تأثیر چهره های معروف بر اوضاع و احوال سیاسی یک کشور؛

وقتی سیاست، سلبریتی زده می شود!

۱۳۹۷/۰۱/۲۷ - ۰۸:۵۳:۲۳
کد خبر: ۶۹۷۱۶۴
وقتی سیاست، سلبریتی زده می شود!
یادداشت - مجتبی احمدی

اصولا در تمام دنیا هنرمندان در کنار کار حرفه ای شان دغدغه های اجتماعی نیز دارند و معمولا دیده شده تمام چهره های معروف هنری، ورزشی و اجتماعی در قبال اتفاقات سیاسی یک کشور واکنش نشان می دهند و عملا معتقدند به عنوان یک هنرمند در قبال مردم کشورشان مسئولیت هایی دارند که یکی از آن ها رساندن درخواست های مردم و آحاد جامعه به گوش سیاست مداران است. دیده شده است که چهره های هنری و ورزشی و... گاهی وارد حوزه سیاست می شوند و حتی با حمایت از جناح های مختلف سیاسی در انتخابات و یا اهدافی که آن ها برای رسیدن به کرسی رقابت دارند فعالیت هایی گاه مؤثر دارند. نکته ای که وجود دارد اینجاست که چند درصد از این سلبریتی ها اصولا دغدغه اجتماعی دارند که وارد این حوزه می شوند؟ و چند درصد آن ها وارد این حوزه می شوند بی آنکه حداقل سواد سیاسی داشته باشند و یا با دغدغه اجتماعی وارد گود شوند چراکه آن ها فقط به دنبال صید ماهیِ خود از این آب گِل آلود هستند!

Elitism-think

البته ناگفته نماند که در میان بسیاری از هنرمندان ایرانی که معمولا در اتفاقات مختلف سیاسی و اقتصادی کشور ورود می کنند و حتی بدون سواد اقتصادی و سیاسی اعلام نظرهایی می کنند باز هم هستند افرادی که با اطلاع و در واقع بر اساس تحقیقات اعلام نظر می کنند. به طوری که گاهی اوقات نظرات سازنده و مفیدی از سوی آن ها منعکس می شود که گره گشای برخی مسائل روز جامعه هستند. با گذشت زمان و تغییر رنگ و لعاب روابط با به وجود آمدن صفحات اختصاصی و شکل گیری رابطه های اینترنتی از طریق شبکه های اجتماعی و صفحات شخصی در سال های اخیر بسیاری از هنرمندان جدا از حضور در اقدامات تبلیغاتی، در حوزه سیاست هم ورود فعال پیدا کرده اند طوری که بسیاری از سیاست مداران هم معتقد هستند حضور این سلبریتی ها در اتفاقات سیاسی مؤثر و تأثیرگذار است. در واقع بسیاری از هنرمندان وارد جناح های سیاسی می شوند و با طرفداری از جناح ها برای سیاستمدار مد نظر خود جمع آوری رأی دارند اما چقدر این مسئله تأثیر اجتماعی دارد؟ در این مقاله بررسی می کنیم که چقدر مردم این روزها در مقابل نظرات سلبریتی ها تأثیر می گیرند؟ آیا مردم جامعه ما بر اساس اینکه فالور (پیرو) یک هنرمند مشهورِ سیمرغ گرفته هستند در بحث سیاسی هم به عنوان طرفدار از نظرات این افراد تبعیت می کنند یا خیر؟ جواب این سوال بر می گردد به سواد سیاسی جامعه و نگاه مردم هر اجتماع به اتفاقات و مسائل سیاسی روز، با این توضیح که بسیاری از مردم بدون توجه به ماهیت سیاست و چند و چون آن از سلبریتی مورد علاقه خود پیروی می کنند، اما این همه ماجرا نیست با تحقیقی کوتاه اما میدانی به سرعت به این نتیجه می رسیم که مردم ما اتفاقا در بحث نگاه سیاسی به یک استقلال رسیده طوری که حتی در یک خانواده کوچک نیز افراد با سلیقه های سیاسی مستقل به شکلی مسالمت آمیز در کنار هم زیست می کنند.

IMAGE635791279200150608

مردم کشور ما به لحاظ سواد سیاسی به جایی رسیده اند که خودشان انتخاب می کنند و بر اساس اطلاعات، تحقیقات، بررسی ها و آن چیزی که از سیاست می دانند و می بینند انتخاب می کنند. برخی از سلبریتی ها و چهره های معروف هنری اطلاعت کامل و لازم را در خصوص سیاست دارند یعنی اوضاع و وضعیت اقتصادی کشورشان را می شناسند و رصد می کنند، تنها روی موج سوار نمی شوند بلکه خودشان تحقیقات می کنند و جدا از اینکه یک هنرمند شناخته شده اجتماعی هستند یک کارشناس مسائل سیاسی و اجتماعی هم هستند و ما امروزه می بینیم حداقل به انداره انگشتان دو دست هنرمندانی داریم که واقعا با اطلاع و بر اساس دانش سیاسی در صفحات شان اعلام نظر می کنند اما این در خصوص تمام سلبریتی ها و هنرمندان صدق نمی کند. برخی از این هنرمندان تنها از صفحات شخصی شان و از اسم و رسم شناخته شدنشان استفاده می کنند که حرف هایی را بزنند که بعضا این حرف ها قاعده مشخصی ندارند چراکه اگر به عمق این اظهارات توجه کنیم هرگز متوجه نمی شویم که یک اظهار نظر منطقی و مؤثر سیاسی اتفاقاتی رخ داده است. متاسفانه برخی از این هنرمندان با اجاره صفحات شخصی شان به بسیاری از سیاست مداران فعالیت تبلیغاتی می کنند و دستمزدی را بابت آن دریافت می کنند به این ترتیب که آن صاحبان سیاست در هر حوزه  از سلبریتی ها می خواهند که مطالبشان را به سمت خواسته های آن ها سوق دهند و از آن جناح معین حرف بزنند، دفاع کنند و البته باز هم این ماجرا در مورد همه سلبریتی ها صدق نمی کند. در برخی از مواقع ما شاهد این هستیم که چهره های هنری به عنوان یک کارشناس توانایی این را دارند که مخاطب شان را به سمتی که مد نظرشان است تهیج کنند.

Strategy-politics-chess

اگر نخواهیم از یک بی اخلاقی تبلیغاتی صحبت کنیم می توان گفت این یک سوء استفاده تبلیغاتی است از سلبریتی ها، چرا که بسیاری از مردم کشور ما خودشان را وارد سیاست نمی کنند و اطلاعات سیاسی ندارند و درگیر مسائل سیاسی نمی شوند بنابراین تحت تأثیر نظرات افرادی که طرفدارشان هستند قرار می گیرند، اما این تمام مردم ما نیستند بسیاری از مردم حتی نظرات برخی از سلبریتی ها را به سخره می گیرند، ولی متاسفانه چهره های معروف هنری نمی دانند مردم کشوری مثل ایران که مدت ها درگیر مسائل سیاسی مختلف از جمله جنگ و انقلاب بوده اند اطلاعات کافی از مسائل سیاسی دارند و جناح ها و اهداف آن ها را خوب می شناسند، سیاست پشت ذهن سیاست مداران را می شناسند و بر اساس دانسته های خودشان تصمیم می گیرند و هیچ هنرمندی حتی اگر در حرفه خودش آدم موفقی باشد نمی تواند روی ذهنیت مردم تاثیر گذارد.

بی شک یکی از وظایف هنرمند دغدغه های اجتماعی است. افراد جامعه هستند که یک هنرمند را به یک چهره معروف تبدیل می کنند قاعدتا حق مردم است که از چهره های شناخته شده بخواهند که حرف، کلام و خواسته شان را به گوش صاحبان منصب برسانند اما این دلیل نمی شود که ما تصور کنیم سلبریتی ها ورود می کنند تا مردم را به سمت جناح مد نظر خودشان برسانند.

و این روزها سیاستی نو اتفاق می افتد که سلبریتی ها در فضای مجازی علیه یکدیگر پست منتشر می کنند و معتقد هستند ما نباید به سمت سیاست حرکت کنیم و در واقع به لحاظ جناح سیاسی در تقابل با یکدیگر قرا می گیرند و حتی با موضع گیری علیه هم اقدام به سخن پراکنی در خصوص دیدگاه سیاسی هم می شود در حالی که توقع می رود این گونه ی هنرمند از انسان فاز دیگری را در زندگی برگزیند و حداقل تنها به اظهار نظر سیاسی بسنده کند یا حداقل در حوزه تبلیغات سیاسی به بیزنس خود فکر کند نه اینکه به مسیری برود که شاید برای آن ساخته نشده است.

اما در کلام آخر باید بگویم که حتما هنرمند اگر در کنار مردم جامعه قرار می گیرد بایستی با ورود به مسائل سیاسی واقعا مردم و دغدغه اجتماعی آن ها را مد نظر داشته باشد نه جذب فالور، کسب درآمد و... اتفاقی که متاسفانه دیده می شود که برخی از هنرمندان حتی بدون اطلاعات سیاسی و تنها بر اساس یک ماجرای تبلیغاتی از یک جناح خاص وارد آن می شوند و عملا هیچ دغدغه مردمی پشت کلام آن ها دیده نمی شود در نتیجه جایگاه هنری خودشان را نیز متزلزل می کنند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز