وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

امضای ۲ تفاهم نامه معافیت مالیاتی و بیمه ای برای اصحاب فرهنگ و هنر

۱۳۹۶/۰۲/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۷
کد خبر: ۵۵۴۵۶۶
امضای ۲ تفاهم نامه معافیت مالیاتی و بیمه ای برای اصحاب فرهنگ و هنر
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در طی دو روز گذشته با وزیر اقتصاد توافقنامه معافیت های مالیاتی برای اصحاب فرهنگ، هنر و نشر امضا کردیم و این اقدام در هفته جاری به صورت رسمی اعلام می شود.

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، سیدرضا صالحی امیری، در آئین نشست صمیمی با اصحاب فرهنگ و هنر آذربایجان شرقی و اختتامیه سیزدهمین جشنواره بین المللی کاریکاتور با موضوع اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: در دو روز آینده نیز تفاهم نامه و توافقنامه معافیت ها در حوزه بیمه با رئیس سازمان تامین اجتماعی برای کمک به این جامعه فرهنگی امضا می شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  با تاکید بر ضرورت تلاش همگانی برای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی گفت: اقتصاد مقاومتی زمانی محقق می شود که اجماع ملی نسبت به آن وجود داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: ایران آزادی، دموکراسی، رسانه، مطبوعات، اخلاق و همه زیبایی‌ها را از این خطه و شهر دارد، هر آذری باید به آذربایجانی بودن خود افتخار کند و  اگر بناست از تبریز یک جمله بگوییم؛ آن است که تبریز شهر رازها و رمزهاست؛ اگر امروز از دموکراسی سخن می گوییم، مدیون مردانی هستیم که در مشروطیت از حریت ایران دفاع کردند.

صالحی امیری با بیان این‌که گفتمان‌سازی فرهنگی لازمه تحقق اقتصاد مقاومتی است، ادامه داد: گفتمان‌سازی فرهنگی نیازمند شناخت از ظرفیت های موجود فرهنگی و هنری است، منظور از گفتمان فرهنگی مفاهیمی چون عاشورا، دفاع مقدس، نوروز و دیگر مسائلی است که در جریان جامعه وجود دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر این‌که گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی به عنوان نسخه‌ شفابخش امروز جامعه باید در میان افکار عمومی جامعه رسوخ کند، گفت: مردم باید از اقتصاد مقاومتی سخن بگویند، نه مسؤولان؛ مردم باید این مسأله را از دولت مطالبه کنند در آن صورت است که اقتصاد مقاومتی محقق خواهد شد.

وی تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی باید به زبان فیلم، سینما، تئاتر، رمان، موسیقی درآید تا جامعه نسبت به آن احساس نیاز بکند، نگاه به این مسأله باید از حوزه شعار، بنر و همایش خارج شود و به یک باور جمعی و اجماع ملی تبدیل شود.

صالحی امیری با بیان این‌که اقتصاد مقاومتی زمانی محقق می شود که اجماع ملی نسبت به آن وجود داشته باشد، گفت: در جامعه ای که فساد، تهمت، انتقام جویی و ده‌ها چالش اخلاقی وجود دارد؛ اقتصاد مقاومتی محقق نخواهد شد، لازم است با اقتصاد مقاومتی خارج از شعار بلکه با شعور رفتار کنیم.

وی با بیان این‌که زبان امروز جامعه، زبان هنر است، گفت: کاریکاتور زبان دوم جامعه ایران است، این هنر در واقع بیان دردها و معضلات نهفته در جامعه است، کسی که هنر کاریکاتور دارد؛ همواره با زبان مردم سخن می گوید.

صالحی امیری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بستر کار فرهنگی باید در فضای ثبات و آرامش باشد، اولین اقدام دولت تدبیر و امید تحقق این فضا و دوری از جنجال و مناقشه بوده است. سیاست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایجاد فهم لازم برای اصحاب فرهنگ و هنر است.

وی ، خاطرنشان کرد: باید کرامت و حرمت آنان حفظ شود، چراکه از منزلت والایی برخوردار هستند و این مسأله باید به رسمیت شناخته شود، باید دانست که تحقق کرامت هنرمندان با شعار و تبلیغ محقق نمی شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: نیاز بعدی جامعه هنر امنیت فکر، قلم و بیان است، باید فکر آزاد، قلم روان و زبان جاری برای نقد باشد، جامعه ای که اینگونه نباشد، رنگ توسعه را نخواهد دید، نباید حوزه فرهنگی را امنیتی کنیم، بدانیم که زبان هنر، زبان نقد است چراکه هنرمند دردمند است.

وی توجه به معیشت هنرمندان را مورد تأکید قرار داد و گفت: هنرمند هم نیازهایی دارد و مجبور به رفع نیازهای روزمره خود است؛ همچنان جامعه هنر نیازمند توجه بیشتر دولت و جامعه است. غفلت از جامعه فرهنگ و هنر مسیر توسعه را منحرف خواهد کرد.

صالحی امیری با اشاره به ارتقای شاخص‌های فرهنگی و هنری در دولت تدبیر و امید اظهار داشت: معافیت‌های مالیاتی برای اصحاب فرهنگ و هنر طی چند روز آینده اعمال خواهد شد، ضمن این‌که توافقنامه معافیت های مالیاتی در حوزه بیمه نیز برای اصحاب فعال فرهنگ به امضا خواهد رسید.

وی ادامه داد: در حوزه رسانه و مطبوعات؛ کل مجوزهای صادر شده پس از انقلاب اسلامی تاکنون بیش از ١٣ هزار عنوان بوده است؛ که سهم این دولت بیش از ٦ هزار مجوز بوده است، این بدان معناست که دولت در راستای آزادی بیان و مطبوعات گام برداشته و نسب به این امر توجه ویژه قائل است.

صالحی امیری با بیان این‌که در حال حاضر ٢٣ هزار کانون فرهنگی در مساجد کشور فعال است، که ٧ هزار کانون در طول فعالیت این دولت آغاز به فعالیت کرده‌اند، گفت: دولت به حوزه فرهنگ و هنر باور درونی دارد، تصمیم داریم مسؤولیت های این عرصه را اصحاب فرهنگ و هنر واگذار کنیم تا خود اداره کنند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز