گزارش برنا از مراسم اختتامیه جایزه کتاب سال شعر جوان

برگزیدگان جایزه «قیصر امین پور» اعلام شدند

۱۳۹۶/۰۸/۰۹ - ۱۰:۳۷:۰۹
کد خبر: ۶۳۱۳۱۸
برگزیدگان جایزه «قیصر امین پور» اعلام شدند
مراسم اختتامیه جایزه کتاب سال شعر جوان جایزه «قیصر امین پور» ھمزمان با سالروز دھمین سال درگذشت این شاعر فقید دوشنبه ٨ آبان ماه ساعت ١٧ در خانه ھنرمندان ایران برگزار شد.

در این مراسم از برگزیدگان این دوره جایزه کتاب سال شعر جوان تقدیر شد. داوری آثار این دوره از جایزه کتاب سال شعر جوان را فاطمه سالاروند، ساعد باقری، محمدرضا محمدی نیکو، بھزاد زرین پور، عبدالجبارکاکایی و علیرضا طبایی بر عھده داشتند.

این مراسم با اجرای "سهیل محمودی" آغاز شد، وی در ابتدای برنامه با یادی از اشعار «قیصر امین پور» در قالب های مختلف شعری رباعی های او را زبانزد خواند و گفت: شعر قیصر یک جریان جدی و جوان پسند است و سنت و نوآوری در حوزه شعر کودک و نثر نویسی در کتاب های این شاعر دیده می شود.

محمودی شعر نیمایی امین پور را موثر خواند و گفت: قیصر وجودش معلم بود وبخشی از خلاقیت هنری ماست و شعر نو را می توان به قیصر نسبت داد.

وی افزود: بعد از فاصله چندین ساله ای که در اهدای این جایزه افتاد بیوک ملکی و ساعد باقری به عنوان دل سپرده های شعر قیصر با ماه ها تلاش این چراغ را روشن کردند و از زحمات اسماعیل امینی، فاطمه راکعی، مهیار کاوه و محمد رضا محمدی نیکو تشکر و قدردانی کرد.

در این مراسم یکی از اعضای هیئت داوران «عبدالجبار کاکایی» با ذکر خاطره ای از قیصر یاد او را گرامی داشت.

در ادامه این اختتامیه "بیوک ملکی" ضمن تشکر از هیئت داوران و برگزارکنندگان این مراسم در مورد داوری این جایزه گفت: شاهد دقت و حساسیت داوران این دوره "جایزه قیصر امین پور" بوده ام که با دقت به خواندن، نقد و بررسی آثار پرداخته اند.

ملکی در پایان سخنانش از زنده یاد قیصر امین پور تشکر کرد و گفت: نام این شاعر برای ادامه کارها به ما انگیزه و شور و شوق می دهد و با خواندن ابیاتی از اشعار قیصر اسامی هیئت داوران را ذکر کرد.

شعرخوانی کاندیداهای جایزه «قیصر امین پور»

 در ادامه "میثم زرتشتیان"،"امیر علی سلیمانی"، "سید رسول پیره"، "تکتم حسینی" و "مرتضی لطفی" که مجموعه غزل «اندوهان» را تقدیم به "محمد رضا شجریان" و برای او آرزوی سلامتی کرد، با خواندن اشعاری از مجموعه شعرهای خود به شعرخوانی پرداختند و یکی از داروان این مراسم "فاطمه سالاروند" غزلی در وصف قیصر خواند.

ساعد باقری درباره داوری جایزه این دوره گفت: این آثار طی 20 روز بررسی شد ولی انتظاراتی که داشتیم برآورده نشد و این انتظار از شعر شاعران زیر 30 سال بیشتر بود.

باقری مشکل زبانی را ایراد عمده در این شعرها دانست و اظهار داشت: انگار بیماری سهل گیری راه افتاده است و جای ساده گیری را می گیرد، در این آثار ایده های فوق العاده ای که خوب اجرا نشده اند دیده می شد، همچنین نگاه تکرار در شعرها خصوصا در قالب غزل مشهود بود.

وی در ادامه گفت: جلوه های جدیدی در شعرها دیده می شد، کرشمه های داخل شعرها ما را امیدوار کرد و استفاده از اصطلاحات روزمره، ابداع خلاقیت و شجاعت در جملات از نقاط قوت بعضی از این مجموعه شعرها بود و دیده می شد نگاه شاعرهای جوان از لحاظ گستردگی در حال افزایش است.

وی با تاکید بر اینکه به جریان نقد باید دامن زد گفت: هیئت داوران 11 کتاب را انتخاب کرده بودند که با اعتراض بنده این تعداد 2 برابر شد.

اجرای گروه موسیقی سنتی با اجرای "راستین شفیعی" نوازنده تار و "مهدی محمدی" به عنوان خواننده، پخش کلیپ ھایی از این دوره «جایزه قیصر امین پور» و خواندن بیانیه ھیأت داوران توسط "علیرضاطبایی" از دیگر بخش ھای پایانی این مراسم بود.

علیرضاطبایی حفظ کرامت انسانی‏ و شرافت را به عنوان وصیت توصیه کرد و بیانیه این اختتامیه را قرائت کرد و گفت: هیأت داوران در بخش شعر سپید هیچ کتابی را شناسایی نکرد و داوری به صورت نسبی و بر اساس تفاوت های کیفی از حیث داشتن مضامین انتخاب شد.

 اهدا جوایز شعر کهن

 در بخش اهدا جوایز این مراسم، تندیس، لوح و جایزه نقدی 3 میلیون تومانی به نفر اول در بخش قالب های کهن برای مجموعه شعر «اندوهان» به "مرتضی لطفی" اهدا شد.

تندیس، لوح و جایزه نقدی 5/2میلیون تومانی به نفر دوم در این بخش برای مجموعه شعر «نارنج مویه ها» به "تکلتم حسینی"  تعلق گرفت.

همچنین تندیس، لوح و جایزه نقدی 2 میلیون تومانی به نفر سوم در این بخش برای مجموعه شعر «دورتر» به "امیر علی سلیمانی" رسید، وی این مجموعه شعر را به ساعد باقری تقدیم کرد و گفت: این مجموعه در مقابل استاد باقری ناقابل است.

 اهداجوایز شعر سپید

تندیس لوح تقدیر و جایزه نقدی 3 میلیون تومانی در قالب شعر سپید به نفر اول «میثم زرتشتیان» برای مجموعه شعر «پوسیدگی» اهدا شد.

تندیس، لوح تقدیر و جایزه نقدی 5/2 میلیون تومانی  نفر دوم در این بخش به«سید رسول پیره» برای مجموعه شعر «تسکین» اهدا شد.

گفتنی است بخش شعر سپید برگزیده ای نداشت.

بخش پایانی این مراسم نیز با غزل خوانی "محمد سلیمانی" پایان یافت.

این مراسم با حضور خانواده زنده یاد قیصر امین پور«زیبا اشراقی»، «آیه امین پور»، جمعی از دوستداران قیصر، علاقمندان حوزه شعر و ادبیات و با همکاری خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز