دبیر جشنواره «سینما حقیقت»:

تلاش شد آثار با حداقل اصلاحات نمایش داده شوند/حضور ۴۳ مهمان خارجی

۱۳۹۵/۰۹/۰۶ - ۱۶:۰۵:۳۱
کد خبر: ۴۸۶۹۵۵
تلاش شد آثار با حداقل اصلاحات نمایش داده شوند/حضور ۴۳ مهمان خارجی
دبیر دهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» اظهار کرد که تلاش ما بر این است تا فیلم‌ها با شرایط مورد نظر کارگردانان و با حداقل اصلاحات نمایش داده شوند.

به گزارش خبرگزاری برنا، نشست خبری دهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» با حضور سید محمدمهدی طباطبایی‌نژاد دبیر جشنواره و شهنام صفاجو مدیر اجرایی و روابط عمومی این جشنواره، صبح امروز شنبه ۶ آذرماه در سالن مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار شد.

در ابتدای این نشست طباطبایی‌نژاد با اشاره به برگزاری آیین گشایش دهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» در ۱۴ آذرماه گفت: این برنامه طی مراسمی دورهمی در طبقه ششم پردیس چارسو برگزار می شود تا جشنواره دهم «سینماحقیقت» با حضور استادان، مستندسازان، خبرنگاران و علاقمندان، در یک جمع خودمانی و با سخنان کوتاه یکی از بزرگان سینمای مستند ایران آغاز به کار کند.

وی درباره تعداد آثار راه یافته به این جشنواره توضیح داد: بیش از هزار و ۱۰۰ فیلم در دهمین جشنواره «سینماحقیقت» شرکت کردند که این میزان ۱۰ درصد بیشتر از سال گذشته بود. از این میان تعداد ۸۳۰ فیلم در دبیرخانه جشنواره به ثبت رسیدند و برخی به دلیل مشکلات فنی امکان حضور در این دوره از جشنواره را پیدا نکردند. در نهایت و پس از بازبینی هیات انتخاب، ۷۴ فیلم موفق به حضور در بخش رقابتی جشنواره شدند که از این میان ۲۷ فیلم کوتاه، ۱۷ نیمه‌بلند و ۳۰ فیلم بلند هستند.

دبیر دهمین جشنواره «سینماحقیقت» افزود: ۲۱ فیلم در بخش بزرگداشت سینمای مستند کرمان، ۲۲ فیلم در بخش جایزه شهید آوینی و ۱۰ فیلم در بخش خرد و تجربه نمایش داده می شوند. ۱۳ فیلم هم در بخش خارج از مسابقه حضور دارند.

وی درباره بخش‌های جنبی جشنواره امسال اظهار کرد: قرار است ۶ فیلم در قالب پروژه مستند «کارستان» به تهیه‌کنندگی رخشان بنی‌اعتماد و مجتبی میرتهماسب نمایش داده شود. همچنین در بخش بین‌الملل پس از بررسی ۶ ماهه آثار تولید شده در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ تعداد ۲۷ فیلم برای بخش مسابقه انتخاب شدند. ۸ فیلم هم از میان آثار مستند روز که موفقیت‌های قابل توجهی داشتند در بخش نمایش‌های ویژه روی پرده می‌روند. ضمن اینکه ۵ فیلم در بخش مرور فیلم‌های مستند جشنواره CPH دانمارک و پنج فیلم هم در بخش چشم‌انداز سینمای مستند ایتالیا نمایش داده می شوند.

طباطبایی‌نژاد با بیان این‌ که در مجموع ۱۸۴ فیلم مستند ایرانی و خارجی در جشنواره دهم «سینماحقیقت» روی پرده می‌روند، بیان کرد: به دلیل تغییر و جابه‌جایی در محل برگزاری، از تعدادی از فیلم‌های جشنواره کاسته شد، البته به لحاظ کیفی هم سخت‌گیرانه‌تر از سال گذشته عمل کردیم. بازار فیلم مستند یکی دیگر از بخش‌های جشنواره است که از تاریخ ۱۷ تا ۱۹ آذر ماه در طبقه ششم پردیس چهارسو برگزار می شود.

به گفته دبیر جشنواره، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با همکاری شبکه مستند اروپا (EDN) سومین دوره ورک‌شاپ تخصصی داک‌پرو DocPro را همزمان با برپایی جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» برگزار می‌کند. در این ورک‌شاپ، نکات مهم و کلیدی برای راه‌یابی مستندهای ایرانی به جشنواره‌ها و بازارهای بین‌المللی، با حضور کارشناسان بین‌المللی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

طباطبایی‌نژاد درباره‌ دیگر کارگاه‌های تخصصی جشنواره گفت: کارگاه پژوهشی تصحیح نور و رنگ (سهراب نوربخش)، واقعیت و خیال در فیلم مستند (محمدرضا اصلانی، الستی، بنی‌اردلان)، فیلم مقاله چگونه می‌اندیشد (لورا راسکارولی)، تدوین در فیلم مستند (ورونیک لاگوارده- سگو)، فیلم مستند هیبرید، فیلم دورگه (احمد ضابطی‌جهرمی) و تجربه کارستان، کارگاه‌هایی هستند که در روزهای برگزاری جشنواره در سالن شماره ۲ پردیس چارسو تشکیل می شوند.

وی در پاسخ به پرسشی پیرامون راه‌یابی تولیدات مرکز گسترش نسبت به آثار مستقل به جشنواره «سینماحقیقت» گفت: کمتر از ۱۰ درصد از تولیدات مرکز در جشنواره «سینماحقیقت» حضور دارند و سایر فیلم‌ها به بخش‌های مستقل یا نهادهایی چون شبکه مستند سیما، موسسه فرهنگی و هنری اوج، روایت فتح و... تعلق دارند. ما دخالتی در انتخاب آثار نداریم و هیات‌های انتخاب جشنواره وظیفه انتخاب و معرفی فیلم‌های منتخب را برعهده دارند.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی درباره راه نیافتن فیلم «مکالمه با دیوار» به کارگردانی الوندی‌فر توضیح داد: جشنواره «سینماحقیقت» آیین‌نامه‌ای دارد که بر اساس این آیین‌نامه اگر فیلمی با توجه به زمان تولید بخواهد برای بار دوم در جشنواره شرکت کند، باید بیش از ۶۰ درصد تغییر کرده باشد،اما فیلم الوندی‌فر در حد چند پلان و تیتراژ تغییر کرده بود و پس از انتخاب فیلم توسط هیات انتخاب، دو نسخه پارسال و امسال این فیلم بازبینی شد و در نهایت «مکالمه با دیوار» را کنار گذاشتیم. البته این موضوع از ارزش‌های فیلم «مکالمه با دیوار» نمی‌کاهد و من به کارگردان فیلم پیشنهاد دادم که آن را در بخش خارج از مسابقه نمایش دهیم که او نپذیرفت.

وی ادامه داد: درصد قابل توجهی از فیلم‌های راه‌یافته به جشنواره رویکرد اجتماعی دارند البته مستندهای پرتره هم در جشنواره امسال پُرتعداد بودند اما مستندهای زیست‌محیطی اندکی به جشنواره راه یافتند که ما برای جبران این کمبود، یک فیلم را به جشنواره اضافه کردیم تا این حضور کم باعث لطمه به دوستان مستندساز این حوزه نشود.

دبیر دهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» درباره مجوز فیلم‌های راه‌یافته به جشنواره توضیح داد: تنها منعی که ممکن است فیلم‌ها با آن روبه‌رو شوند بحث «حریم خصوصی» است. البته مجموع فیلم‌ها در اختیار هیات داوران قرار داده شده است و این دوستان در حال انتخاب آثار برگزیده هستند و تلاش ما بر این است که فیلم‌ها با شرایط مورد نظر کارگردانان و با حداقل اصلاحات نمایش داده شوند هرچند که ما تابع شورای نظارت و ارزشیابی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستیم.

وی در پرسشی پیرامون ۳ فیلم سینمایی مرکز گسترش که به نمایش عمومی درنیامده‌اند، گفت: فیلم جهانگیر الماسی در جشنواره فجر همان سال نمایش داده شد و به دلیل شرایط اکران و نبود استقبال پخش‌کنندگان، اکران نشد. از سویی طی گفتگویی که با مدیرعامل انجمن سینمای دفاع مقدس داشتیم قرار شده فیلم سینمایی «شهابی از جنس نور» در قالب سریالی کوتاه برای پخش از تلویزیون آماده شود که در حال حاضر آقای اسلاملو مشغول صداگذاری این سریال است. درباره پروژه «لاله» هم با توجه به ادعاهایی که از سوی کارگردان وجود داشت سازمان سینمایی تصمیم گرفت برای ادامه کار هزینه نکند و به کارگردان اعلام شد که با توجه به ادعایی که در زمینهٔ جذب سرمایه‌گذار در ابتدای کار داشته، اگر تمایل به اتمام این پروژه دارد باقی هزینه‌ها را با در اختیار گرفتن بخشی از مالکیت فیلم تأمین کند.

طباطبایی‌نژاد درباره مهمانان خارجی جشنواره هم توضیح داد: ۴۳ مهمان خارجی در جشنواره امسال حضور دارند که بسیاری از آن‌ها از مدیران معتبر و چهره‌های مؤثر سینمای مستند دنیا هستند.

وی در پایان با تأکید بر این‌که دهمین جشنواره «سینماحقیقت» اسپانسری ندارد، تصریح کرد: با برخی سازمان‌ها چون صندوق بازنشستگی کشوری و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان همکاری‌های مشترکی داشته‌ایم اما هزینه‌های جشنواره از طریق بودجه سازمان سینمایی تأمین می‌شود.

نظر شما