ضیا با مدیر کل آموزش و پرورش اصفهان گفتگو کرد/ هواشناسی محمد اصغری در «فرمول یک»

۱۳۹۵/۰۹/۰۶ - ۰۹:۴۷:۵۶
کد خبر: ۴۸۶۶۴۹
ضیا با مدیر کل آموزش و پرورش اصفهان گفتگو کرد/ هواشناسی محمد اصغری در «فرمول یک»
علی ضیا در هجدهمین قسمت از برنامه «فرمول یک» با سرپرست سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر، محمد اصغری کارشناس هواشناسی، سخنگوی شرکت ملی گاز ایران و مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان گفتگو کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا، سیدعلی ضیا شنبه 6 آذر در هجدهمین روز از اجرای برنامه صبحگاهی شبکه یک سیما، از بروز فاجعه درگذشت هموطنانمان در حادثه برخورد دو قطار در سمنان ابراز تأسف کرد و این رویداد ناگوار را به مردم ایران و خانواده های داغدار تسلیت گفت.

 
برای استاد مشایخی شایعه درست نکنید
وی همچنین با تبریک تولد استاد جمشید مشایخی بیان کرد: ایشان اخیرا می گفتند من دیگر خجالت می کشم بس که خبر مرگ مرا منتشر کردند و من تکذیب کردم. استاد مشایخی ناب و نایاب است. ای کاش قدر بزرگانمان را بدانیم و لطفا شایعه درست نکنیم.
 
ضیا در ادامه در رابطه با حادثه روز گذشته با مرتضی سلیمی سرپرست سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر گفتگوی تلفنی داشت.
 
سلیمی در این باره گفت: متاسفانه برخورد دو قطار از پشت به هم باعث ایجاد یک اتفاق ناگوار شد. مدیر عامل راه آهن علت فنی را خطای انسانی اعلام کرده اند. متاسفانه طی این حادثه 44 نفر از هموطنانمان را از دست دادیم که برای خانواده هایشان طلب صبر می کنیم. 82 نفر هم مصدوم هستند.
 
انتقال مصدومان حادثه قطار مسافربری با بالگرد
وی تأکید کرد: طی این حادثه 85 نفر از همکاران جمعیت هلال احمر به محل اعزام شدند و بیشترین افراد توسط بالگردهای هلال احمر منتقل شدند. آن منطقه بسیار سرد بود و امدادرسانی بسیار دشوار بود. بسیاری از افراد نیز در محل مورد مداوا قرار گرفتند.
 
مجری «فرمول یک» سپس میزبان محمد اصغری کارشناس هواشناسی شد که درباره سرمای هوا گفت: تهرانی ها با کاهش دمای اخیر احساس سرمای زیادی کردند اما در این موقع از سال معمولا همدان سردترین هوا را دارد که اخیرا -19 بود.
 
خطر بروز سیل و روان آب
وی افزود: در تغییرات هوایی اخیر فارس و بوشهر هم به طور نسبی سرد شده بود. اما آنچه خروجی ها نشان می دهد افزایش دما است. دوشنبه دما به شرایط عادی می رسد و خیلی از برف ها آب می شوند. البته این موضوع خطرناک است و موجب روان آب و سیلاب می شود.
 
اصغری تصریح کرد: امروز بندرعباس باز هم گرد و خاکی است اما این وضعیت به مرور خوب می شود. در فارس و بوشهر، شمال هرمزگان بارندگی داریم و بسیاری از مناطق جنوبی کشور بارندگی دارند. فردا این روند ضعیف تر می شود و ابرها محلهای بیشتری را در بر می گیرد.
 
این کارشناس هواشناسی اعلام کرد: کشاورزان در جریان باشند از این به بعد بارندگی ها طوری می شود که دیم کارها را خوشحال می کند. این بارندگی تا پنجشنبه به تهران می رسد.
 
دعا کنیم آذر و دی ماه بارانی باشد
وی یادآور شد: به هر حال ما امسال از نظر بارندگی شرایط حادی داریم، باید امیدوار باشیم آذر و دی ماه پربارانی داشته باشیم تا کمبودهایمان جبران شود.
 
اصغری درپاسخ به این سوال ضیا که آیا چنین سرما و بارش برفی پیش بینی شده بود یا خیر، بیان کرد: ما از 5 روز قبل از بارش برف هشدار داده بودیم، کشاورزان مازندران متاسفانه خیلی ضرر کردند. ما به شرکت ملی گاز هم اخطاریه دادیم.
 
ضیا در همین رابطه با مجید بوجارزاده رییس روابط عمومی و سخنگوی شرکت ملی گاز ایران گفتگوی تلفنی داشت و بوجارزاده گفت: هواشناسی پیش بینی یک درجه زیر صفر را کرده بود اما تا 19 درجه زیر صفر کاهش دما داشتیم. به جز هرمزگان و بوشهر همه کشور در نهایت مصرف هستند. گازی که درکشور تولید می شود 24 ساعت طول می کشد تا آن را به مصرف بگذاریم.
 
هنوز فرهنگ استفاده از انرژی در فصل سرما را نداریم
وی تصریح کرد: ساختمان هایمان استاندارد لازم را ندارد و فرهنگ استفاده از انرژی گاز در فصل سرما را هنوز نداریم. در زمستان باید در داخل منزل پوشش زمستانی داشته باشیم نه اینکه با لباس نازک در خانه باشیم و توقع داشته باشیم تمام گرما از طریق وسایل گرمایشی فراهم شود.
 
توصیه هایی برای جلوگیری از مرگ خاموش در «فرمول یک»
ضیا در ادامه به گفتگو با کامران عبدولی مامور آتش نشانی پرداخت که برای ارائه توصیه های مرتبط با جلوگیری از مرگ خاموش و آموزش صحیح نصب وسایل گرمازا به برنامه آمده بود.
 
عبدولی در سخنانی گفت: هنگام نصب بخاری لوله های عمودی و افقی باید تناسب داشته باشند و حالت مکش به درستی اتفاق بیافتد. در غیر این صورت گاز وارد فضای بسته میشود.
 
وی با بیان اینکه استفاده از لوله های آکاردئونی به هیچ عنوان توصیه نمی شود، افزود: باید حتما برای قسمت خروجی لوله بخاری کلاهک اچ نصب شود. برای نصب دودکش با افراد متخصص مشورت شود.
این مامور آتش نشانی در پایان اعلام کرد: مردم می توانند با شماره ۱۲۵ آتش نشانی به صورت ۲۴ ساعته تماس بگیرند و مشورت کنند.
 
گفتگو با مدیر کل آموزش و پرورش اصفهان درباره انتشار ویدئو دانش آموز شیرین زبان
ضیا در پایان در رابطه با انتشار ویدئویی مبنی بر تهدید دانش آموز اصفهانی به اخراج، با محمدحسن قائدی ها مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان گفتگو کرد.
 
قائدی ها در این زمینه توضیح داد: قصد اذیت کردن کودک وجود نداشته، او شیرین زبان است و قشنگ صحبت می کرده، مدیر مدرسه می خواسته با او مزاح کند، معاون هم این فیلم را ضبط کرده و فیلم در فضای مجازی منتشر شده است. اکنون آن دانش آموز مشغول تحصیل است و مشکلی برای او پیش نیامده است.
 
وی یادآور شد: تذکرات لازم به مدیر آن مدرسه داده شده و نگرانی وجود ندارد. با پدر و مادر دانش آموز هم صحبت کردیم و مشکلی وجود ندارد. البته که این رفتار را تایید نمی کنم.

«فرمول یک» شنبه تا چهارشنبه ها هر روز ساعت 6:30 تا 8:10 با تهیه کنندگی افشین حسین خانی و با خوانندگی تیتراژ حامد همایون روی آنتن شبکه یک سیما می رود.

نظر شما