علیرضا خمسه:

بازی در فیلم «جنجالی در عروسی» را برای تجربه سه‌بعدی آن پذیرفتم

۱۳۹۵/۱۱/۰۵ - ۱۴:۰۷:۳۸
کد خبر: ۵۱۰۵۱۳
بازی در فیلم «جنجالی در عروسی» را برای تجربه سه‌بعدی آن پذیرفتم
علیرضا خمسه از تجربه بازی در فیلم سه بعدی «جنجال در عروسی» و همچنین وضعیت سینمای کودک و نوجوان در ایران صحبت کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا، علیرضا خمسه درباره ویژگی های نقشش در فیلم سینمایی سه بعدی «جنحال در عروسی» که این روزها در سینماهای کشور در حال اکران است، گفت: این نقش ویژگی خاصی برای من نداشت که بگویم به خاطر ویژگی‌های خاصش این نقش را ایفا کردم ولی یکی از دلایل ایفای نقش در این اثر تجربه حضور در فیلم سه بعدی در سینمای کودک و نوجوان بود که قبلا سابقه نداشت و دلیل دیگر حضور سید رضا خطیبی به عنوان فیلمساز تحصیل کرده و محمد احمدی تهیه‌کننده فیلم  که از دوستان خوب بنده هستند، بود. این فیلم قصه دراماتیکی نداشت و تمام دغدغه کارگردان و گروه این بود که از لحاظ تکنولوژی و ساخت سه بعدی یک تجربه تازه‌ای باشد که از نظر من کار موفقی هم بود.

وی ادامه داد: فیلم سه بعدی به لحاظ کار با دوربین‌های سه بعدی تجربه جدیدی برای من بود، به ویژه اینکه در ساخت این فیلم فرانسوی‌ها نیز حضور داشتند. برای مثال کار کردن با ژان ماری بوله استریو گراف متخصص سه بعدی و همکارانشان برایم تجربه خوبی در این فیلم بود.

این بازیگر در بخش دیگر از صحبت هایش درباره آینده سینمای سه بعدی بیان کرد: سینمای ژاپن تجربه‌های پیش‌روتری را پشت سر گذاشته است بنابراین ما از لحاظ تجربه جهانی خیلی کار عجیب و غریبی انجام نداده‌ایم، ولی برای سینمای ایران به ویژه در ژانر کودک و نوجوان که تجربه‌گرا است یک تجربه تازه‌ تلقی می شود. به طور کلی آینده سه بعدی در صورتی که زیرساخت‌هایش مشخص شود، روشن خواهد بود، اما در حال حاضر ما به لحاظ زیرساختی سینماهای آماده برای نمایش فیلم‌های سه بعدی در کشور نداریم و برای اکران این فیلم در سطح پایتخت و تمام کشور این محدودیت را داشتیم و خلا آن احساس می‌شود که فکر می‌کنم اگر این زیرساخت‌ها برای گروه کودک و نوجوان ما به وجود آید خیلی خوب است و در آینده یک تجارت و صنعت خوبی تلقی می‌شود.

خمسه درباره همکاری با کشورهای دیگر در ساخت این اثر گفت: این همکاری مشترک برای ما نه تنها هیچ سختی نداشت بلکه سرشار از محاسن و ویژگی‌های مثبت بود و دوستان تازه‌ای هم پیدا کردیم. بد نیست. تجربه کارکردن با گروه خارجی خیلی لذت‌بخش بود و موجب ایجاد ارتباط فرهنگی شد و باعث شد آنچه که ما در کشور خودمان تجربه کرده‌ایم به آنها منتقل شود. این داد و ستد فرهنگی یکی از امتیازات و ویژگی‌های کار سینما است و در همه جای جهان هم باب شده است و اتفاقا ما از قافله خیلی هم عقب و دور افتاده‌ایم.

وی در بخش دیگر از صحبت هایش درباره مهجوریت فیلم هایی با موضوع کودکان عنوان کرد: بارها در همه مصاحبه‌ها گفته‌ام و همین اواخر هم به بهانه فیلم «جنجال در عروسی» در مورد این موضوع صحبت کرده‌ام که چرا سینمای کودک و نوجوان ما آنقدر مهجور و مظلوم واقع شده و حتی از جایگاهی که در دهه ۶۰ و ۷۰ هم پیدا کرده بود، نزول پیدا کرده است. علت آن جز کاهلی و سستی و کم لطفی مسئولان سینمایی و فرهنگی کشور، هیچ چیز دیگری نیست. این نه تنها یک وظیفه سینمایی فرهنگی و هنری بلکه یک وظیفه ملی برای همه کسانی است که در کشور مسئولیتی دارند و باید به خوراک فرهنگی و هنری ۹ میلیون دانش آموز ایرانی توجه کنند.

بازیگر مجموعه تلویزیونی «پایتخت» ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش در ارتباط با سینمای کودک و نوجوان کوتاهی کرده است. این وزارتخانه سال‌ها است جشنواره‌ای به نام «رشد» دارد که کارآیی خود را از دست داده است. نهادهای دیگری چون وزارت علوم، سازمان بهزیستی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم هیچ کدام به تنهایی برنامه مشخصی برای سینمای کودک و نوجوان ندارند. آمار رسمی نشان می‌دهد که هر ساله بین حتی ۹ تا ۱۰ میلیون دانش‌آموز در مقاطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان داریم که این ها به خوراک فرهنگی و هنری نیاز دارند ولی هیچ کس به آنها  توجهی نمی‌کند که حاصل این بی‌توجهی نزول جایگاه سینمای کودک و نوجوان در کشور است.

وی در پایان اظهار کرد: چنین وسیله آموزشی قدرتمندی مورد بی مهری قرار می‌گیرد و حالا شما آمار جرایم را می‌توانید در مدارس پیگیری کنید. امیدوارم همه نهادها یک روز دست به دست هم بدهند و این زنگ خطر را به صدا در بیاورند. مسئولان باید این را بپذیرند که از سینما به عنوان مهم‌ترین وسیله تعلیم و تربیت غافل بوده‌اند و امروز هم اگر متوجه شوند دیر است، چه برسد به فردا.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز