خشونت دست مایه فیلم سازی در آمریکا؛

وقتی هالیوود برای مخاطب دست به هفت تیر می شود!

۱۳۹۷/۰۲/۲۵ - ۱۲:۲۸:۰۱
کد خبر: ۷۰۷۴۰۰
وقتی هالیوود برای مخاطب دست به هفت تیر می شود!
یک مطالعه‌ آکادمیک جدید به این نتیجه رسیده که استودیوهای هالیوود از سیستم ریتینگ فیلم‌ها به نفع خود استفاده می‌کنند و در عین حال به نوجوانان آسیب می‌رسانند.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ در حالی که بحث‌ و گفت‌وگوها درباره کنترل سلاح‌ در ایالات متحده به نقطه اوج خود رسیده، نتایج مطالعه‌ای جدید حاکی از آن است که به تصویر کشیدن خشونت مسلحانه در فیلم‌های هالیوودی آن هم با ریتینگ‌های PG-۱۳ (قابل تماشا برای افراد بالای ۱۳ سال) قابل قبول‌تر از همیشه شده است.

با استناد به نتایج مطالعه‌ای که توسط مرکز سیاست عمومی آننبرگ (APPC) در دانشگاه پنسیلوانیا انجام شده، والدینی که بچه‌های زیر ۱۷ سال دارند در حال حاضر وقتی می‌بینند خشونت مسلحانه به شیوه‌ای قابل توجیه در فیلم‌ها به تصویر کشیده می‌شود، به آن حساسیت کمتری نشان می‌دهند.

این مطالعه خشونت مسلحانه توجیه‌شده را به عنوان خشونتی که به منظور دفاع از یکی از عزیزان یا حمایت از خود به وقوع پیوسته باشد، توصیف می‌کند. خشونت مسلحانه بدون توجیه آن خشونتی است که هیچ گونه هدف قابل قبول و ارزشمند اجتماعی نداشته باشد.

با وجود اینکه خشونت مسلحانه در هنگام توجیه‌پذیر بودن از نظر والدین قابل قبول‌تر بود، آنها بر این باور بودند که فیلم‌هایی که از آن استفاده می‌کنند بیشتر به درد نوجوانان ۱۵ سال به بالا می‌خورند تا نوجوانان ۱۳ سال به بالایی که در حال حاضر توسط انجمن فیلم‌های سینمایی آمریکا رده‌بندی شده‌اند. علاوه بر این،‌ والدین بر این باور بودند که خشونت مسلحانه غیرقابل توجیه بیشتر برای نوجوانان بالای ۱۶ سال مناسب است.

دنیل رومر، مدیر تحقیقات مرکز سیاست عمومی آننبرگ در بیانیه‌ای گفت:‌ این نتایج نشان می‌دهند که والدین خواستار ریتینگی جدید یعنی PG-۱۵ برای فیلم‌های با خشونت سنگین هستند. این فیلم‌ها معمولا با توجیه‌پذیر نشان دادن خشونت موفق به کسب ریتینگ PG-۱۳ می‌شوند اما والدین نوجوانان می‌گویند حتی صحنه‌های خشونت توجیه‌پذیر هم برای نوجوانانی که حداقل ۱۵ سال دارند مناسب‌تر هستند.

رومر همچنین می‌گوید حتی خشونت مسلحانه بدون خون و توجیه‌پذیر هم می‌تواند آسیب‌زننده باشد و این در حالی است که فیلم‌های با ریتینگ PG-۱۳ در بسیاری از مواقع از فیلم‌های با ریتینگ R (مناسب برای بالای ۱۷ سال)‌ هم خشن‌تر هستند.

محققان این مطالعه کلیپ‌هایی از خشونت در فیلم‌هایی محبوب مثل «ربوده‌شده»، «آزاد زندگی کن یا سخت بمیر»، «سقوط کاخ سفید» و «اسکای‌فال» که ریتینگ PG-۱۳ دارند و همچنین فیلم‌هایی مثل «سیکاریو» و «روز تمرین» که ریتینگ R دارند نشان دادند. نتیجه این شد که والدین از خشونت توجیه‌پذیر کمتر ناراحت شدند و در نتیجه بیشتر راضی بودند فرزندشان فیلم‌هایی این چنینی را تماشا کند اما وقتی صحنه‌هایی با خشونت توجیه‌ناپذیر دیدند، حرف از اعمال محدودیت‌های بیشتری برای فرزندان‌شان زدند.

رومر گفت: هالیوود دارد از سیستم ریتینگ فیلم‌ها سوءاستفاده می‌کند و با بیرون گذاشتن سکانس‌های آسیب‌زننده مثل خون و زجرکشیدن از فیلم‌های PG-۱۳،‌ مخاطبان بیشتری جذب می‌کند. اما این نوع خشونت مسلحانه هم می‌تواند برای مخاطبان جوان‌تر درست به اندازه دیگر فرم‌های خشونت، آسیب‌زننده باشد.

هنوز پنج ماه از سال ۲۰۱۸ نگذشته و ۹۲ تیراندازی مسلحانه در ایالات متحده گزارش شده است. «آرشیو خشونت مسلحانه» که یک سازمان غیردولتی است، گزارش می‌دهد که ۹۰۵ نوجوان (۱۲ تا ۱۷ سال) فقط در سال ۲۰۱۸ توسط یک اسلحه زخمی یا کشته شده‌اند.

 

نظر شما