه به اهداف حوزه هنری، جذب حداکثری مخاطب از جمله اهدافی است که باید به درستی و خوبی مورد توجه قرار گیرد.

کوروش زارعی در پایان تاکید کرد: تئاتر حوزه هنری در مقابل جریان تئاتر حرفه‌ای کشور قرار ندارد. تئاتر حرفه‌ای مسیری را دنبال می‌کند که همه باید برای ارتقای آن بکوشیم اما تئاتر حوزه هنری نیز- به‌خصوص در استان‌ها- جریان خود را خواهد داشت و با توجه به امکانات و توانمندی‌هایش نسبت به جذب هنرمندان جوان و مخاطبان عام، همت‌عالی خواهد داشت. امیدوارم بتوانیم با همکاری و همفکری یکدیگر، مسیرهای موفقیت را برای کلیت هنر نمایشی هموار کنیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز