تصاویری از دفاع تمام قد شهید بهشتی از اصل ولایت فقیه در «تاریخ شفاهی ایران»

۱۳۹۵/۱۰/۱۵ - ۱۵:۵۵:۰۲
کد خبر: ۵۰۲۲۵۲
تصاویری از دفاع تمام قد شهید بهشتی از اصل ولایت فقیه در «تاریخ شفاهی ایران»
شبکه مستند سیما در مجموعه «تاریخ شفاهی ایران» به تهیه کنندگی سیدمهدی مویدی، تصاویری از دفاع تمام قد شهید بهشتی از اصل ولایت فقیه در مجلس خبرگان قانون اساسی را پخش می کند.

به گزارش خبرگزاری برنا، در جلسات بررسی قانون اساسی در مجلس خبرگان در شهریور ماه سال 1358، رحمت الله مقدم مراغه ای به عنوان یکی از مخالفان اصل 5 قانون اساسی که به تشریح حاکمیت ولایت فقیه در جمهوری اسلامی می پردازد، به مطرح کردن دلایل خود مبنی بر مناسب نبودن این اصل، در حکومت جمهوری اسلامی می پردازد.

 
به گفته مویدی، در ادامه با درخواست دیگر نمایندگان از شهید بهشتی خواسته می شود تا در مقام موافق اصل، جواب بدهند و شهید بهشتی این موضوع را مشروط به این دانستند که از جایگاه ریاست پایین بیایند و در جایگاه نماینده قرار بگیرند و به بیان دلایل خود بپردازند.
 
شهید بهشتی در ادامه در سخنانی می گوید: آقای مقدم مراغه ای اشاره کرده بودند که احکام دین اسلام به اندازه کافی محکم هستند و نیازی نیست که قانونی در حمایتی از آن تصویب شود. در صورتی که من تاکید دارم ما قانونی برای پشتیبانی از اسلام نمی نویسیم بلکه اسلام را به پشتیبانی از قانون می گیریم.
 
او تأکید می کند: مقدم مراغه ای همچنین گفته بود ما می خواهیم اصلی را که در پیشنویس قانون اساسی مصوب مجلس موسسان نیامده بود، اضافه کنیم و این با وظایف مجلس خبرگان قانون اساسی مغایر است، در حالی که این مطلب صحیح نیست. مجلس خبرگان با مجلس موسسان هیچ تفاوتی ندارد و چون در اینجا بازنگری نهایی قانون اساسی انجام می شود چیزی که لازم است بر محتوای قانون اساسی بیفزاید یا اصلاح کند از وظایف مجلس خبرگان است.
 
مقدم مراغه ای در آن مقطع تاریخی بیان کرده بود که اصل 5 ممکن است با آزادی های عمومی مغایرت داشته باشد و ممکن است حکومت را در اختیار طبقه خاصی قرار بدهد.
 
پاسخ شهید بهشتی به این فرضیه این بوده است: آیاولایت امر در حکومت اسلامی مربوط به شخصی است که از نظر اکثریت مردم، فقیه عادل جامع الشرایطی است که به عنوان رهبری شناخته شده است؟
 
آیا اصل 5 می خواهد حکومت را در اختیار طبقه معین قرار دهد مثلا می خواهد بیاید از این به بعد رییس جمهور، نخست وزیر و وزرا را همه روحانی و معمم قرار دهد، هرگز! من اصل را یک بار دیگر می خوانم.
 
برادر و خواهرم تو که انقلاب کردی، تو که زندان رفتی و تحمل رنج کردی، تو خود گفتی استقلال، آزادی، حکومت اسلامی. شکل این حکومت از طرف کسانی که تو به آنها اعتماد داشتی مشخص شد:  جمهوری اسلامی و شرایط مساعد شد که شکلش هم مشخص شود باز هم فریاد کشیدی استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی. یعنی تو به استقلال و آزادی بسنده نکردی: قاعده ولایت فقیه هم در این شکل از حکومت تعریف شده است.
 
قسمتهای مربوط به دفاع شهید بهشتی از اصل ولایت فقیه پنجشنبه 16 دی و شنبه 18 دی ساعت 18:30 از شبکه مستند سیما روی آنتن می رود.
نظر شما