در مراسم خاکسپاری «بهمن زرین‌پور» عنوان شد؛

«مسعود جعفری جوزانی»: «بهمن زرین‌پور» برای مردم کار می‌کرد و از قلب مردم حرف می‌زد

۱۳۹۵/۰۴/۱۹ - ۱۵:۵۹:۱۴
کد خبر: ۴۲۸۶۸۵
«مسعود جعفری جوزانی»: «بهمن زرین‌پور» برای مردم کار می‌کرد و از قلب مردم حرف می‌زد
«مسعود جعفری جوزانی» فیلمنامه نویس و کارگردان باتجربه سینمای ایران در مورد مورد «بهمن زرین‌پور» گفت: «بهمن زرین‌پور» هنرمند بزرگی بود؛ برای مردم کار می‌کرد و از قلب مردم حرف می‌زد.

به گزارش خبرگزاری برنا، مراسم تشییع و خاکسپاری «بهمن زرین‌پور» بازیگر، کارگردان و فیلمنامه‌نویس باتجربه سینما و تلویزیون؛ با حضور تعدادی از هنرمندان سرشناس سینما، تئاتر و تلویزیون، از جمله؛ «مسعود جعفری جوزانی»، «جلال مقامی»، «رخشان بنی‌اعتماد»، «پرویز پرستویی»، «آتیلا پسیانی»، «فرهاد توحیدی»، «آزیتا حاجیان»، «مریلا زارعی»، «جهانگیر کوثری»، «همابون اسعدیان»، «یدالله صمدی»، «فرشته طائرپور»، «مریم بوبانی»، «ارژنگ امیرفضلی»، «سعید ملکان»، «منوچهر روشنایی»، «پرستو صالحی»، «مرضیه وفامهر»، «مجید صالحی»، «میرطاهر مظلومی»، «فرهاد بشارتی»، «رضا صفایی‌پور» و تعدادی دیگر از هنرمندان سینما، تئاتر و تلویزیون، شمار کثیری از مردم هنردوست کشورمان، خانواده «بهمن زرین‌پور»؛ «مینا جعفرزاده» همسر، «سلماز زرین‌پور» دختر و دیگر بستگان آن مرحوم در ساعت 10:30 قبل از ظهر امروز جمعه 18 تیرماه جاری در قطعه هنرمندان آرامگاه بهشت سکینه کرج برگزار شد.

 

«بهمن زرین‌پور» همه عمرش را برای هنر سینما و تئاتر گذاشت

«مسعود جعفری جوزانی» فیلمنامه نویس و کارگردان باتجربه سینمای ایران در مورد مورد «بهمن زرین‌پور» گفت: بهمن به نوعی مظلوم رفت؛ بهمن رفیق خوبی بود، از آن کهنه سوارهایی بود که وقتی رفیق بود، رفیق بود. بهمن همه عمرش را برای هنر سینما و تئاتر گذاشت.

وی همچنین گفت: «بهمن زرین‌پور» از نوجوانی وارد عالم سینما شد و عشقی که در ایشان وجود داشت باعث می‌شد که همه وجودش را در این کار بگذارد و در این روزهای آخر هم، همه‌اش قلم در دستش بود و داشت یک چیزی می‌نوشت و همیشه فکرهای تازه‌‌ای داشت.

کارگردان سریال «در چشم باد» در ادامه اظهار داشت: متأسفانه در این لابیرنت بروکراتیک بی‌معنی آدمکش، بارها می‌رفت و می‌آمد. یکسال طول می‌کشید، می‌گفتم بهمن جان چکار می‌کنی؟ می‌گفت این کار دارد درست می‌شود، گفتند بیا اینجا فلانی رو ببین، با این حرف بزن. و بعد هیچ کسی فکر نمی‌کند که آدمها هر روز ساییده

می‌شوند و آن آدم روز قبل نیست. ما خواهیم مُرد؛ همانطور که یکروزی جلادان می‌میرند. متأسفانه بیشتر عمر

حداقل این بیست ساله گذشته «بهمن زرین‌پور» در یک لابیرنتهای بی‌معنی و آدمکش و هنرکُش گذشت. هرگز اجازه پیدا نکرد که به آن معنی حرف دل و کار دلش را انجام بدهد. همیشه مجبور بود یکجوری سازش بکند مثل همه ما. برای آنکه بیشتر از این نمی‌شد که وقت گذاشت، برای اینکه کار دیگری بلد نبود، برای اینکه روی این خشت به دنیا آمده بود.

«مسعود جعفری جوزانی» در پایان سخنانش تأکید کرد: «بهمن زرین‌پور» هنرمند بزرگی بود، هنرمندی بود که درون و برونش یکی بود؛ هیچ تظاهری در او نبود، برای مردم کار می‌کرد و از قلب مردم حرف می‌زد. «بهمن زرین‌پور» شاید 30 درصد از آن چیزی را که بود توانست عیان بکند؛ به خاطر عوامل بازدارنده‌ای که سرراهش بود. «بهمن زرین‌پور» بزرگتر از این، یک انسان بود و یک رفیق بود، مهم نبود که ساعتی از شب و یا روز است، می‌دانستی اگر تنهایی و دلت گرفته است می‌توانستی به وی زنگ بزنی و از تنهایی دربیایی و مطمئن بودی که بهمن حرفت را پس نمی‌زند.              

                                            

«بهمن زرین‌پور» واقعاً یک هنرمند پاکباخته بود

در ابتدای این مراسم، «جلال مقامی» مجری، دوبلور و گوینده باسابقه تلویزیون در مورد «بهمن زرین‌پور» گفت: برای صداگذاری سریال ماندگار «آوای فاخته» در خدمت آقای زرین‌پور بودم؛ از وجود این نازنین بهره‌ها بردم. «بهمن زرین‌پور» واقعاً یک هنرمند پاکباخته بود.بسیار مرد درویش، بامحبت و مهربان بود و جاداشت که بیش از این از ایشان قدردانی کنیم؛ انشاءالله که قدر همدیگر را بدانیم. بهمن مرد بزرگی بود، قدر همه دوستانش را می‌دانست؛ خدا واقعاً رحمتش کند. امیدوارم که خدا پاداش همگی شما را بدهد و روح ایشان هم به درجات اعلی بپیوندد.    

 

«بهمن زرین‌پور» بی‌نیاز بی‌نیاز بود و مظلوم از این دنیا رفت

«پرویز پرستویی» بازیگر سرشناس سینمای ایران در مورد «بهمن زرین‌پور» گفت: از طرف بهمن عزیز به همه شما خوش‌آمد می‌گویم، لطف کردید که امروز به اینجا تشریف آوردید. جامعه هنری ایران این روزها، ایام تلخ و سختی را می‌گذارند، چند روز پیش استاد مسلم و بزرگمرد سینمای ایران و جهان آقای «عباس کیارستمی» را از دست دادیم، که هنوز مراسم خاکسپاری شان انجام نشده است، دیروز صبح متوجه شدیم بهمن عزیز دارفانی را وداع گفت و بعد از ایشان سرکار خانم «ملیحه نیکجومند» (شیده) از این دنیا رفتند؛ عزیزانی که ما با آنها زندگی کردیم. افتخار این را داشتم که با «بهمن زرین‌پور» رفاقت کردم، در ایران با کارگردان های خوبی کار کردم و ار آنها یاد گرفتم؛ ولی با بهمن رفاقت کردم. در دهه 70 دو سریال «آوای فاخته» و «زیر چتر خورشید» را با همدیگر کار کردیم. کارها ساخته می شود و خوب یا بد ورد نقد قرار می گیرد، اما آن چیزی که باقی می‌ماند درواقع آن خاطراتی است که از آن اثر برجای می‌ماند.

وی همچنین گفت: در آن پنج ماهی که با «بهمن زرین‌پور» در کرمان بودیم، جز افتادگی، معرفت، اخلاق، مردانگی و گذشت هیچ چیز دیگری از ایشان ندیدم. ما همه تلاش می‌کنیم که ببینیم که چه جوری به هیچ می‌رسیم و به مرز انسانی می‌رسیم؛ به اعتقاد من، «بهمن زرین‌پور» در این ممکلت، بی‌نیاز بی‌نیاز بود و واقعاً مظلوم از این دنیا رفت.

پرستویی در مورد رفتار و منش «بهمن زرین‌پور» گفت: این بزرگواری و انسانیت از کجا می‌آید؟ چیزی است که بنده حقیر تلاش می‌کنم که به یک ذره آن برسم و هنوز به آن نرسیده‌ام و واقعاً ایشان پر از این معرفت و اخلاق و انسانیت بود و من خیلی چیزها از وی یاد گرفتم. شرایط به گونه‌ای شده است که خیلی کم به همدیگر می‌رسیم و خیلی دیر به همدیگر می‌رسیم.   

 

آقای کیارستمی واقعاً سینمای ما را به اوج رساند و به دنیا معرفی کرد

در این چند روز بایستی سه نفر از اهالی سینمای ایران دفن بشوند و اینها آدمهای بزرگی بودند، واقعاً خانم «شیده» آدم کوچکی نبود، من یادم است نوجوان بودم کارهای ایشان را با پرویز صیاد می‌دیدم. آقای کیارستمی واقعاً سینمای ما را به اوج رساند؛ سینمای ما را به دنیا معرفی کرد و پرچم ایران را برافراشته کرد. «بهمن زرین‌پور» به وفور بازیگری کرد، کارگردانی کرد، تئاتر کار کرد و فیلمنامه نوشت. من واقعاً به خانواده‌اش، جامعه هنری و به یکایک کسانی که به اینجا تشریف آورده‌اند تسلیت می‌گویم.

 

احترام من به «بهمن زرین‌پور» همیشگی است

در بخش دیگری از این مراسم خاکسپاری، «رخشان بنی‌اعتماد» کارگردان سینمای ایران در مورد «بهمن زرین‌پور» گفت: روزگار غریبی شده است و همین جور انگار به نظاره ایستاده‌ایم و یکی یکی عزیزانمان از مقابل چشمانمان محو می‌شوند. با «بهمن زرین‌پور» من نه ادعای رفاقت داشتم که بگویم همدیگر را مرتب می‌دیدیم؛ نه اینکه همکاری مثتمر با همدیگر داشتیم. واقعایتش این است که یک تجربه بی‌نظیر و به یادماندنی با همدیگر داشتیم؛ یکی از موفقترین فیلم‌های من «زرد قناری» بود در شروع کار فیلمسازی‌ام نوشته «بهمن زرین‌پور» عزیز بود و چیزی که هرگر فراموش نمی‌کنم آن انعطاف و بزرگواری است که از «بهمن زرین‌پور» در طول بازنویسی فیلمنامه داشتم واقعاً در کمتر کسی چنین روحیه و بزرگواری دیده‌ام که آدم اثر خودش را به دست شخص دیگری بسپارد و هر آنچه که از ایشان اجازه می‌خواستم؛ می‌گفت که چون این پیشنهاد کار را بهتر می‌کند، باشه. و اینقدر بزرگوار بود که اگر چیزی را نمی‌پسندید باز نگوید وخُب اینها چیزهای کمی نیست.

وی در ادامه افزود: هنر عرصه ماندگاری است، عرصه آمدن و سرزدن و نوک‌زدن و سرک کشیدن نیست. «بهمن زرین‌پور» سالهای سال در فراز و نشیب فعالیتهای خودش بود، پایدار بود و جدی بود. روحش شاد. به خانم «مینا جعفرزاده» تسلیت می‌گویم و در غمتان شریک هستم. بهمن عزیز بود و در طول همه این سالهایی که با همدیگر نه آمد و رفت داشتیم و نه همکاری نزدیک ولی هر کجا که به اتفاق همدیگر را می‌دیدیم همچنان «بهمن زرین‌پور» بود با یک دنیا محبت و بزرگی. احترام من به ایشان همیشگی است و روحشان شاد باد و به بچه‌های عزیزش تسلیت می‌گویم.          

 

«بهمن زرین‌پور» آدم چندوجهی بود و نیاز به بازشناسی دارد

در بخش دیگری از این مراسم، «فرهاد توحیدی» فیلمنامه نویس سینمای ایران در مورد جایگاه هنری «بهمن زرین‌پور» تصریح کرد: جایگاه «بهمن زرین‌پور» نیاز به بازشناسی دارد و آدم چندوجهی بود؛ همانقدر که نویسنده خوبی بود بازیگر برجسته‌ای بود. بخشی از بازیگری او مصادف است با دوران طلایی سینما و تلویزیون در ایران و با آدمهای بسیار بزرگی کار کرد. نقش به یادماندنی بهمن در سریال «دایی جان ناپلئون» ستودنی است؛ مثل خود این اثر که نگینی در میان سریالهای ایرانی است، نقش بهمن هم مثل یک نگین در آن سریال می‌درخشد و یاد کنیم از «ناصر تقوایی» که او هم این روزهای حال خوش ندارد و پیش از اینکه خیلی دیر بشود بایستی دریابیم.

وی همچنین گفت: من یک چوان تازه از راه رسیده‌ای بودم که در حدود 30 سال گذشته افتخار همکاری با بهمن را پیدا کردم و این همکاری تا آخرین سالهای زندگی ایشان تداوم پیدا کرد. در کانون فیلمنامه‌نویسان سینمای ایران با همدیگر همکار بودیم و در اینجا لازم است هم از طرف خانه سینما و هم از جانب کانون فیلمنامه‌نویسان سینمای ایران این ضایعه را به خانواده محترم زرین‌پور تسلیت عرض کنم.  

 

در کنار «بهمن زرین‌پور» واقعاً کلمه آرامش معنی پیدا می‌کرد

«آتیلا پسیانی» نیز در بخش دیگری این مراسم گفت: به همه تسلیت می‌گویم و خیلی متأسفم که مجبورم در این لحظات صحبت بکنم. «بهمن زرین‌پور» واقعاً به تمام معنا آدمی دوست داشتنی بود، آدمی که در کنارش واقعاً کلمه آرامش معنی پیدا می‌کرد. آدمی که وقتی که با عشق از باغچه‌ای که درست کرده بود صحبت می‌کرد در همین شهری که ما چندین بار با همدیگر ملاقات داشتیم، می‌گفت که چطوری به دنبال آرامش به اینجا آمده است. واقعاً معلوم بود که چقدر از این حس لذت می‌برد. آخرین باری که با همدیگر همبازی بودیم در فیلم «پاداش» ساخته «کمال تبریزی» بود. یادش بخیر با بهمن واقعاً پشت صحنه‌های خوبی داشتیم. خیلی زیاد با همدیگر می‌خندیدیم؛ البته بهمن که همیشه می‌خندید همیشه آن لبخند به لبش بود و همیشه آن چشمهای مهربون با آن لبخند و نگاه ژرف وجود داشت.

وی افزود: می‌توانم بگویم که خیلی دیر کردم به خاطر اینکه بهمن دو سه دفعه بهم گفت که پاشو بیا با همدیگر بنشینیم و در باغچه با همدیگر گپ بزنیم، من متأسفانه دیر کردم و خیلی دیر رسیدم. امیدوارم این، برای هیچ کدام از ماها اتفاق نیفتد. به هرحال من هیچوقت نه آن لبخند مهربان بهمن، نه آن نگاه ژرف و نه آن چشمهای مهربانش را هرگز نمی‌توانم فراموش بکنم. حتی زبانم برنمی‌گردد که بگویم خدابیامرز، فقط می‌توانم بگویم که همیشه به شادی ازش یاد می‌کنم.             

 

آقای زرین‌پور ممنون به خاطر همه چیزهای خوبی که بهم یاد دادید

«مریلا زارعی» بازیگر سینمای ایران در حالی که اشک از چشمانش جاری بود، در مورد «بهمن زرین‌پور» اظهار داشت: من هم خدمت خانواده محترم آقای زرین‌پور عزیز تسلیت می‌گویم، واقعاً صحبت کردم برای من خیلی سخت است. آقای زرین‌پور از عزیزانی بودند که بنده در اوایل راه با ایشان کار کردم؛ مثل مرحوم «اکبر خواجویی» و از نیکانی بودند که با روش، منش، با اخلاق و سیرتشون به ما نوید دادند که قدم در راه درستی گذاشته‌ایم.

وی در ادامه افزود: الان در جایی ایستاده‌ایم که یک خبر دردناک از یک جوان را می‌شنویم، نمی‌دانم چرا احساس می‌‌نم که همه ما قدرناشناسی کردیم. الان عزیزی زیر خروارها خاک خوابید که پر از شور و عشق بود؛ پر از ایده و پر از کارهای نکرده بود، پر از لبخند بود. آقای زرین‌پور ممنون به خاطر همه چیزهای خوبی که همان اول بهم یاد

دادید قول می دهم که فراموش نکنم.           

 

«بهمن زرین‌پور» متعلق به زمین نبود، روح آسمانی داشت و به جای خودش برگشت

در بخش دیگری از این مراسم «آزیتا حاجیان» بازیگر، سینما، تئاتر و تلویزیون با تأثر و تألم گفت: از نظر شخص من، «بهمن زرین‌پور» متعلق به زمین نبود، روح آسمانی داشت و به سر جای خودش برگشت، روحش شاد و واقعاً جایش برای همه ما خالی است.         

نظر شما