معاون وزیر ارشاد با اعلام خبر برگزاری کنگره فرهنگ حماسه:

فرهنگ حماسه بنیاد رشد و تعالی جامعه است

۱۳۹۵/۰۴/۲۲ - ۱۱:۰۳:۵۵
کد خبر: ۴۳۰۰۸۹
فرهنگ حماسه بنیاد رشد و تعالی جامعه است
فرهنگ حماسه، فرهنگ غیرت و حمیت دینی و ملی است و به معنی انجام کارهای بزرگ و خلق موقعیت‌های عالی با کمترین امکانات موجود است و این فرهنگ بنیاد رشد و ترقی در همه عرصه‌های اجتماعی، ورزشی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی و دفاعی بوده و هست و ما امروز بیش از هر زمان دیگر به بسط و گسترش این فرهنگ نیاز داریم.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، «فرهنگ حماسه» در همه جوامع، از مهم‌ترین فرهنگ‌های کاربردی بوده که موجب رشد و ترقی شده است و در کشور ما نیز، فرهنگ حماسه سبب موفقیت‌های بزرگی مانند انقلاب اسلامی و دفاع مقدس شده است و امروز نیاز داریم این فرهنگ را در همه عرصه‌ها به وضوح مشاهده کنیم و به کار ببندیم.

معاون برنامه ریزی و توسعه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این مطلب از برگزاری نخستین کنگره فرهنگ حماسه خبر داد و افزود: فرهنگ حماسه، فرهنگ غیرت و حمیت دینی و ملی است و به معنی انجام کارهای بزرگ و خلق موقعیت‌های عالی با کمترین امکانات موجود است و این فرهنگ بنیاد رشد و ترقی در همه عرصه‌های اجتماعی، ورزشی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی و دفاعی بوده و هست و ما امروز بیش از هر زمان دیگر به بسط و گسترش این فرهنگ نیاز داریم.

علی اصغر کاراندیش با اشاره به وظیفه قانونی و رسالت ذاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ترویج فرهنگ- بخصوص فرهنگ سازنده حماسه- در خصوص دلیل برنامه‌ریزی کنگره فرهنگ حماسه  گفت: در دوران دفاع مقدس، بخش‌های «حماسه‌سرایی» و «حماسه‌خوانی» رشد و توفیق بالایی یافت؛ اما بعد از دوران جنگ تحمیلی، رو به خاموشی نهاد و حیف است که شاهد کم‌سویی آن باشیم؛ این بود که با احساس خلاء ناشی از نبود چنین برنامه‌ای،  به این نتیجه رسیدیم که کاری منظم و مستمر تحت عنوان کنگره تعریف و اجرا کنیم.

رئیس ستاد کنگره فرهنگ حماسه، این برنامه را مقدماتی برای ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و مقاومت و تحول در فرهنگ حماسی جامعه خواند و افزود: پیش از این تلاش‌هایی شده  و همایش‌ها و یادبودهایی با این محتوا به اجرا در آمده، اما مقطعی بودن و نامستمر بودن آنها، باعث شد که به نتایج دلخواه دست نیابند؛ لذا وجود کاری مستمر و برنامه‌ریزی شده لازم است تا کمبودها را جبران و نتایج لازم را حاصل نماید.

وی به سه محور علمی، ادبی و هنری این کنگره اشاره کرد و افزود: کارهای زیادی باید در برنامه به انجام برسانیم اما برای شروع، در سه محور علمی و ادبی و هنری با برنامه‌هایی مانند میزهای علمی در بخش علمی، حماسه سرایی و متن ادبی در بخش ادبی و حماسه خوانی و موسیقی حماسی در بخش هنر کار را شروع می‌کنیم و با تثبت دبیرخانه دائمی آن، در طول سال به مباحث تکمیلی خواهیم پرداخت.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، این برنامه را فرصتی برای تقدیر از حماسه‌سرایان و حماسه‌خوانان دانست و افزود: در بخشی از کنگره از خدمات استاد حمید سبزواری نیز تقدیر خواهیم کرد. خدمات ادبی ایشان در حمایت از انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و ارزش‌های دینی و میهنی فراموش‌نشدنی و قابل تحسین است و ما به نیکویی از ایشان یاد خواهیم کرد و همچنین در هر کنگره از چهره‌های ماندگار حماسه‌خوانی و حماسه‌سرایی یاد می‌کنیم و خدمات آن‌ها را ارج خواهیم نهاد. ما به پاس استاد  حمید سبزواری که شخصاً ارادت خاصی به ایشان دارم، این برنامه را به مناسبت ارتحال ایشان برگزار می‌کنیم؛ ضمن این که اهمیت موضوع از یک سو و ارادت به این استاد فرزانه و فعالان عرصه ترویج فرهنگ حماسه از دلایل مهمی بود که شخصاً مسئولیت آن را به عهده بگیرم.

کاراندیش با تشکر از سازمان‌ها و نهادها و شخصیت‌های علمی، ادبی و هنری که از این ایده استقبال و از آن حمایت کردند، از دیگر سازمان‌ها و نهادها و شخصیت‌هایی که به این موضوع علاقه‌مندند دعوت به همکاری کرد. وی در این رابطه خاطر نشان کرد: این کنگره و موضوع و محتوای آن، به تمامی پیشکسوتان و علاقه‌مندان فرهنگ حماسه تعلق دارد و ما به یاری تک تک آن‌ها نیازمندیم و دست یاری همه را می‌فشاریم.

 گفتنی است که فراخوان، پوستر و دیگر برنامه‌های مرتبط با این برنامه به زودی منتشر می‌شود. علاقه‌مندان به همکاری با این برنامه می‌توانند با دبیرخانه کنگره فرهنگ حماسه تماس حاصل نمایند: 77608871-021

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز