ابتکار در گفتگو با علی ضیا:

پسرم برای ادامه تحصیل در آمریکا است/ دو سال است آشپزی نکرده ام

۱۳۹۵/۰۸/۱۶ - ۱۱:۱۶:۱۰
کد خبر: ۴۷۹۰۹۱
پسرم برای ادامه تحصیل در آمریکا است/ دو سال است آشپزی نکرده ام
سیدعلی ضیا در پنجمین قسمت از برنامه «فرمول یک»، به خبر رتبه دوم ایران در بین کشورهای افسرده پرداخت و با یک کارآفرین و معصومه ابتکار رییس سازمان محیط زیست گفتگوی مفصلی داشت.
به گزارش خبرگزاری برنا، سیدعلی ضیا یکشنبه 16 آبان، در پنجمین روز از اجرای برنامه صبحگاهی شبکه یک، به حواشی اشاره کرد که پیرامون گفتگو با علی اوسط هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان در «فرمول یک»، بین مردم و رسانه ها ایجاد شده است.
 
به گزارشی اشاره کرد که در آن اعلام شده بود حتی یک آجر کارخانه ای که استاندار درباره اش صحبت کرده بود، نیز گذاشته نشده و برای گردشگری هیچ اقدامی انجام نشده است...
 
پیرترین آدم شهرتان را به «فرمول یک» معرفی کنید
 
او با اعلام اینکه برنامه ریزی در حال انجام است تا هر هفته یک استاندار در «فرمول یک» حضور داشته باشد، از مردم خواست از امروز یکشنبه تا یکشنبه هفته آینده پیرترین شخص شهرشان را به برنامه معرفی کنند.
 
در بخش اخبار او با خبرهایی چون کاهش توان مردم برای خرید گوشت و اظهار تاسف رییس جمهور کره جنوبی برای رسوایی در کابینه اش شوخی کرد و سپس به این خبر رسید که اعلام شد ایران دومین کشور افسرده جهان است و درباره صحت و سقم این موضوع با یک خبرنگار، سید حسین موسوی چلک رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران و امیر محمود حریرچی جامعه شناس گفتگو کرد.
 
از آموزش بافت فرش به 5 نفر تا راه اندازی چهار کارگاه 500 نفری
 
در ادامه ضیا میزبان سمیه صلبی کارآفرینی شد که درباره پیشرفت 5 ساله اش اینگونه توضیح داد: من اهل گرگان هستم و از 6 سال پیش به زنجان رفتم. وقتی با صنعت فرش این شهر آشنا شدم تصمیم گرفتم تابلو فرش ببافم. جسارت به خرج دادم و کار را شروع کردم. یک تابلو فرش به صورت معمولی یک ماه و نیمه بافته می شود اما من 20 روزه یکی بافتم و در حالی که 180 هزار تومان صرف هزینه اولیه آن کرده بودم، توانستم سه روزه آن را 350 هزار تومان بفروشم.
 
وی افزود: همواره علاقه داشتم این کار را توسعه دهم. از نظر من خلاقیت، ایجاد ایده، نوآوری، فکر و تصمیم گیری درست می تواند بازار را متحول کند. آن زمان 5 نفر را آموزش دادم تا در خانه هایشان فرش ببافند و اکنون 500 نفر با من کار می کنند و چهار کارگاه داریم که آثار ما به آلمان و هلند صادر می شود.
ضیا نیز به فرشی اشاره کرد که مادربزرگش بافته و در اتاق او پهن شده است و در حالی که مادربزرگ دیگر نیست اما یادگاری اش باقی مانده است.
 
در ادامه آیتمی پخش شد که درباره جانبازی ورزشکار بود. او ورزش زورخانه ای و پهلوانی انجام می داد و به راحتی وزنه 200 کیلویی را بلند می کرد.
 
مجری «فرمول یک» سپس اعلام کرد به مناسبت روز جهانی جلوگیری از تخریب محیط زیست در جنگ ها، میزبان معصومه ابتکار رییس سازمان محیط زیست و معاون رئیس جمهور است.
 
مردم قدر آب را بدانند
 
ابتکار در ابتدای سخنانش گفت: خداراشکر از دیشب تا به حال در بسیاری از نقاط کشور باران باریده که ان شاءالله قدرش را بدانیم. کشور ما به باران نیاز زیادی دارد و بیش از آن نیاز داریم مردم قدر آب را بیشتر بدانند. بحث روند تغییر اقلیم در تمام دنیا مطرح است و متاسفانه کشور ما هم به سمت خشکی می رویم اما دو برابر کشورهایی که حتی پر آب هستند آب مصرف می کنیم! اگر درست مصرف نکنیم با مشکلات بسیار زیادی روبرو خواهیم بود. دولت تلاش می کند این الگوها و رفتارها تغییر پیدا کند.
 
هر سال میلیون ها تن ریزگرد از عراق به ایران می رسد
 
وی درباره روز جهانی جلوگیری از تخریب محیط زیست در جنگ ها نیز اظهار کرد: این روز بین المللی توسط سازمان ملل برگزار می شود و بسیار مهم است. چون در جنگ ها در کنار عوارض دردناک انسانی، به طبیعت نیز آُسیب زیادی می رسد. ضمن اینکه وقتی جنگ نقطه ای اتفاق می افتد مناسبات سرزمینی حکومتی باید برای مدیریت یک سرزمین اتفاق بیفتد. برای مثال عراق نباید اجازه بدهد گرد و خاک از کشور خودش به کشورهای دیگر منتقل شود در حالی که ما میلیون ها تن ریزگرد را هر سال از طرف عراق دریافت می کنیم. البته در این زمینه کوشیدیم که یک تفاهمنامه امضا کنیم و در این رابطه در شهر کربلا درخت هم کاشتیم. اما شرایط امنیتی آنقدر بد شد که کسی نمی توانست عملیات را اجرا کند.
 
رییس سازمان محیط زیست در پاسخ به سوال ضیا درباره اقدامات دولت برای رفع آلودگی هوا، توضیح داد: دولت در زمینه آلودگی هوا در دوره یازدهم با نگاه ویژه ای که رییس جمهور داشت، اقدامات بسیار مهمی انجام داد، از جمله حذف بنزین آلوده پتروشیمی و استفاده از بنزین یوروچهار. همچنین گازوییل استاندارد هم در کشور توزیع می شود، بحث حذف مازوت که سوخت آلوده ای است از نیروگاه ها در حال انجام است و امیدواریم هیچ نیروگاهی تا پایان امسال از این سوخت استفاده نکند. این اقدامات باعث شده هوای شهرها نسبتا بهتر شود.
 
نسبت به سال 92، 55 روز سالم تر داشتیم
 
وی افزود: به نحوی که اگر بخواهیم مقایسه کنیم از اول فروردین تا 15 آبان سال 92، 146 روز پاک و سالم و 85 روز ناسالم داشتیم اما امسال 201 روز پاک و سالم داشتیم و تعداد روزهای ناسالم 30 روز شده و هوا بهتر شده است. برنامه های ما با جدیت ادامه دارد و البته مردم هم در این زمینه نقش زیادی دارند، به ویژه درباره کلان شهری مثل تهران که 12 میلیون نفر روزانه در آن تردد می کنند.
 
ابتکار در پاسخ به این سوال ضیا که آیا توییتر شما فیلتر نیست که اینقدر فعال هستید، گفت: ما هم مثل بقیه هستیم. من سرکار خیلی نمی رسم حضور داشته باشم و و بیشتر همکارانم فعال هستند اما از 10 و 11 شب به بعد خودم هم فعالیت می کنم.
 
نصفه شب که توییت می کنم به من می‌گویند شما خواب نداری؟!
 
ضیا هم به این نکته اشاره کرد که انگار آقای ظریف فیلترینگ ندارد و درباره ابتکار هم برخی مخاطبان او در توییتر اعتراض کرده اند چرا کیبوردش عربی است؟ که ابتکار در این باره توضیح داد: هنوز نرسیده ام تنظیمات کیبوردم را درست کنم. گاهی اوقات که نصفه شب ها توییت می کنم برخی می گویند خانم شما خواب نداری؟!
 
وی درباره انتقاداتی که برخی خبرگزاری ها به او می کنند، گفت: نقد خیلی خوب است. در شبکه های اجتماعی آنقدر اخبار و اطلات خوب داده می شود که ما بسیاری از متخلفان را توانستیم کشف کنیم. ما باید یکی را داشته باشیم که اشکالتمان را به ما بگوید اما زمانی که این روند به درجه تخریب می رسد...
 
وزیر محیط زیست آلمان کت و شلوار تنش بود، فکر کردند مرد است!
 
او درباره خبری که مبنی بر دست دادن او با یک مرد منتشر شده بود، تصریح کرد: وزیر محیط زیست آلمان که البته یک زن است، کت و شلوار سرمه ای تنش بود و من با او دست دادم. اما این ماجرا دچار حاشیه و جوسازی شد گرچه دوستان خیلی سریع فهمیدند اشتباه کرده اند.
 
پسرم آمریکا درس می خواند
 
«درست است که پسرتان ساکن آمریکا است؟» ابتکار در پاسخ به این سوال ضیاء گفت: پسرم در آمریکا درس می خواند و ادامه تحصیل می دهد. خودش و همسرش تا فوق لیسانس اینجا بودند اما رشته ای که می خواستند ادامه دهند (مدیریت و راهبری سازمانی) در ایران نبود. به هر حال انتخاب افراد مبتنی بر تشخیص خودشان است و تابع نظر والدینشان نیستند.
 
دو سال است آشپزی نکرده ام
 
«چند وقت هست بچه ها دستپختتان را نخورده اند؟» رییس سازمان محیط زیست تصریح کرد: یک سال و نیم دو سال ست. مدتها است غذا درست نکرده ام. خیلی هم این کار را دوست دارم اما تراکم و فشار کار و سفرها سنگین بوده است و متاسفانه نتوانسته ام به این کار لذت بخشی مثل آشپزی که به آدم آرامش می دهد، برسد. نوه ام مبین را هم خیلی وقت است ندیده ام.
 
وی درباره وضعیت دریاچه ارومیه بیان کرد: در بسیاری از نقاط دنیا بحث تغییرات آب و هوایی مطرح است اما ما در کشورمان، با استفاده نادرست از منابع آب، طبیعت را نادیده گرفته ایم. اولین مصوبه دولت راه اندازی ستاد احیا و نجات دریاچه ارومیه با مسئولیت دکتر کلانتری و حضور خود رییس جمهور بود. این ستاد جلوی سدسازی های جدید را گرفت. اصلاح الگوی آبیاری هم انجام شده که خوشبختانه این امور نتیجه داشته است و حال دریاچه بهتر است.
 
کمپین ها مردم را پای کار می آورد
 
ابتکار درباره دلیل علاقه اش به راه اندازی کمپین گفت: کمپین مردم را پای کار می آورد. مثلا الگوی مصرف آب به مرور اصلاح می شود. به نظرم با پویش های مردمی اتفاقات خوبی می افتد. هفته پیش سمیناری با حضور سمن های موفق در جذب مردم داشتیم. خیلی از آنها موفق شده اند تالابی را احیا کنند، جلوی شکار گونه ای را بگیرند و موفق به اصلاح الگوی مصرف آب در بخش کشاورزی شوند. کمپین ها مردم را به فکر وامی دارد و باعث می شود آنها به تغییر در نگاه و روش زندگی شان اقدام کنند.
 
قیمت آب غیرواقعی است، مردم به مصرف تشویق می شوند
 
معاون رییس جمهور درباره استفاده نادرست از آب، اعلام کرد: خوشبختانه حساسیت مردم در این زمینه بالا رفته است و مردم نسبت به بحث آب حساس شده اند. اما بخشی از این اتفاق به دلیل اختصاص یارانه به آب توسط دولت است. قیمت آب غیرواقعی است و قبض آب تاثیری ندارد. اگر قیمت واقعی شود تاثیر خواهد گذاشت. بنابراین یکی از مشکلات ما و علت مصرف بی رویه بحث قیمت گذاری نامناسب است، به نحوی که مردم را به مصرف تشویق می کند.
 
وی در پایان گفت: ما برای انرژی هم کمپین راه انداختیم و چالش 18 درجه راه افتاد. ای کاش وقتی خانه سرد می شود به جای پوشیدن تیشرت، لباس های زمستانی بپوشیم و دمای منزل را روی 18 درجه تنظیم کنیم. تابستان هم خیلی خانه را خنک نکنیم. چالش ها و کمپین ها افراد را به فکر وامیدارد. در زنجان خیریه ای کمپین «نه به اسراف غذا» راه انداخته بود که به نظرم در ارتباط مستقیم با محیط زیست است چون مردم ما این همه آب مصرف می کنند برای تولید غذا اما 35 درصد این غذا هدر می رود.
ابتکار همچنین آرزو کرد «فرمول یک» ان شاءالله همیشه قهرمان و درجه یک باشد و به موضوعات محیط زیستی هم بیشتر بپردازد.
 
پایان بخش این قسمت از برنامه گفتگو با مهدی محمودی کارشناس عرصه مد و لباس بود.
 
«فرمول یک» شنبه تا چهارشنبه ها هر روز ساعت 6:30 تا 8:10 با تهیه کنندگی افشین حسین خانی و با خوانندگی تیتراژ حامد همایون روی آنتن شبکه یک سیما می رود.
 

برای عضویت در کانال تلگرامی برنا اینجا کلیک کنید.

نظر شما