نوسانات اقتصادی و تأثیر آن بر تولیدات سینمایی/ بخش اول

مشکلات اقتصادی باعث حذف فیلمسازان جوان می‌شود!

۱۳۹۷/۰۷/۲۲ - ۰۶:۰۰:۰۰
کد خبر: ۷۶۳۹۰۸
مشکلات اقتصادی باعث حذف فیلمسازان جوان می‌شود!
مشکلات اقتصادی و بالا رفتن قیمت ارز مطمئناً صدمات بسیاری به سینمای ایران در دراز مدت وارد خواهد کرد که متخصصان تولید آثار سینمایی می‌توانند در این زمینه آسیب‌شناسی‌های لازم را صورت دهند، به همین بهانه با پیمان جعفری مدیر تولید باسابقه سینما گفتگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

پیمان جعفری مدیر تولید با سابقه سینما در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری برنا، با اشاره به تأثیر مشکلات اقتصادی بر تولید آثار سینمایی اظهار داشت: همانطور که مشکلات اقتصادی و گرانی‌هایی که این روزها بر همه جنبه‌های زندگی مردم تأثیرگذار بوده این مشکل بر تولید آثار سینمایی نیز تأثیر گذاشته و تهیه‌کننده‌ها و کارگردانان به ناچار بیش از هر چیز به کمتر شدن هزینه ساخت اثرشان توجه دارند.

جعفری در ادامه تصریح کرد: نکته جالب توجه این است که اگر دلار به اندازه چهار برابر گرانتر شده اجاره و خرید لوازم بیش از پنج برابر افزایش یافته و این اتفاق و مشکلات را به صورت کامل نمی‌توان به دولت مربوط دانست چرا که همه ما در این اتفاق تأثیرگذار هستیم. گران شدن اجاره لوازم وارداتی از جمله لنز، دوربین و... مطمئناً با گران شدن دلار طبیعی است اما مقداری که اجاره و خرید این لوازم نسبت به گرانی دلار افزایش یافته منطقی به نظر نمی‌رسد و این نشان از عدم دلسوزی و همکاری ما نسبت به یکدیگر است.

وی افزود: با این اتفاقات مطمئناً در آینده شاهد تولیدات کمتری نسبت به سال‌های گذشته خواهیم بود. بدون شک مشکلات اقتصادی باعث حذف بسیاری از استعدادها خواهد شد چرا که فراهم کردن موقعیت ساخت فیلم برای فیلمسازان جوان و کم‌تجربه که گمنام‌تر هستند بسیار سخت است و این اتفاق باعث کنار گذاشته شدن آنها می‌شود و فقط عده خاصی از فیلمسازان باتجربه و صاحب‌نام هستند که قادر به ساخت فیلم خواهند بود. در نتیجه با کم شدن تولیدات بیکاری در بین سینماگران افزایش خواهد یافت و علاوه بر ضعیف شدن و کم شدن آثار تولیدی شاهد معضل دیگری چون بیکاری سینماگران خواهیم بود.

مدیرتولید فیلم سینمایی «چهارشنبه سوری» با اشاره به تأثیر گرانی‌ها بر دستمزد بازیگران اظهار داشت: در بین عوامل ساخت یک فیلم تنها دستمزد بازیگران است که افزایش یافته و دیگر عوامل با وجود دو برابر شدن هزینه‌های زندگی همچنان همان دستمزد گذشته را دریافت می‌کنند. از آنجایی که بازیگران ویترین یک اثر سینمایی هستند و هزینه زندگی آنها به دلیل شرایط خاصی که دارند بیشتر است بالا رفتن دستمزدشان را می‌توان منطقی دانست اما پایین بودن دستمزد دیگر عوامل شاید به ساخت یک اثر سینمایی کمک کند اما برای آن افراد نمی‌تواند اتفاق خوشایندی باشد. از طرفی گرانی و مشکلات اقتصادی نه تنها بر کمیت آثار که مطمئناً بر کیفیت نیز تأثیرگذار خواهد بود و این اتفاق در دراز مدت به کلیت سینمای ایران لطمه وارد خواهد کرد. طبیعی است که وقتی زمان ساخت یک فیلم دو ماه برآورد می‌شود و عوامل به دلیل عدم وجود بودجه کافی مجبور به اتمام کار در یک ماه می‌شوند این اتفاق بر کیفیت تأثیر مخربی خواهد داشت.

جعفری در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از راه‌های مقابله با تأثیر مشکلات اقتصادی بر تولیدات سینمایی جذب سرمایه خارج از کشور است اما چنین کاری مستلزم شرایطی است که در کشور ما این شرایط کمتر مهیا می‌شود چرا که سرمایه‌گذارهای خارجی مطمئناً به اکران جهانی، بازگشت سرمایه‌ و کسب اعتبار توجه دارند و برای مهیا شدن چنین شرایطی باید تلاش‌های بیشتری صورت گیرد.

وی در ادامه این بحث افزود: اگر برای دولت مسائل فرهنگی اولویت دارند باید به ساخت آثار سینمایی از طرق مختلف کمک کند. دولت می‌تواند به واردکنندگان وسایل مختلف که مربوط به ساخت آثار سینمایی می‌شود ارز ارزانتری اختصاص دهد تا وارد کردن این لوازم بتواند با هزینه کمتری صورت گیرد. از طرفی همه سینماگران با وجود مشکلات معیشتی می‌توانند برای بهتر شدن وضعیت ساخت یک اثر به کمتر شدن هزینه ساخت فیلم‌ها کمک کنند و همکاری‌های لازم را برای کم شدن هر چه بیشتر هزینه‌های تولید با یکدیگر داشته باشند تا ما مثل گذشته شاهد ساخت آثار با کیفیت و ظهور فیلمسازان جوان و با تجربه باشیم چرا که متأسفانه مشکلات اقتصادی باعث از بین رفتن چنین موقعیت‌هایی شده است.

2583180

گفتنی است پیمان جعفری ساخت فیلم‌های سینمایی متعددی از جمله «شب‌های روشن»، «رقص در غبار»، «چه کسی امیر را کشت»، «میم مثل مادر»، «پل چوبی» و «انزوا» به عنوان مدیر تولید را در کارنامه هنری خود دارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز