چهاردهمین جشنواره نهال افتتاح شد/تقدیر از محمد حسین فرج

۱۳۹۶/۰۴/۱۰ - ۱۳:۳۱:۰۶
کد خبر: ۵۸۰۲۱۸
چهاردهمین جشنواره نهال افتتاح شد/تقدیر از محمد حسین فرج
آیین افتتاحیه‌ی جشنواره و بزرگ‌داشت محمدحسین فرج، روز گذشته، 7 تیرماه با حضور سینماگران در فرهنگ‌سرای اندیشه برگزار شد.

به گزارش برنا، آیین افتتاحیه‌ی جشنواره و بزرگداشت محمدحسین فرج، روز گذشته، 7 تیرماه در فرهنگ‌سرای اندیشه برگزار شد. در این مراسم رامین حیدری فاروقی، رویا نونهالی، محمد آلادپوش، محمدحسین فرج، علی لقمانی، هوتن حق‌شناس، مرتضی‌علی عباس‌میرزایی، مهدی ایل‌بیگی، دکتر اکرمی رییس دانشگاه هنر، مسعود سفلایی مدیر گروه سینما، دکتر هاشمی و دکتر عادل از اعضای هیئت علمی سینما حضور داشتند.

خاتون حیدری فاروقی: نهال، در کنار هم بودن است و مال همه‌ی ماست

در ابتدای مراسم، خاتون حیدری فاروقی، دبیر جشنواره، متن خوش‌آمدگویی خود را برای حضار قرائت کرد و گفت: نهال امید است، دل‎گرمى است، باهم بودن است. کنار هم بودن است. تا فیلم ببینیم و نقد بشنویم، فارغ التحصیلان و سال اولى‌ها را آشنا کنیم و افتخار کنیم که حلقه‌اى هستیم یا مى‌شویم از زنجیرى که اسمش جشنواره‌ى نهال است. که چهارده ورودى خاطره دارد. که سراغش را مى‌گیرند و نگرانش هستند و پى گیرش. خوشا به حالش. براى من، و بیست سالى که از جهان دیدم، نهال، فیلم کوتاه دانشجوى چهارده ساله‌اى است، که زندگى کردن یادم داد.خوشا به حالم. خوشا به حالمان. نهال مال همه‌ى ما است.

دکتر اکرمی:چهارده‌سالگی، سن بلوغ جشنواره است/ پیشنهاد می‌کنم در سال‌های آینده با موضوع خاص برگزار شود

سپس دکتر اکرمی، رییس دانشگاه هنر، به ایراد سخن پرداخت: چهارده سالگی، سن بلوغ است و انشالله نهال ما نیز به بلوغ رسیده است. از دانشجویان سینما تشکر می‌کنم که با تمام انگیزه و انرژی جشنواره‌ی نهال را حفظ کرده‌اند. مخصوصا از دبیر جوان این جشنواره که بسیار خوب سخن گفتند و این جشنواره را به خوبی برگزار کردند. پیشنهاد من برای سال‌های آینده این است که ما شاهد این باشیم که این جشنواره با محتوا و موضوعی خاص برگزار شود.

پس از این سخنان از تیزر جشنواره‌ی نهال رونمایی شد و سپس شهرام زرگر، مدیر انجمن‌ها و جشنواره‌های دانشجویی دانشگاه هنر در سخنی کوتاه از اساتید، شورای سیاست‌گذاری، دبیران گذشته‌ی نهال و دانشجویان برای رساندن نهال به چهاردهمین سال قدردانی کرد.

مسعود سفلایی: افسوس که زمان دانشجویی من، چنین جشنواره‌ای وجود نداشت/ هیئت انتخاب جشنواره‌ی نهال، سخت ترین انتخاب را در بین جشنواره‌های فیلم دارد

سفلایی، مدیر گروه سینما و عضو هیئت انتخاب جشنواره نیز در سخنانی بیان داشت: افسوس که زمان دانشجویی من، چنین جشنواره‌ای وجود نداشت تا در پایان سال تحصیلی، چنین شور و حالی را داشته باشیم. خاتون حیدری فاروقی، دبیری بسیار پرشور و انرژی و فعال بود و امیدوارم در سال آینده متین احمدی نیز جشنواره را پرشورتر از امسال برگزار کند.

وی افزود: با تجربه‌ی حضور در هیئت انتخاب جشنواره‌های مختلف، باید این نکته را بگویم که انتخاب فیلم برای جشنواره‌ی نهال سخت‌ترین انتخاب در بین جشنواره هاست چرا که شما در هر فیلمی چیزی را می‌بینید که فیلم را لایق دیده شدن می‌دانید.

در ادامه گروه موسیقی «کوارتت شماره‌ی 4» برای اجرای موسیقی به روی سن آمدند و پس از آن آیین بزرگ‌داشت آغاز گردید.

در ابتدا پیام غنی پور، سردبیر مجله‌ی دانشجویی پدیدار، در مقدمه‌ای به روی‌کرد متفاوت آیین بزرگ‌داشت امسال جشنواره‌ی نهال نسبت به سالیان پیش اشاره کرد و گفت: امسال تیم برگزاری نهال بنا دارد وجود شخصیتی را مغتنم بداند که فیض حضورش نه فقط سینمای کشور، که دانشگاه‌های کشور را نیز در بر گرفته باشد. جناب آقای "محمد حسین فرج" با دانش و تجربه‌ای کم‌نظیر در بخش لابراتوار و چاپ و جلوه‌های ویژه، دارای درجه‌ی یک هنری در زمینه‌ی فعالیت‌های فنی و لابراتوار فیلم.

پس از آن کلیپی پخش شد که در آن، دانشجویان در رابطه با ویژگی‌های شخصیتی و کلاس‌های محمدحسین فرج صحبت می‌کردند. سپس هوتن حق شناس به عنوان یکی از شاگردان قدیمی ایشان برای ایراد سخنرانی به روی صحنه آمد.

هوتن حق‌شناس: هیچ کدام از شاگردان استاد فرج، مثل من تحت تاثیر استاد فرج نبوده‌اند / سینمای دیجیتال ایران به فرج مدیون است

حق‌شناس با اشاره به اینکه با شروع کلاس‌های مربوط به لابراتوار دیجیتال، مسیر زندگی‌اش تغییر کرده بیان داشت: شما با تعداد زیادی از اساتید کلاس خواهید گذراند اما تعداد اندکی از آن‌ها هستند که تا آخر زندگی با شما هستند و تبدیل به جزئی از زندگی شما می‌شوند.

وی افزود: می‌خواهم این ادعا را بکنم که هیچ‌کدام از شاگردان استاد فرج، مثل من تحت تاثیر استاد فرج نبوده‌اند. چرا که وقتی از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شوید، مغرور می شوید و استاد فرج پس از دانشگاه نیز مدیر و هدایت‌گر من بودند. مسیر درست سینمای دیجیتال ایران به چند نفر مدیون است که از جمله‌ی آن‌ها استاد فرج و استاد آلادپوش هستند.

مهدی ایل‌بیگی: چقدر دنیا امثال شما را کم دارد!

سپس مهدی ایل‌بیگی از دیگر شاگردان محمدحسین فرج با خواندن متنی از استاد فرج تقدیر کرد و گفت: از ایشان بسیار آموختم که دنیا را چگونه نگاه کنم و با کدام چشم؟ که برای موفقیت تلاش کنم بی‌آنکه چیزی خسته‌ام کند و نگاهم به دوری باشد فراتر از رسیدن. چقدر دنیا امثال شما را کم دارد که این روزها کسی بی‌حساب و کتاب مهربانی را خرج نمی‌کند و پشت قلب هر آدمی چرتکه‌ای در کمین نشسته است.

مرتضی‌علی عباس‌میرزایی: محمدحسین فرج، مراد من است/ با خودم عهد بستم که در تیتراژ تمام فیلم‌هایم، نام محمدحسین فرج را به عنوان مشاور کارگردان بنویسم

مرتضی‌علی عباس‌میرزایی نیز با اشاره به عدم حضور پدر و تکیه‌گاه در زندگی‌اش گفت: وقتی به کلاس لابراتوار استاد فرج رفتم، عاشقش شدم. محمد حسین فرج استاد من نبود، او مراد من بود. به من یاد داد که چطور می‌توانم کوه باشم تا بقیه به من تکیه کنند. به من نشان داد زندگی تمام نشده. به من زندگی کردن یاد داد. من با خودم عهد بستم که در تیتراژ تمام فیلم‌هایم، نام محمدحسین فرج را به عنوان مشاور کارگردان بنویسم.

در ادامه کلیپی پخش شد که در آن اساتید و هم‌کاران محمدحسین فرج از وی سخن می‌گفتند.

علی لقمانی: به مسئولین نهال برای تشخیص سره از ناسره تبریک می‌گویم

پس از آن علی لقمانی برای سخنرانی در جایگاه حاضر شد و او با اشاره به ترجمه و تألیف‌های فرج در زمان دانشجویی گفت: او به همراه آقای آلادپوش، موسس اولین لابراتوار دیجیتال ایران بود و انتظار می‌رفت پیش از این‌ها از وی تقدیر شود. تفاوت جشنواره‌ای که برگرفته از فضای آکادمیک است با جشنواره‌های دیگر همین است که فارغ از هیاهوها و جنجال‌های بازار سینما، گوهرهایی را پیدا می‌کند که در رشد سینمای ما بسیار موثر بودند. من به مسئولین نهال برای تشخیص سره از ناسره تبریک می‌گویم.

محمدحسین فرج: بسیار خوشحالم که در جمعی دانشجویی از من تقدیر می‌شود

پس از این سخنان، هدیه ی جشنواره‌ی نهال به دست جمعی از اساتید به محمدحسین فرج اهدا شد و او در سخنانی بیان داشت: در این مراسم، هم اساتید من حاضر هستند و هم کسانی که با من هم‌دوره بودند و هم جمعیت زیادی از دانشجویان من و البته برخی که هنوز دانشجوی من نیستند. از هیئت برگزاری این جشنواره خیلی سپاس‌گزارم. بسیار خوشحالم که چنین مراسمی برای من در جمع دانشجویی برگزار می‌شود و این برای من بسیار ارزش‌مند است. 

آناهیتا هوشان: بین‌المللی شدن جشنواره را به عنوان بخشی لازم و کلیدی تثبیت می‌کنیم

در پایان مراسم نیز آناهیتا هوشان، دبیر بخش بین الملل به سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: بین‌المللی شدن جشنواره، اجباری نبود، ضرورت هم نبود، یک بلندپروازی بود بین تعدادی دانشجو برای رفتن ورای مرزها و دیدن و دیده شدن. می‌گویند ترسناک‌ترین چیزها، آن‌هایی هستند که دیده نمی‌شوند. و اگر درست بگویند، سالن فارابی همان‌جایی‌ست که فرداها نادیده‌ها را به تصویر می‌کشد تا ببینیم کیفیت فیلم‌های دانشجویان ما با دانشجویان بهترین دانشگاه‌های فیلم‌سازی دنیا قابل مقایسه است. ما امسال بخش بین‌الملل را به عنوان بخشی لازم و کلیدی تثبیت می‌کنیم، برای تبادل فرهنگ.

لازم به ذکر است اکران فیلم‌های جشنواره‌ی نهال از امروز 8 تیرماه در سالن فارابی دانشگاه هنر و سالن سیف‌الله داد خانه‌ی سینما آغاز خواهد شد. برای اطلاعات بیشتر و جدول نمایش فیلم‌ها می‌توانید به وب‌سایت جشنواره به نشانی http://nahalfestival.ir مراجعه فرمایید.

نظر شما