«پنبه و آتش» اولین فیلم از سری آثار «کارستان» رونمایی شد

۱۳۹۵/۰۴/۲۷ - ۱۳:۴۵:۰۸
کد خبر: ۴۳۲۸۱۶
«پنبه و آتش» اولین فیلم از سری آثار «کارستان» رونمایی شد
فیلم «پنبه و آتش» به کارگردانی بهرام عظیم پور و اولین فیلم از سری فیلم های مستند «کارستان» رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری برنا، شب گذشته شنبه ۲۶ تیرماه مراسم رونمایی نخستین فیلم از سری فیلم‌های مستند «کارستان» که با مشاوره‌ رخشان بنی‌اعتماد و تهیه‌کنندگی مجتبی میرتهماسب تولید شده است رونمایی شد.

مستند «پنبه تا آتش» به کارگردانی بهرام عظیم‌پور، درباره‌ زندگی و فعالیت‌های علی‌اصغر حاجی‌بابا، پدر صنعت ریخته‌گری و فروآلیاژها در ایران است و نخستین فیلم از مجموعه فیلم‌هایی به شمار می‌آید که تولید آن در بخش خصوصی و با هدف الگوسازی از کارآفرینان موفق ایرانی آغاز شده است.

در ابتدای این مراسم، زهرا عمرانی مجری مراسم و از اعضای گروه پژوهش مجموعه با اشاره به این که فکر تولید این مجموعه از اواخر زمستان ۹۳ آغاز شده گفت: در مسیر ساخت مجموعه‌ مورد بحث طی کرد، راه‌های پر نشیب و فرازی طی شده است. اما عبور از این پستی و بلندی‌ها بسیار آموزنده و در عین حال لذت‌بخش بود. برای تولید این مجموعه، جمعی از بهترین‌های این سرزمین دور هم جمع شدند و تصمیم گرفتند زندگی و چالش‌های جمعی دیگر از بهترین‌های کشورمان را به تصویر کشند.

وی با اشاره به این که تا کنون ۶ فیلم از این مجموعه تولید شده گفت: در این پروژه سعی‌مان این بوده تا با ساخت فیلم‌های مستند درباره‌ تجارب کارآفرینان، الگوهای جذابی تعریف و ارائه کنیم. البته برای این که از محدوده‌ مخاطبان خاص سینمای مستند و دانشگاه‌ها یک قدم فراتر برویم، تصمیم گرفته‌ایم تا زندگی تعدادی از کارآفرینان ایرانی به ‌صورت فیلمنامه‌های داستانی نوشته شود و فکر می‌کنیم بتوان از روی این فیلمنامه‌ها فیلم‌های داستانی هم ساخت.

فیروزه صابر، مدیرعامل «بنیاد توسعه‌ کارآفرینی زنان و جوانان» و هم‌چنین سرپرست گروه پژوهش مجموعه مستند «کارستان» گفت: برای ما افتخار بزرگی است که توانستیم با همکاری یک گروه حرفه‌ای از فیلمسازان در مسیر ترویج و توسعه‌ کارآفرینی گام برداریم و خوشبختانه این گام شامل الگوسازی کارآفرینان موفق در کشور ما است. کارآفرینان عاشقی که به سهم خود نقش مهم و موثری در توسعه‌ ملی دارند و البته پیدا کردن آن‌ها برای ما بسیار سخت بود.

وی حمایت مالی از این پروژه را یکی دیگر از عوامل شکل‌گیری این مجموعه عنوان کرد و تویح داد: حمایت از این نوع پروژه‌ها که هنوز در حوزه‌ مسئولیت اجتماعی جا نیفتاده است، یکی از چالش‌های ما بود و خوشبختانه موفق شدیم حدود نود و چهار درصد از منابع مالی‌مان را از بخش خصوصی تأمین کنیم.

پس از نمایش این مستند پنجاه و دو دقیقه‌ای، بهرام عظیم‌پور کارگردان فیلم با یادآوری جای خالی زنده‌یادان محمدرضا مقدسیان و یدالله نجفی گفت: واقعیت این است که به دلیل دشواری‌های فراوانی که برای رسیدن به جوهره‌ اصلی «حاجی‌بابا» وجود داشت، حرف زدن درباره وی هم به اندازه‌ خود فیلم ساختن سخت است.

وی با اشاره به چندگانگی موجود در شخصیت این کارآفرین، به خصوص زندگی شخصی و سیاسی و نقش ملی وی در صنعت کشورمان گفت: پراکندگی و فشردگی فعالیت‌های ایشان، کار ما در پروژه‌ «کارستان» را سخت‌تر می‌کرد و این باعث گفتگو محور شدن فیلم شده است.

مجتبی میرتهماسب که پیش از این مستند «بانوی گل سرخ» را درباره‌ یکی از کارآفرینان اهل کرمان ساخته است گفت: من خودم را بیش‌تر کارگردان می‌دانم و در حقیقت از بد حادثه تهیه‌کنندگی این مجموعه را برعهده گرفته‌ام! البته افتخار این را دارم که در کنار خانم بنی‌اعتماد بتوانم به راه‌اندازی این پروژه‌ مهم کمک کنم. اما دوستانی که از حرفه‌ فیلمسازی سر رشته دارند می‌دانند در کشور ما فعالیت در عرصه‌ فرهنگ و هنر، آن ‌هم  در بخش خصوصی کار آسانی نیست.

کارگردان «شش قرن و شش سال» گفت: فیلم ساختن و فیلم مستند ساختن سختی‌های خودش را دارد و جلب همکاری بخش خصوصی برای ساخت مستند از همه این‌ها دشوارتر است. با موانعی که همان روز نخست در پیش رویمان بود می‌توانستیم از ساخت این پروژه منصرف شویم، اما اراده این بود که روی توان سینمای مستند و مستندسازان کشور حساب کنیم و مشکلات را نادیده بگیریم تا «کارستان» شکل بگیرد.

رخشان بنی‌اعتماد نیز در این مراسم گفت: همان‌طور که اشاره شد، سابقه‌ تولید این مجموعه به حدود ۱۰ سال قبل برمی‌گردد. زمانی که ایده‌ ساختن تعدادی فیلم توسط جمعی از مستندسازها به ذهنم رسیده بود و می‌خواستیم از این طریق حضور کسانی را که در توسعه‌ این جامعه موثر بوده‌اند را به ثبت برسانیم.

وی سپس با اشاره به ملاحظات و موانع موجود در رسانه‌ ملی برای معرفی این‌گونه شخصیت‌ها توضیح داد: با خودم گفتم به دلیل ملاحظات و قیودی که از طریق کادرهای تعریف شده برای معرفی شخصیت‌ها وجود دارد، معرفی چنین شخصیت‌هایی با این همه محدودیت، ممکن نیست. جوانان، جامعه را خوب نمی‌بینند و بدون تعارف باید گفت به جز یأس و سرخوردگی فضای دیگری برایشان فراهم نشده است. آن‌ها با خود فکر می‌کنند یا به نوعی باید از طریق خانواده به سرشاخه‌های قدرت و سیاست وصل باشند و یا باید خود را در موقعیت تعریف شده‌ای قرار دهند تا بتوانند امکاناتی را به دست بیاورند. جوان‌ها باید ببینند که هم می‌توان کار کرد و هم موفق بود.

این کارگردان بیان کرد: درست است که این تمام حقیقت نیست، اما واقعیت دارد و برای این که بتوان چنین تصوری را از بین برد باید زندگی کسانی را به آن‌ها نشان داد که به ‌صورت استوار و با دغدغه‌ها و انگیزه‌های جدی به فعالیت ادامه می‌دهند. کسانی که بسیارشان حتی اسم‌شان هم به گوش کسی نمی‌رسد.

بنی‌اعتماد با اشاره به این که نمایش الگوهای کارآفرینی جزو آرزوهایش بوده است، توضیح داد: اگرچه تا کنون فقط ۶ فیلم به مرحله‌ تولید رسیده است، اما می‌توانم بگویم با نمایش نخستین فیلم از مجموعه‌ «کارستان» به آرزوی چندین ساله‌ام رسیدم و از این نظر خوشحالم. پروژه‌هایی نظیر «کارستان» مجموعه‌هایی هستند که سیاست‌گذاران حکومتی و فرهنگی باید لزوم آن را تشخیص دهند و از هنرمندان بخواهند آن را اجرایی کنند. اما در کشور ما خیلی چیزها وارونه است! من به عنوان یک نفر از خانواده‌ هنرمندان جامعه، هم باید لزوم انجام چنین کاری را تشخیص دهم و هم برای ساخته شدن آن تلاش کنم.

وی با ابراز امیدواری برای عرضه‌ مناسب و حرفه‌ای فیلم‌ها گفت: اگر کسی احساس می‌کند با این پروژه اشتراک فکری دارد، هر طور که می‌تواند باید کمک کند تا مجموعه‌ «کارستان» بهتر دیده شود و به بهترین نحو در اختیار مخاطبان قرار گیرد.

علی‌اصغر حاجی‌بابا، کارآفرین نمونه و سوژه‌ فیلم «پنبه تا آتش» در پایان این مراسم گفت: در ایران فرزندان بسیاری داریم که صاحب ایده‌های نویی برای خلق اثر و همچنین مستعد نوآوری در کسب و کارهای جدید و فعالیت هستند. باید آن‌ها را باور کنیم. ما هم در بخش خصوصی برای انجام این کارها سهمی داریم که با مسئولیت اجتماعی باید این نقش را ایفا کنیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
تبلیغات متنی
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز